تنبلی یکی از مشکلاتی است که همه ما با آن دست به گریبان هستیم و همیشه برای انجام کارهای خود، امروز و فردا می کنیم. برای همه این تاخیرها نیز بهانه های مختلفی داریم که هرلحظه ما را از رسیدن به اهدافمان دور می کند.

تنبلی یکی از موانع بزرگ خلاقیت و بهره‌وری است. وجود این عادت بد در افراد مختلف می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اما اگر کسی بخواهد این رویه نامناسب را کنار گذاشته و به اهداف کوتاه مدت و حتی بلند مدت خود برسد، می تواند با پیش گرفتن راهکارهایی به راحتی بر آن غلبه کند.

در ادامه ۱۲ گام موثر را برای رفع تنبلی را برای شما ارائه خواهیم داد.

۱- مطمعن شوید که برای انجام هر کاری انرژی دارید

گاهی اوقات آنقدر کارهای بزرگ و بیشتر از حد توان خود را انتخاب می کنیم که بعد از مدتی خسته شده و آن ها را نیمه تمام رها می کنیم. بهتر است از خود بپرسید که آیا تا چه اندازه قادر به انجام کاری هستید. در واقع شاید کارهای بسیار زیادی در ذهن داشته باشید که بخواهید همه را یکجا انجام دهید اما حقیقت آن است که بعد از مدتی خسته  شده و آن را به حال خود واگذار می کنید. این نشانی از تنبلی نیست، بلکه یک نوع خستگی است که امری بسیار طبیعی به شمار می رود. راه حل این است که لیستی از کارهای روزانه و هفتگی تهیه کنید و مطمئن شوید که می‌توانید آنها را در مدت مشخص شده انجام دهید. سپس با اولویت‌ بندی برای انجام کارها برنامه‌ریزی کنید.

۲- برای خود انگیزه ایجاد کنید

یکی از دلایل بزرگ تنبلی، بی انگیزه بودن است. باید برای تمام کارهایی که می خواهید انجام دهید یک انگیزه در نظر بگیرید چرا که این انگیزه باعث می شود زمانی که کار برایتان روتین شده و یا خسته شده اید، از کارتان باز نایستید و با فکر کردن به انگیزه تان، فعالیت خود را ادامه دهید. به عنوان مثال برای آن دسته از کارهایی که برای انجام آن باید فشار زیادی را متحمل شوید، جایزه و یا یک تفریح درست و حسابی در نظر بگیرید.

۳- تاثیر محیط اطراف خود را فراموش نکنید

محیطی که در آن قرار دارید و افرادی نیز که با آنها در ارتباط هستید نقش مهمی در تنبلی شما خواهند داشت. اگر مدام با افرادی سر و کار دارید که همواره در حال شکایت کردن هستند، نمی‌توانید روی کار خود تمرکز شده و به تدریج از آن کار باز می مانید. سعی کنید تا آنجا که می توانید افراد خلاق، با انگیزه و پر شور و شوق را در کنار خود نگه دارید.

۴- برای لحظه لحظه ی وقت خود ارزش قائل شوید

برای زمانبندی وقت خود تمام کارهای خود را اولویت بندی کرده و برای آن زمان در نظر بگیرید. شما می توانید لیستی از کارهای مورد نظر خود را به روی کاغذ، کامپیوتر و یا حتی ذهن خود ایجاد کرده و به صورت مرتب به آن ها زمان بدهید. باید طوری زمان خود را سازماندهی کنید که در پایان زمان تعیین شده تمام کارهای در نظر گرفته شده را انجام داده باشید.

۵- طرز تفکر خود را تغییر دهید

برخی از افراد دارای طرز تفکر دوران مدرسه خود هستند. آنها کار کردن را نوعی تنبیه دانسته و ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را به بازی و تفریح بپردازند. اگر شما هم این گونه فکر می کنید بهتر است طرز فکر خود را عوض کرده و کارهای مثبت و لذت ‌بخش را برای خود برگزینید. فکر کردن به مواردی همچون ارتقاء رفتن جایگاه اجتماعی و یا افزایش درآمد می ‌توانند انگیزه ‌ی بسیار خوبی برای شما فراهم کنند.

۶- ارزش تمام کارهایتان را در نظر بگیرید

وقتی شما ارزش و بهای هر یک از فعالیت هایتان را بدانید، راه برای شما هموار تر می شود. بهتر است لیستی از ارزش کارهایتان را تهیه کنید. مثلا ممکن است یک فعالیت جایگاه شغلی شما را بهبود ببخشد و دیگری ممکن است مطلبی را به شما آموزش دهد. وقتی شما از ارزش کارهایتان باخبر باشید، با انگیزه و دقت بیشتری برای آن تلاش می‌کنید.

۷- عادت های جدید ایجاد کنید

اگر شما به طور معمول جزو افرادی هستید که کارهای سخت و پیچیده را در انتهای روز انجام می دهید بهتر است تغییری در آن بدهید. چرا که در اوایل روز بهتر می توانید از پس آنها برآمده و کمتر خسته شوید. پس بهتر است تغییری در عادت‌های غیر مفید ایجاد کنید. به یاد داشته باشید شما کارهایتان را برای رسیدن به اهدافتان انجام می دهید نه چیز دیگر.

۸- تغییرات را اندازه گیری کنید

به طور کلی تغییر یکباره ی عادت‌ها کار چندان آسانی نخواهد بود. بهتر است این تغییرات به مرور زمان انجام شود و نتایج و تاثیر آنها نیز اندازه‌گیری شود. اگر در تمام کارهایتان نتایج تغییرات حتی کوچک را احساس کنید، برای ایجاد تغییرات بزرگ تر، بیشتر ترغیب می‌شوید.

۹- اهداف خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

اگر در حال انجام یک کار جدید هستید و یا هدفی را تعیین نموده و برای انجام آن در حال برنامه ریزی هستید، بهتر است این اهداف را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. این کار باعث می شود که آنها هر از چندگاهی در مورد چگونگی انجام آن یا پیشرفت کارتان سوال کنند و همین امر موجب می شود که شما برای ادامه کار تشویق شده و انگیزه تان افزایش یابد.

۱۰- برای کار و استراحت خود زمانبندی و برنامه ریزی دقیق داشته باشید

مسلما باید برای خود زمان های استراحت اختصاص دهید اما بدانید که این زمان ها باید محدود باشند که مشکلی در روند کاری تان ایجاد نکند. مثلا می توانید ۴۵ دقیقه از اول هر ساعت را کار کنید و ۱۵ دقیقه باقیمانده را به استراحت بپردازید. استراحت در کار بسیار ضروری است چرا که اگر در حین کار استراحتی وجود نداشته باشد، بعد از مدتی انرژی خود را از دست خواهید داد و کار را نیمه تمام رها خواهید کرد.

۱۱- به دنبال راه های جایگزین باشید

همیشه از خود بپرسید آیا راه بهتری هم وجود دارد؟ گاهی اوقات برای انجام کارهای خود می توانید روش های بهتر و راحت تر بیابید. باید سعی کنید کارهای تکراری را سریعتر انجام داده و بیشتر انرژی خود را به کارهای مهمتر و جدید تر اختصاص دهید.

۱۲- شروع به کار کنید و تمام برنامه هایتان را عملی سازید

به یاد داشته باشید تا حرکتی نکنید و کاری را پیش نبرید هیچ تغییری رخ نخواهد داد. اگر از تمامی ترفندها و مطالب بهره وری هم باخبر باشید اما تا شروع به انجام آن نکنید هیچ تغییری حاصل نمی شود. حتی اگر انگیزه زیادی برای اهدافتان داشته باشید، اگر از شروع کردن آن بترسید نمی توانید موفق شوید. پس هرچه سریعتر برای تغییر عادات و رفتارهای خود اقدام کنید و کارهای مهم را شروع کنید.

Vitrino

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *