سه‌گانه «شوالیه تاریکی» با شخصیت‌های شرورش تعریف می‌شود

سال‌ها از ساخت سه‌گانه «شوالیه تاریکی» می‌گذرد و با این حال، کریستوفر نولان دیروز (شنبه) برای اولین بار در جشنواره فیلم کن حاضر شد و در نشستی دو ساعته به توضیح نکاتی جالب و بی‌سابقه در رابطه با برداشتش از سه‌گانه مدرن ماجراهای شهر گاتام و بتمن پرداخت. نولان که برای شرکت در جشن پنجاهمین سالگرد «2001: ادیسه فضایی» و همچنین معرفی و نمایش نسخه مرمت‌شده شاهکار کوبریک در کروازت حاضر شده بود، در اشاره به سه‌گانه «شوالیه تاریکی» با بازی کریستین بیل در نقش «بتمن» گفت: «برای من هر فیلم ژانر متفاوتی بود. این سه‌گانه به واسطه شخصیت‌های شرورش تعریف می‌شود.»

به نوشته ورایتی، نولان در ادامه توضیح داد از نگاه او «بتمن آغاز می‌کند» (محصول 2005) یک قصه اوریجینال سرراست است. او گفت: «شخصیت شرور فیلم (با بازی لیام نیسن) حریف درستی است. او زمانی مربی و استاد بوده و حالا تبدیل به دشمن شده.»

کارگردان 47 ساله نامزد اسکار در ادامه نظرش را درباره فیلم دوم این سه‌گانه با بازی هیث لجر (محصول 2008) ابراز کرد: «شوالیه تاریکی» همیشه برایم در حکم درامی جنایی در قالب سینمای مایکل مان بود. شخصیت جوکر یک تروریست بود، مامور آشوب.»

نکته جالب آن‌که به گفته نولان، 13 سال پیش وقتی پیشنهاد استودیو برادران وارنر را پذیرفت تصور نمی‌کرد قرار است لزوما یک مجموعه سینمایی روانه سینماها کنند: «طرح و برنامه‌ای برای دنباله‌سازی نداشتیم. در نتیجه تغییر ژانر و ماهیت ضد قهرمان‌ها راهی مناسب برای همراه شدن تماشاگران با قصه فیلم و روایت داستانی متفاوت درباره بروس وین بود.»

نولان همچنین اقرار کرد که زاویه دید او نسبت به جهان کتاب‌مصور به کلی متفاوت است و از لنز یک تریلر نوآر نگاهش کرده است. نولان در این‌باره توضیح داد: «بله، با یک قصه ابرقهرمانی سر و کار داریم اما ایده‌هایش بر اساس احساس گناه و ترس شکل گرفته. بروس وین هیچ‌گونه برتری و قدرت ماورایی جز ثروت بی حد و حصرش ندارد. اما او کسی است که نرمش شنا زیاد انجام می‌دهد. از آن منظر، بسیار انسانی و قابل هم‌ذات‌پنداری است. به نظرم به همین دلیل مجذوبش شدم.»

نولان در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم «بتمن» او ادای دینی به جیمز باند بوده یا نه، توضیح داد: «ما مشخصا بعضی جنبه‌ها را به طرزی بی‌رحمانه از فیلم‌های جیمز باند سرقت کرده‌ایم» و در ادامه اضافه کرد قصدشان این بوده که بتمن را به اندازه مامور 007 جذاب جلوه دهند. با این حال، نولان در ادامه تاکید کرد: «فکر می‌کنم اگر نسخه‌ای از روی جیمز باند ساخته باشم، «سرآغاز» خیلی بیش‌تر از «شوالیه تاریکی» به این موضوع نزدیک است.»

نولان در اشاره به نمایش نسخه 70 میلی متری فیلم «ادیسه فضایی» که جمعه در کن روی پرده رفت گفت: «فیلم‌هایی که به شیوه آنالوگ ساخته شده‌اند باید تا جای ممکن به شیوه آنالوگ نمایش داده شوند.» کارگردان انگلیسی مقیم امریکا بخش عمده صحبت‌هایش را به توضیح این موضوع اختصاص داد که چرا فیلمبرداری به شیوه سنتی را به ضبط دیجیتال ترجیح می‌دهد: «از نظر من شیوه سنتی، به لحاظ احساسی و میزان تاثیرگذاری درگیرکننده‌ترین ابزار موجود است برای آن‌که تماشاگر را جذب قصه کند.»

کارگردان «ممنتو» اولین بار به همراه پدرش در سن هفت سالگی به تماشای «ادیسه فضایی» بر پرده سینما نشست.

نولان در توضیح سبکش به عنوان کارگردان گفت خوشش نمی‌آید واحد پشتیبانی استخدام کند چون ترجیح می‌دهد تک تک صحنه‌ها را خودش فیلمبرداری کند؛ حتی اگر نمایی کوتاه از دست یک بازیگر باشد. او در مورد فیلم‌هایی که ناچار شده بخشی از صحنه‌ها را به واحد پشتیبانی بسپرد گفت: «این موضوع همیشه عذابم داده. اگر من کارگردان هستم خودم شخصا باید تک تک نماهایی را که قرار است تبدیل به فیلم شوند مقابل دوربین ببرم.»

فیلمساز 47 ساله در پایان صحبت‌هایش یادآور شد او از شیوه‌های مرسوم هالیوود استفاده نمی‌کند: «من سر صحنه فیلمبرداری از مونیتور استفاده نمی‌کنم. کنار دوربین می‌ایستم. دلم می‌خواهد ببینم در فضای سه بعدی هر چیز کجا قرار دارد.»

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *