همانطور که میدانید سر منشاء بسیاری از مشکلات روزمره و اساسی زندگی تنبلی میباشد . شاید حتی سر منشاء کل مشکلات زندگی . خیلی اوقات برایتان پیش  آمده به فرض مثال با یک شرکت قرار دارید و  یا باید مثلا برای برخی موارد مالی به بانک بروید ولی یک حسی مانع از انجام تمامی این کار ها میشود و در نهایت شما از زندگی عقب میمانید .

دلیل تنبلی در کار های روزمره و درمان تنبلی

پشت گوش انداختن

گاهی حتی می‌دانید انجام ندادن فلان کار به ضرر شماست،‌ اما ضرر را به جان می‌خرید و کاری را که باید،‌ انجام نمی‌دهید. سوال اینجاست؛ چرا گاهی کارها را به تعویق یا به‌اصطلاح؛ پشت گوش می‌اندازیم و تنبلی میکنیم؟‌ در حالی که انجام آنها گاهی بیش از چند دقیقه از ما وقت نمی‌گیرد؟ پاسخ  این سوال را در ادامه بخوانید.

۱:  استرس دارید

بدون این که خودتان بدانید ذهن ناخودآگاه شما از ارتباط با بعضی افراد دچار استرس و اضطراب می‌شود. بنابراین ناخودآگاه شما،‌ارتباط به شخص مورد نظر یا کار موردنظر را پس می‌زند. به همین دلیل وقتی عزم‌تان را هم جزم می‌کنید،‌گاهی باز هم نمی‌توانید کار مورد نظر را به ویژه اگر مرتبط با شخص دیگری باشد انجام دهید . و در این رابطه میتوانید مقاله ای را تحت عنوان از بین بردن استرس به صورت عملی که در همین پایگاه روانشناسی موجود است را مطالعه نمایید .

۲:  احساس منفی دارید

شیوه حرف زدن،‌ نوع کلمه‌ها،‌ لحن کلام و … بعضی افراد به شکلی است که با حرف زدن با آنها دچار احساسمنفی می‌شویم. بنابراین بازهم ذهن به شکل ناخودآگاه،‌ارتباط با آن شخص را پس زده و شما کاری که باید انجام دهید،‌ به تعویق می‌اندازید.

دلیل تنبلی در کار های روزمره و درمان تنبلی

۳: می‌ترسید

‌ گاهی هراس از نتیجه کار،‌ شما را از ورود به انجام کاری بازمی‌دارد. برای مثال می‌‎‌خواهید کار تازه‌ای انجام دهید، اما چون نتیجه آن را نمی‌دانید،‌ باز هم آن را به تعویق می‌اندازید. این کار می‌تواند از یک خرید ساده تا کارهای جدی‌ را شامل شود.

دلیل تنبلی در کار های روزمره و درمان تنبلی

۴: قطع ارتباط با دیگران

گاهی احساس می‌کنید اگر با فلانی تماس بگیرید، ممکن است مشکل پیش بیاید و ارتباط ما برای همیشه قطع شود. بنابراین بازهم برقراری ارتباط را به بعد موکول می‌کنید. در ارتباط با شروع کار هم ممکن است همین حس را داشته باشید و نگران باشید که با شروع کار یا فعالیت جدید و عدم موفقیت،‌ ارتباط‌ خود را با بعضی افراد از دست بدهید.

۵:  آمادگی ذهنی ندارید

از نظر روانی،‌ آمادگی ما برای انجام یا پذیرش بعضی کارها مهم است. در این شرایط اگر هرچه قدر هم که بخواهید،‌ تلاش‌تان بی‌فایده است. به این دلیل که ذهن شما برای انجام کار مورد نظر با شما همراهی نمی‌کند. بنابراین در این شرایط طبیعی است که ذهن‌تان کار را به تعویق بیندازد. شاید این مورد سخت‌ترین مورد از موارد پس زدن کار یا ارتباط گرفتن با دیگران باشد. به این دلیل که ذهن باید آمادگی لازم را پیدا کند که معمولا این مساله زمان‌بر است.

دلیل تنبلی در کار های روزمره و درمان تنبلی

چه کنیم؟

گاهی ناگزیر از انجام بعضی کارها یا برقراری ارتباط با بعضی  افراد هستیم. علاوه براین که نمی‌توانیم مانند افراد تارک دنیا،‌ از همه کس فاصله بگیریم. بنابراین باید مشکل‌را اول با ذهن‌مان حل کنیم. یکی از راهکارها ،‌شناسایی شخصی است. به این ترتیب که  موارد مشکل‌ساز، ‌برای مثال دلیل ایجاد استرس در زمان برقراری تماس تلفنی یا دیداری با دیگران  را روی کاغذ بنویسید.

اگر توانستید راه حل آن را هم پیدا کنید، چه بهتر. راهکار دوم رجوع کردن به سابقه ذهنی- ارتباطی ما با فرد یا کار مورد نظر است. برای مثال اگر قبلا صحبت کردن با شخصی اثر اضطرابی برای شما به جا گذاشته،‌ این اثر تا زمان حل نشدن این عارضه در ذهن شما،‌ ادامه خواهد داشت. بنابراین مساله بعدی یافتن گره ارتباطی و باز کردن آن به روش درست است. راهکار سوم، کمک گرفتن از مشاور است. باید با روانشناسی مشورت کنید. او با یافتن گره‌های رفتاری- ذهنی شما یا طرف مقابل می‌تواند در رفع این مشکل شما را درمان کند.
wikiravan
insta-tanikal
  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *