نشست پرسش و پاسخ فيلم «چراغ‌هاي ناتمام» ساخته مصطفي سلطاني با اجرای «محمود گبرلو» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

این نشست با حضور مصطفی سلطانی كارگردان، مجيد صالحي، بازيگر فيلم، سارا ميرايي، بازيگر خردسال، محسن جسور، فيلمنامه‌نويس، مجتبي اميني، تهيه‌كننده، وحيد مقدسي، صداگذار، هادي رحماني، آهنگساز، امروز (دوشنبه يازدهم بهمن ماه) با اجراي محمود گبرلو در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

در این نشست، جسور با بيان اينكه از ايده أوليه تا پايان كار در كنار گروه بودم، افزود: بازنويسي نهايي فيلمنامه توسط آقاي سلطاني و شيخ طادي انجام شد.

وي درباره موضوع و مضمون فيلم، گفت: ما فارغ از اينكه چه كسي مقصر است به مفهوم ايثار پرداختيم كه بالإترين كيفيت ايثار، شهادت است.

فیلمنامه‌نویس «چراغ‌های ناتمام» اين فيلم را روايت تاريخ ندانست و افزود: در فيلم نشانه‌ای مبنی بر استناد به تاريخ وجود ندارد و فيلم این ادعا را ندارد که بر اساس واقعيت تاريخی روایت شده است.

سلطاني در پاسخ به اين انتقاد كه فيلم مقاله‌اي در تكريم ايثارگري است، گفت: سواد ما در اين حد بود كه فیلم را اينگونه بسازيم. شعار دادن بد نيست و مهم اين است كه چگونه شعار دهيم.

اميني با بيان اين كه فيلم داستانی انساني را روايت مي‌كند، عنوان كرد: پيام فيلم، گفتمان انساني است كه ممكن است، در جبهه، و يا واقعه پلاسكو اتفاق بيفتد. هدف در مقاطع مختلف پردازش، رسيدن به تحول انساني است.

أميني نيز در پاسخ به اين انتقاد كه در فيلم به جاي دادن اطلاعات در قالب تصوير، به نريشن و ديالوگ بسنده شده است، گفت: نوع روايت اين فيلم شبيه به «آژانس شيشه‌اي» است، پس اين دست انتقادها را به اين فيلم تحسين‌شده نيز مي‌توان وارد دانست. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است كه شعار به شوآف تبديل نشود.

تهيه كننده فيلم، با اشاره به نگاه دفاع مقدسي فيلم، ادامه داد: در كنار اين نگاه سعي كرديم رگه‌هاي اجتماعي را نيز وارد كار كنيم.

«آتش تقي‌پور» بازیگر سینما كه در اين جمع حضور داشت، درباره اين فيلم گفت: دو سوژه در قالب يك فيلم قرار گرفته است و این سبب شده تا فیلمساز در پخته شدن سوژه‌ها موفق نشود.

جسور در اين باره پاسخ داد: تلاش كردم اين دو سوژه فارغ از فرم، از نظر محتوا به هم گره بخورد و من به عنوان فيلمنامه‌نويس بخشي از سهم كار دارم، شايد مي‌توانستم قدرتمندتر بنويسم.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به اين پيشنهاد تقي‌پور كه پرداختن به انگيزه رفتن به جبهه مي‌توانست از كليشه‌شدن فيلم بكاهد، گفت: براي من موضوع عشق مهم بود نه اينكه چرا اين افراد به جبهه رفته‌اند.

وي درباره اينكه از اول مي‌دانستم با اتهام شعارزدگي روبرو شوم افزود: برايم اين اتهام‌ها اهميتي نداشت و بيشتر به خلاقيت فكر كردم.

«مجید صالحي» نیز در این نشست با ابراز خوشحالي از نخستين حضورش در جشنواره، افزود: در گذشته امكان حضور «استراحت مطلق» در جشنواره به وجود نيامد و من از اينكه با اين فيلم در جشنواره حاضر هستم، خوشحالم.

وي ايفاي اين نقش را سخت‌تر از «استراحت مطلق» عنوان كرد و افزود: جلال، نقشي بود كه براي ايفايش بايد راكورد حسي و هارموني با ديگر نقش‌ها را حفظ مي‌كردم و برايم ايفاي یک بازي دروني و باورپذير، مهم بود.

صالحی افزود: برخورداری فیلم از نريشن، سليقه‌اي است اما به نظر من این نریشن‌ها براي بسياري، باورپذير و دلنشين است.

وي درباره ادامه روند بازيگری‌اش، گفت: براي انتخاب نقش‌هايم چارچوب‌هايي را در نظر مي‌گيرم و اين فيلم را فارغ از پول، دلي كار كردم، من حس خوبي به اين فيلمنامه داشتم و بازی در این فیلم، نوعی اداي دين بود.

سینماتیکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *