سرانجام چند روز پیش نامزد‌های اسکار 2017 معرفی شدند و حالا بهترین‌ فیلم‌های سال 2016 میلادی در بخش‌های مختلف باید به رقابت با یکدیگر بپردازند. خوشبختانه هشتاد و نهمین مراسم اسکار برای ما ایرانی‌ها هم با خبرهای خوبی همراه بود، جایی که جدیدترین اثر اصغر فرهادی، فیلم فروشنده (The salesman) توانست به جمع 5 فیلم نهایی بخش بهترین فیلم خارجی راه یابد و همچنان امیدها برای افتخارآفرینی فرهادی در این رویداد بزرگ سینمایی و شکار جایزه اسکار برای دومین بار توسط وی، پررنگ‌تر از قبل جلوه کند. جدا از این بحث، فهرست نامزدهای اسکار 2017 موارد جالبی را نیز با خود به همراه داشت. همانطور که پیش‌بینی می‌شد فیلم “لا لا لند” (La La Land) توانست با کسب 15 نامزدی بالاتر از دیگر فیلم‌ها قرار بگیرد و همچنین با پشت‌سر گذاشتن “تایتانیک”، رکورد بیش‌ترین تعداد نامزدی در تمام ادوار مراسم اسکار را نیز از آن خود کند اما این فهرست به مانند هرسال پراز شگفتی‌سازان و بازماندگان بسیاری را نیز در درون خود جا داده بود که شاید با آن‌چه انتظار داشتیم در تضادی آشکاری قرار داشته باشد.

حالا در اینجا نگاهی به شگفتی‌سازان و بازماندگان بزرگ مراسم اسکار 2017 به صورت کلی‌تر می‌اندازیم پس با ما همراه باشید:

بازمانده: امی آدامز

“امی آدامز” که سابقه پنج بار نامزدی در بخش بهترین بازیگر زن (بدون کسب جایزه‌) را در کارنامه خود دارد، علی‌رغم به نمایش‌گذاشتن یک بازی قدرتمندانه در درام علمی تخیلی  “ورود” (Arrivel) نتوانست یک بار‌دیگر شانس خود را برای دریافت اسکار امتحان کند و توسط اعظای آکادمی به کلی نادیده گرفته شد. او حالا صرفا باید نظاره‌گر رقابت بین “ایزابل‌هوپر”، “روث نگا”، “ناتالی پورتمن”، “اما استون” و “مریل استریپ” برای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن باشد.  با این حال  “ورود” در مجموع با کسب 8 نامزدی در بخش‌های مختلف، عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشت و توانست کمی سنگینی این شکست را از روی دوش خود بکاهد.

شگفتی‌ساز: ایزابل هوپر

“ایزابل هوپر” با بازی در نقش زن تاجری که در خانه‌اش مورد تجاوز قرار می‌گیرد توانسته است تنها نامزدی فیلم درام فرانسوی “او” (Elle) در مراسم اسکار را به دست آورد. اگر بخواهیم روی کاغذ نگاهی بیندازیم باید اعتراف کنیم که شانس هوپر برای دریافت اسکار چندان زیاد نیست مخصوصا پس از اینکه فیلم اصلی از راهیابی به بخش بهترین فیلم خارجی ‌زبان بازمانده‌ است اما یادآوری این نکته که وی همین چند هفته پیش توانست برای ایفای این نقش، در مراسم گلدن گلوب موفق ظاهر شود می‌تواند او را تا آخرین لحظات در رقابت تنگاتنگ با دیگر نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن نظیر “اما استون” و “ناتالی پورتمن” نگه دارد پس اگر در شب برگزاری مراسم شنیدید: “و اسکار تقدیم می‌شود به…….. ایزابل هوپر برای فیلم Elle” چندان متعجب نشوید…

بازمانده: تاراجی پی. هنسن

“تاراجی پی.هنسن” قطعا مظلوم‌ترین بازیگر سال 2016 است. با وجود اینکه بازی این بازیگر 46 ساله در فیلم “اشخاص پنهان” با تحسین تمامی منتقدان و فیلم‌دوستان همراه بود و همگی متفق‌القول نقش‌افرینی او در این اثر را از نقاط قوت فیلم یاد کردند، اما پس از اینکه گلدن‌گلوب تصمیم گرفت هنسن را نادیده بگیرد، چندان هم بعید نبود که در فهرست نهایی اسکار امسال هم خبری از وی نباشد. “اشخاص پنهان” در مجموع توانست در 3 بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن نقش مکمل و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد جایزه اسکار شود و از این حیث عملکرد موفقی را از خود به جای نهاده است.

شگفتی‌ساز: مل گیبسون

بالاخره مل گییسون برای ساخت فیلم “ستیغ اره‌ای” (Hacksaw Ridge)، فیلمی که روایت‌گر داستان دکتر جوانی به نام ” دزمون داس” است که موفق می‌شود با دست خالی جان 75 نفر از هم‌رزمانش را نجات دهد، توانست با نامزدی در بخش بهترین کارگردانی به مراسم اسکار بازگردد. گیبسون که حالا سومین نامزدی خود در این بخش را جشن می‌گیرد، باید امیدوار باشد تا دوباره به مانند سال 1996 که موفق شد با شاهکار “شجاع دل” (Bravehearth) اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم آن سال را به خانه ببرد حالا و پس از گذشت 21 سال از آن شب به یادماندنی،  بازهم دست پر مراسم اسکار را ترک کند. اما در این مسیر باید نبردی طاقت‌فرسا با رقبای سرسختی از جمله “دیمین شزل” جوان داشته باشد.

بازمانده: در جستجوی دوری

انیمیشن “در جستجوی دوری” (Finding Dory) یکی از پرفروش ترین انمیشین های سال 2016 بود. اگر از آن دست فیلم دوستانی باشید که به طور دائم باکس آفیس های هفتگی را چک می‌کنند، مطمئنا به یاد دارید که این انیمیشن در زمان اکرانش چه طوفانی را به راه انداخته بود. “در جستجوی دوری” حتی توانست به باشگاه‌ فیلم‌های میلیارد دلاری‌ بپیوند و از طرفی به پردرآمد‌ترین انیمیشن آمریکای شمالی نیز مبدل گردد. اما موفقیت‌های دنباله‌ی “در جستجوی نمو” به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه این انیمیشن بازخورد‌های بسیار مثبتی را هم از طرف منتقدان و طرفداران دریافت کرد. با این‌حال همه‌ی این موارد بازهم نتوانست نظر اکادمی اسکار را به خودش جلب کند و “در جستجوی دوری” از راهیابی به جمع 5 انیمیشن برتر امسال بازماند. اتفاقی که حتی بدبین‌ترین طرفداران هم انتظارش را نداشتند.

شگفتی‌ساز: مایکل شنون

اگر همین الان به فهرست افتخاراتی که جدید‌ترین درام “تام فورد” یعنی “حیوانات شب‌خیز” (Nocturnal Animals) تا پیش از اعلام فهرست‌ نامزد‌های اسکار کسب کرده است نگاهی بیندازید، به وضوح درخشش مایکل شنون در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل، چشمتان را خواهد گرفت! این بازیگر 42 ساله آمریکایی که اکثر شما احتمالا وی را با نقشش در قالب شخصیت ژنرال زاد  در فیلم “مرد پولادین” (Man Of Steel) به یاد خواهید آورد در سالی که گذشت توانست با بازی در نقش یک مامور اجرای قانون، یکی از بهترین نقش‌افرینی‌های تمام دوران بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد. شاید اگر آن اتفاق خنده‌دار رخ نمی‌داد و داوران مراسم گلدن گلوب شنون را به جای “آرون تیلور جانسون” انتخاب می‌کردند، اسکار امسال را هم برای او کنار می‌گذاشتیم. با این‌حال رقابت وی با “ماهرشالا علی” برای جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل، همچنان داغ و هیجان‌انگیز باقی مانده است.

بازمانده: مارتین اسکورسیزی

بله واقعا جای تعجب دارد. مرد کهنه‌کار هالیوود، مارتین اسکورسیزی بزرگ که تنها از سال 2002 به بعد، 5 بار نامزد جایزه بهترین کارگردانی شده و یکبار هم اسکار را به خانه خود برده است، امسال با وجود ساخت فیلم دیدنی “سکوت” (Silence) پروژه‌ای که 30 سال درگیر ساخت و تکمیل آن بود، نتوانست به جمع 5 نامزد نهایی بخش بهترین کارگردانی راه پیدا کند. “سکوت” اسکورسیزی هم در نهایت تنها نامزد بهترین فیلم‌برداری شد تا سرنوشتی مشابه فیلم  “زندانیان” (Prisoners) داشته باشد. عده‌ای دلیل نادیده‌گرفته شدن این فیلم را نمایش بیش‌ از حد خشونت و همینطور به چالش کشیدن مسائل مذهبی می‌دانند ولی هرچه که هست، واقعا حق این فیلم و کارگردانش بیش‌تر از این‌ها بود. این وسط تنها رقبای “سکوت” خوشحال هستند و احتمالا با شعار “درود بر اسکار و هرچه که هست” به انتظار مشخص شدن برندگان بروند …

شگفتی‌ساز: مریل استریپ

بازهم اسکار و بازهم مریل استریپ! ظاهرا حکایت این زن دوست‌داشتنی و نامزدی‌هایش در مراسم اسکار پایانی نخواهد داشت. به هرحال باید اعلام کنیم که مریل استریپ با بازی در فیلم “فلورنس فاستر جنکینز” (Florence Foster Jenkins) موفق شد تمام معادلات را برهم بزند و برای 20 امین بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شود و همچنان به رکورد‌شکنی خود ادامه بدهد. گرچه به عقیده ما امسال شانس وی برای بردن اسکار با وجود دیگر رقیبان قدرتمند کمی اندک است اما فراموش نکنید که “استریپ” محبوب‌ترین بازیگر زن در نگاه “دونالد ترامپ” است و شاید همین عاملی باشد تا نظر اکادمی به سمت او منحرف شود! شما چه فکر می‌کنید؟ آیا مریل استریپ برای چهارمین بار اسکار را به خانه خود می‌برد؟

بازمانده: تام هنکس و سالی

اصولا کلینت استوود و فیلم هایش در فصل جوایز حسابی مورد گرامیداشت داوران قرار می‌گیرند و شاید تعداد دفعاتی که کلینت استوود با دست خالی مراسمی را ترک کرده باشد حتی به انگشتان یک دست هم نرسد. اما این قانون نانوشته حداقل در مورد آخرین اثر وی صدق نکرده است! ابتدا از “سالی” (Sully) شروع می‌کنیم. فیلمی که بر خلاف پیش‌بینی‌ها نه تنها جایی در 10 فیلم برتر نهایی اکادمی امسال نداشت بلکه در یک اتفاقی عجیب تنها در یک بخش و آن هم بخش بهترین تدوین صدا نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از طرفی نبود تام هنکس در فهرست نهایی بهترین بازیگر مرد نقش اول هم جای سوال بسیاری دارد. بازیگر توانا و پرکار این روزهای سینما که از قضا بسیار هم زیبا در فیلم‌هایش ایفای نقش می‌کند، برای چندمین بار پیاپی توسط اکادمی نادیده گرفته شد تا حسرت حضور وی در فهرست 5 بازیگر نهایی اسکار، 17 ساله شود. البته وقتی بازی هنکس در فیلم‌هایی مانند “اگه میتونی منو بگیر”، “کاپیتان فلیپس”، “نجات آقای بنکس” و “پل جاسوس‌ها” به راحتی آب خوردن نادیده گرفته می‌شوند دیگر چه انتظاری دارید؟…

بازمانده بزرک: Deadpool

دیگر چه می‌توان گفت؟ چه کسی فکرش را می‌کرد که فیلم ابرقهرمانی “Deadpool” در نهایت حتی در فصل جوایز اکادمی حتی در یک بخش هم نامزد نخواهد شد؟ البته حقیقتا وقتی در مورد Deadpool حرف می‌زنیم منظورمان چیزی در قد و قامت “شوالیه‌ی تاریکی” نیست اما آیا وقتی فیلمی مانند “جوخه‌ی خودکشی” (Suicide squad) با آن وضعیتش هم حداقل یک نامزدی‌ ( در بخش بهترین گریم) را کسب می‌کند، غیبت این فیلم آن هم در همه‌ی بخش ها جای تعجب ندارد؟ با وجود همه‌ی شایستگی‌ها، اکشن رده R تیم میلر با بازی رایان رینولدز به کلی توسط اکادمی و با پیام “دوستت داریم اما شاید وقتی دیگر!” کنار گذاشته شد. اگر در داستان دنباله‌ی این فیلم، دد پول به سراغ برگزارکنندگان مراسم اسکار رفت بهتر است چندان تعجب نکنید…

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *