مادر اژدهایان شخصیت مهمی است، شاید بعد از جان اسنو او مهم‎ترین شخصیت در دنیای سریال Game of Thrones باشد و احتمال دارد که به عنوان ملکه بر تخت آهنین بنشیند.

دنریس از جمله شخصیت‎هایی است که احتمال دارد به تاج و تخت برسد، او از لحاظ موروثی حق نشستن بر تخت آهنین را در آخر فصل یک به دست آورد و همچنین به آرامی برای رسیدن به آن تلاش می‎کند. خیلی از طرفداران و حتی شخصیت‎های داستان دنریس را گزینه مناسبی برای حکومت بر وستروس می‎دانند، او خون یک تارگرین را دارد و وارث تاج و تخت است، همچنین قلبی پاک دارد. به علاوه او سه اژدها دارد که فتح وستروس را برایش بسیار آسان می‎کنند. با این وجود او نباید بر تخت آهنین بنشیند  و بر وستروس حکم‎فرمایی کند. او فضایل و خصلت‎های بسیاری دارد ولی این ویژگی‎ها برای این که او را به فرمانروایی لایق برای هفت اقلیم تبدیل کنند، کافی نیستند. مسلم است که دنریس هم طرفداران خود را دارد و با توجه به سه اژدهایش و ارتش‎های دورن و هایگاردن، ممکن است در آخر به تخت آهنین برسد، ولی لازم به ذکر است در این صورت اوضاع قلمرو او خوب نخواهد بود.

این هم 15 دلیل که چرا دنریس نباید به تخت آهنین برسد:

15. دنریس تجربه نظامی ندارد

سریال Game of Thrones

اگرچه داشتن تجربه نظامی در وستروس ضروری نیست، داشتن آن هم ضرری ندارد. بیشتر حاکمان قدرتمند این ویژگی را در جنگ و در طول نبرد به دست آورده‎اند. درست است که دنریس مشاورانی دارد که با دقت به مسائل جنگی می‎نگرند و او را در هدفش برای فتح هفت اقلیم راهنمایی می‎کنند ولی در آخر کسی که بر وستروس حکم می‎راند دنریس است و او بر خلاف رابرت تجربه کافی در جنگ ندارد. البته بسیاری از پادشاهان مذکر وستروس مثلا جافری و تامن هم تجربه‎ای در نبرد نداشتند و اینطور هم نیست که بگوییم رابرت چون در نبرد عالی عمل می‎کرد، پادشاه خوبی بود. نزدیک‎ترین جایگزین به دنریس جان اسنو است که تجربه نبرد هم دارد، ولی لازم به ذکر است که جنگ حرامزادگان نقاط ضعف او را به خوبی نشان داد. اینکه دنریس تجربه نبرد ندارد ویژگی خوبی نیست ولی کمبود بسیار بزرگی هم به حساب نمی‎آید.

14. تخت آهنین باید ذوب شود

سریال Game of Thrones

یکی از تئوری‎های طرفداران که بسیار بر سر زبان‎ها افتاده است، اشاره به این دارد که کسی نمی‎تواند بر تخت آهنین بنشیند. البته این موضوع دلیل جالبی هم دارد، طبق این تئوری دیگر تخت آهنینی وجود نخواهد داشت تا کسی بر روی آن بنشیند. این تئوری بیان می‎کند چون تخت آهین از فولاد والریایی ساخته شده است، برای شکست دادن وایت‎ واکر‎ها این تخت باید ذوب شود. درست است که شمشیرهای بسیاری که از فولاد والریایی ساخته شده‎اند، در وستروس وجود دارند، مثل شمشیر برین، شمشیر خاندان دین و شمشیر خاندان تارلی که در دست سم است، اما با این حال تعداشان کافی نیست. فولاد والریایی خواص جادویی دارد و ما در فصل پنجم در نبرد Hardhome دیدیم که این فولاد می‎تواند چه بلایی بر سر وایت واکرها بیاورد. با این حال اگر آن‎ها تعداد بیشتری از این شمشیر می‎خواهند، شخصیت‎های سریال مجبور می‎شوند که تخت آهنین را ذوب کنند. به نظر من این پایان نمادینی برای سریال خواهد بود، که می‎گوید اگر انسان‎های این دنیا می‎خواهند موفق به شکست بزرگ‌ترین تهدید برای وستروس شوند باید با هم همکاری کنند و متحد شوند.

13. او هرگز در وستروس زندگی نکرده است

سریال Game of Thrones

با این که خاندان او بر وستروس حکم رانده‎اند او خود شخصا تا به حال در وستروس پا نگذاشته و این موضوع ممکن است برای او مشکلاتی به وجود آورد. مثلا او با بسیاری از سنت‎ها و فرهنگ‏‎های این سرزمین آشنایی ندارد و برخوردی با مردم این سرزمین نداشته است. او درک کاملی از فلسفه‎های اهالی شمال و تفاوت آن‎ها با مردم جنوب ندارد. همچنین کسانی که تا به حال در آن سرزمین‎ها زندگی می‎کردند با او رفتار مناسبی نخواهند داشت، دنریس ممکن است وستروس را خانه‎ی خود ببیند، ولی خیلی‎ها این طور فکر نمی‎کنند. البته درست است که مردم عادی از ملکه فعلی هم راضی نیستند، ولی مطمئنا می‎خواهند فردی از سرزمین و خاک خودشان بر آن‎ها حکم براند. بهتر است فراموش نکنیم که دنریس تیریون را دارد، کسی که توانایی‎اش در سیاست‎های وستروسی حد و مرزی ندارد.

12. او می‎تواند با جان اسنو ازدواج کند

سریال Game of Thrones

فصل هفت سریال Game of Thrones مملو از راز و معما است، ولی یک تئوری محبوب دیگر می‎گوید دنریس با مناسب‎ترین فرد مجرد در وستروس، جان اسنو، ازدواج خواهد کرد. این ازدواج ممکن است نتیجه عشق بین طرفین باشد، ولی باید توجه داشت که این ازدواج از لحاظ سیاسی هم به نفع دنریس است و به او متحدی قوی در شمال می‎دهد،؛ از طرفی دیگر، متاسفانه این ازدواج جلوی دنریس را برای نشستن بر تخت آهنین می‎گیرد. اگرچه با توجه به این که دنریس خود را حاکم بر حق وستروس می‎داند احمقانه به نظر می‎رسد که او این معامله را قبول کند، ولی شاید در نهایت به این درک برسد که جان فرمانروای خوبی خواهد شد و با دنریس به طور برابر رفتار خواهد کرد. اگر یک نکته درباره جان بدانیم این است که او بسیار محترم و شرافتمند است. دنریس ممکن است به این دلیل که این اتفاق بهترین انتخاب برای سرزمینش خواهد بود، با جان ازدواج کند، حتی با وجود این که شاید مجبور ‎شود بسیاری از قدرتش را از دست بدهد. او آماده است تا این فداکاری را برای مردمش بکند.

11. دنریس در فتح کردن بسیار بهتر از حکومت کردن عمل می‎کند

سریال Game of Thrones

این حقیقت که او خلیج بردگان را تصرف کرد، باعث شکل‎گیری این عقیده شد که او گزینه مناسبی برای متحد کردن وستروس است، همانطور که اجداد او قرن‎ها پیش موفق به این کار شدند. متاسفانه توانایی دنریس در حکومت کردن به خوبی فتح کردن‎ او نیست. اوضاع در مرین به قدری برای دنریس سخت شد که او تقریبا تمام شهر را سوزاند و پاکسازی آن را بر عهده یکی از پیروانش گذاشت. او بیشتر ترجیح می‎دهد قدرتش را به نمایش بگذارد تا این که با دیگران سازش کند. دنریس عادت بد رها کردن مسئله‎های حل نشده را دارد، این به این معنا است که او مدت زمانی کافی در جایی نمی‎ماند تا ببیند، که حکومت و قوانین تعیین شده توسط او برای مردم تحت سلطه‎اش موفقیت آمیز بوده است یا خیر. وجود تیریون به عنوان دست ملکه او را نسبت به قبل برای حکومت کردن مجهزتر  کرده است، ولی دنریس هنوز باید ثابت کند در تمام بخش‎های رهبری یک جامعه، عالی خواهد بود؛ البته به غیر از قسمت‎هایی از درایت او که قبلا به ما نشان داده شده است.

10. او در حکومت کردن در مرین مشکل داشت

سریال Game of Thrones

مرین شهر کوچکی نیست ولی به اندازه هفت اقلیم وستروس هم بزرگ نیست و هنوز سیاست‎های درونی شهر برای دنریس غیر قابل کنترل به نظر می‎رسید. او برده‎ها را آزاد کرد و با همین کار فرهنگ مرین را دگرگون کرد، که باعث از کنترل خارج شدن مردم شد. او به پیامدهای اعمالش فکر نکرد، این قبیل اعمال در سرزمین وستروس ممکن بود به یک فاجعه عظیم تبدیل شود. مرین برای دنریس حکم یک آزمایشگاه را داشت او می‎توانست مهرات‎های خود را به عنوان یک حاکم در آن امتحان کند که مشخص است او بسیار بد عمل کرد. با این که دنریس می‌توانست توانایی‌های خود را در رهبری نشان دهد، مشکلات او در حکومت کردن نشان داده و مشخص شد، که او ممکن است خشم خود را بر سرزمین تحت حکومت خود فرو آورد. مشخص است که وستروس و مرین بسیار متفاوت هستند ولی بعد از عملکرد او در مرین همه، حتی طرفدارن او در سریال Game of Thrones از توانایی او در حکومت ناامید شدند.

9. او به اصول خاص خود را در رهبری دارد

سریال Game of Thrones

دنریس شخصی با عقاید و اصول خاص خود است که البته این ویژگی بیشتر وقت‎ها چیز بدی نیست. متاسفانه دنریس علاقه‎ای به مذاکره با دیگران از خود نشان نمی‎دهد، همان ویژگی که او را بیشتر از هر چیز دیگری به دردسر می‎اندازد. این عدم علاقه او به مصالحه شاید اخلاقی خوب به نظر رسد، ولی به یاد داشته باشید اکثر مشکلاتی که دنریس با آن‎ها مواجه شد، به دلیل همین یکدندگی او به وجود آمده بودند. البته اعتقادات دنریس اهداف نیکی را دنبال می‎کنند. او می‎خواهد سرزمین تحت سلطه خود را برای مردمی که در آن زندگی می‎کنند به جایی بهتر تبدیل کند. ولی این اعمال او پیشامد‎هایی را در پی دارند که او به آن‎ها توجه نمی‎کند. بودن شخصی به زیرکی و باهوشی تیریون نزد دنریس ممکن است، باعث شود او از گرفتن این تصمیمات پرهیز کندو البته اصول و قواعد رفتاری دنریس بسیار شبیه به رفتار ند و راب است همان رفتاری که آن دو را به نابودی کشاند. سریال Game of Thrones علاقه‎ای به نابود کردن کسانی که کار درست را انجام می‎دهند دارد و ممکن است دنریس قربانی همین موضوع شود.

8. شاید جان نسبت به دنریس حق بیشتری برای نشستن بر تخت آهنین داشته باشد

سریال Game of Thrones

وستروس جامعه‎ای مردسالار دارد، که ممکن است خبر بدی برای مادر اژدهایان باشد اگر او علاقه‎ای به ازدواج با جان از خود نشان ندهد. ما در پایان فصل ششم سریال Game of Thrones متوجه شدیم که جان پسر حرامزاده ند استارک نیست بلکه او فرزند ریگار تارگرین و لیانا استارک، خواهر ند، است. مشخص نیست که آیا جان ثمره ازدواج و عشق بین این دو بوده است یاخیر.  او حق بیشتری برای نشستن بر تخت آهنین دارد، زیرا او یک مرد است و دیگر این که او فرزند ولیعهد شاه ایریس است. حتی اگر او را حرامزاده در نظر بگیریم باز هم حکومت او نسبت به عمه خود مشروعیت بیشتری دارد. در سریال و کتاب بسیاری از موارد وجود دارند که حرامزادگان می‎توانند برای به دست گرفتن افسار حکومت، مشروعیت پیدا کنند. این موضوع اولین بار در زمانی که شاه رابرت مرد بیشتر معلوم شد؛ خیلی‎ها عقیده داشتند که جافری وارث و ولیعهد مناسبی برای حکومت نیست و یکی از حرامزادگان رابرت باید حکومت را بر عهده بگیرند. این موضوع باعث بر انگیخته شدن موجی از طرفداران که عقیده داشتند، جان می‎تواند مشروع شود، شد. حتی اگر دنریس حق بیشتری برای حکومت داشته باشد، به عقیده برخی طرفداران سریال Game of Thrones جان گزینه مناسب‎تری برای حکومت است.

7. مردم به او به عنوان یک فاتح نگاه می‎کنند

سریال Game of Thronesدنریس وستروس را جایی که باید توسط او تصرف شود، می‎بیند. وقتی او به هفت اقلیم نگاه می‎کند، سرزمینی را می‎بیند که منتظر حاکم حقیقی خود است. با این وجود مردم وستروس منتظر او نیستند و بسیاری از آن‎‎ها حتی نمی‎دانند که او اصلا وجود دارد. این موضوع به روشنی نشان می‎دهد که هنگامی که او برای فتح وستروس باز گردد مردم او را به عنوان یک خارجی که برای فتح سرزمینشان آمده است می‎بینند، همانطور که جد او ایگان فاتح را می‎دیدند. با وجود این که اگان هفت اقلیم را متحد کرد، در مسیر انجام این کار بی‎رحمی‎های ریادی از خود نشان داد، که ممکن است دنریس علاقه‎ای به انجام آن‎‏ها نداشته باشد. اگرچه دنریس می‎تواند ظالم باشد و همه روی دیگر شخصیت او را دیده‎ایم ولی او مطمئنا می‎خواهد مردم سرزمینش از او به گرمی استقبال کنند، انتظاری که ممکن است به واقعیت بدل نشود. اگر او می‎خواهد چیزی را که مال خود می‎داند پس بگیرد باید آن را زور و اجبار اعمال کند، که به طور قطع می‎توان گفت این کار او را محبوب نخواهد کرد، مخصوصا وقتی انسا‎ن‎‏های بیگناه کشته می‎‏شوند.

6. پیشگویی سه سر اژدها

سریال Game of Thrones

این موضوع مطمئنا در دنیای سریال Game of Thrones بیان نشده‎ است اما کتاب نغمه آتش و یخ جورج آر. آر. مارتین پیشگویی مبنی بر “ازدها سه سر دارد” را شامل می‎شود. با این حال که هنوز تایید نشده، بسیاری عقیده دارند این پیشگویی به این معنا است که هیچ کس نمی‎تواند به تنهایی به وستروس حکومت کند، بلکه این کار نیازمند سه شخصیت برجسته چه در کتاب و چه در سریال است. بسیاری از تعبیرات از این سه سر اژدها به طور برجسته شامل دنریس می‎شوند، ولی همچنین همه آن‎ها اظهار دارند، دنریس نمی‎تواند به تنهایی بر وستروس حکم براند. با این حال که دنریس و اژدهایانش از اجزای سازنده پایان این داستان هستند، تئوری سه سر اژدها بیان می‎کند که هیچ شخصیتی حتی دنریس به اندازه کافی برای حکم راندن بر وستروس قوی نیست، شاید این موضوع به نفع همه باشد با توجه به اتفاقاتی که برای شاه قبلی رخ داد.

5. او مشکل خشم و غضب دارد

سریال Game of Thrones

دنریس فردی دیوانه نیست، ولی خشمی شدید درون خود دارد؛ این خشم در بعضی مواقع به نفع او است و ترس در دل دشمنانش می‌اندازد. این موضوع باعث شده است بعضی‌ها فکر کنند او در واقع بزرگ‌ترین فرد شرور و شخصیت منفی اصلی داستان است. پدرش ایریس دیوانه شد، او هم ممکن است به همین سرنوشت دچار شود و همه حتی نزدیک‌ترین دوستان او به دنریس به چشم دشمن نگاه کنند. با این حال که دنریس فعلا بسیار از آن موقعیت فاصله دارد، فکر می‌کنم مشاهده دنریس در حالی‌که به آرامی به شرارت و پلیدی فرو می‌رود، جالب است؛ شاید او حتی متوجه نشود به چیزی که از آن متنفر‌ بود تبدیل شده است. این موضوع حتی از قبل‌تر از این زمان در حال رخ دادن بود؛ او شاید با جان اسنو روبه رو شود و متوجه شود هدف او که فتح هفت پادشاهی بوده هزینه سنگینی برایش داشته و کسی که او زمانی بود را به چیزی که هست تبدیل کرده است. دنریس ممکن است مانند پدرش به شخصی ظالم تبدیل شود و شناختی که همه از تارگرین‎ها در طول تاریخ دارند را به واقعیت تبدیل کند. شاید این همان پایان هیجان‎انگیز برای سریال Game of Thrones باشد.

۴. او ممکن است آزور‌آهای نباشد

سریال Game of Thrones

عقیده‌ وجود شاهزاده وعده داده شده یا آزور آهای در جهان سریال Game of Thrones به طور وسیع وجود دارد و تئوری‌های زیادی هم درباره این که این نجات‌دهنده مرموز چه کسی می‌تواند باشد مطرح شده است. او برخی از ویژگی‌های آزور آهای را دارد البته شخصیت‌های دیگری وجود دارند، که تعداد بیشتری از این معیارها را دارا هستند. اصلی‎ترین رقیب او که تقریبا همان معیارهای دنریس را دارد جان اسنو است، به جز اینکه او اژدها ندارد. جان اسنو نزدیک‎ترین تعبیر از ترکیب آتش و یخ است با توجه به این که او نصف استارک و نصف تارگرین است. شخصیت‎های دیگری وجود دارند که می‎توانند آزورآهای باشند مثل بریک، تیریون و استنیس تا زمانی که زنده بود. دنریس ممکن است ادعای قوی‎تری برای این مقام نسبت به سایر شخصیت‎ها داشته باشد ولی مشخصا او هنوز مالک این مقام نیست.

3. نشستن دنریس بر تخت آهنین برای این سریال بسیار آسان و قابل پیش‌بینی است

سریال Game of Thronesفصل اول سیریال Game of Thrones با مرگ شخصیت محبوب ند استارک به پایان رسید، این پدیده قوانین روایی داستان در این سریال را برای ما مشخص می‎کند. ند یک قهرمان ذاتی بود، شخصیتی که به شرافت بیشتر از هر چیز دیگری ایمان داشت و  همواره کاری را که درست می‎دانست انجام می‎داد. به جای این که ما او را در حالی که شرارت و پلیدی سایر شخصیت‎ها را افشا می‎کند، ببینیم ند در همان آغاز به پایان کار خود می‎رسد. این موضوع بسیار ترسناک، عجیب و غیرقابل پیشبینی است که به ما نشان می‎دهد این سریال چقدر می‎تواند پیچیده باشد. همانطور که رسیدن دنریس به تخت آهنین در پایان سریال بسیار رضایت‎بخش است به همان اندازه برای این سریال ساده است. این شکل از پایان سریال Game of Thrones از روایت شخصی برگزیده در داستانی استفاده می‎کند  که این سنت را همواره نقض کرده است و بیان دارد مهم نیست شخصیت‎ها در طول این مسیر چه چیزهایی را از دست داده‎اند؛ آن‎ها هنوز می‎توانند پایان خوشی داشته باشند. داستان سریال Game of Thrones هیچ موقع از این نوع داستان‎‎ها که پایان خوشی داشته باشد، نبوده است، ولی شاید نشستن دنریس بر تخت آهینین باعث تبدیل شدن این داستان به یکی از آن‎ها شود.

2. او بسیار به اژدهایان خود متکی است

سریال Game of Thrones

در سریال Game of Thrones شخصیت دنریس تارگرین یک برگ برنده اساسی دارد و از استفاده از آن نمی‎هراسد. همچنین شما مطمئنا با ما موافق هستید که او بیش از حد از این برگ برنده خود استفاده می‎کند. اژدهایان او، دنریس را از بسیاری از تنگناها و مشکلات نجات داده‎اند؛ ولی آن‎ها راه حل هر مشکلی که وجود دارد نیستند، دنریس بر حسب عادت به جای فکر کردن برای رسیدن به راه حل مناسب، مشکلات خود را با کمک دوستان آتشینش به خاکستر تبدیل می‎کند. تا به این جای کار این روش او کارآمد بوده است، برای این که او در بسیاری از مکان‎هایی که حضور داشته، نمانده و به جاهای دیگر رفته است ولی این روش در وستروس جواب نخواهد داد و او باید یاد بگیرد که مشکلات خود با دشمنانش را بدون نابود کردن سرزمین خود حل کند. اژدهایان راه حل خوبی برای بعضی از مشکلات هستند ولی مسلم است، که آن‎ها از دنریس یک رهبر صالح نخواهند ساخت، امیدواریم دنریس هم قبل از این که بسیار دیر شود، به این موضوع پی ببرد.

1. او از خطر وایت واکرها بی‎اطلاع است

سریال Game of Thrones

لازم به ذکر است این ویژگی اکثر شخصیت‎های سریال Game of Thrones است ولی نباید فراموش کرد که از شایستگی دنریس برای نشستن بر تخت آهنین می‎کاهد. بیننده‎های سریال و خوانندگان کتاب می‎دانند، که بزرگ‎ترین خطری که انسانیت را تهدید می‎کند از جانب وایت واکرها است و همچنین یکی از بزرگ‎ترین تهدیدهایی است که برای مدت طولانی نادیده گرفته شده است. دنریس هنوز فرصت بی‎توجهی به این موضوع را پیدا نکرده است، زیرا او در قاره‎ای دیگر و در امنیت به سر برده است. ولی زمانی که دنریس با جان اسنو روبه رو ‎شود، توجه به این موضوع یکی از بزرگ‎ترین امتحان‎های دنریس تا به حال خواهد بود. آیا دنریس سخن جان مبنی بر فرا رسیدن جنگ بزرگ را باور می‎کند، یا مانند سایر اشراف‎زاده‎ها پشت خود را به او خواهد کرد. اگر دنریس سخنان جان را باور کند، ثایت می‌کند که رهبر مسئولیت‎ پذیرتری نسبت به اجدادش است؛ ولی احتمال کمی هم وجود دارد که او بدون مدرک حرف جان را باور نکند، این عمل باعث ناتوانی او در مقابله با این تهدید بزرگ هنگامی که دیگر دیر شده است، می‎شود.

گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *