یک از برندهای مطرح دنیا که از دیرباز نام آن به گوش می رسد برند سونی است. با توجه به اینکه این روزها شرکت های ال جی و سامسونگ محصولات بسیار متنوعی را راهی بازار می کنند و طرفداران زیادی دارند اما سونی کماکان جایگاه خود را به ‌عنوان یکی از برترین تولید کنندگان تلویزیون حفظ کرده است.

در این بررسی قصد داریم یکی از محصولات سری X8500D این کمپانی را که تلویزیونی بسیار زیبا و با کیفیت به شمار می آید را مورد ارزیابی قرار دهیم. X8500D از سیستم عامل اختصاصی گوگل با نام اندروید تی وی بهره می برد و  کیفیت ‌تصویر بسیار فوق العاده ای دارد. سونی این محصول خود را در سه اندازه متفاوت ۵۵، ۶۵ و ۸۵‌ اینچی در نظر گرفته و امکانات متنوعی را نیز در آن به کار گرفته است. در ادامه بخش های مختلف این تلویزیون را با نگاهی دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

تلویزیون X8500D

تلویزیون X8500D

 

 

طراحی

تلویزیون X8500D سونی به صورت بسیار زیبا و ظریفی ساخته شده که نظر هر کاربری را به خود جلب می کند. حاشیه های اندک اطراف نمایشگر و ضخامت بسیار کم بدنه موجب شده تا این محصول در بخش طراحی نمره قابل قبولی را دریافت نماید.

یکی از نکات جالب در این محصول وجود محفظه ای در بخش پشتی آن است که به منظور مدیریت کابل ‌های تلویزیون تعبیه شده است. در ضمن تمامی کابل ها در زیر پایه تلویزیون قرار می گیرند تا محیط و فضای اطراف آن تمیز و زیبا جلوه کند.

تلویزیون X8500D

تلویزیون X8500D

پایه ای که برای این دستگاه در نظر گرفته شده فلزی بوده و قابل جدا شدن است. اگر کاربر بخواهد تلویزیون خود را به دیوار نصب نماید می تواند این پایه را جدا کرده و کارهای لازم را انجام دهد.

استحکام بدنه و کیفیت این مدل هم بسیار عالی است و حتی به کوچکترین جزئیات هم توجه شده است. سونی عمل مونتاژ و سرهم‌ کردن قطعات دستگاه را با دقت بسیار زیادی انجام داده و تلویزیونی بسیار قابل اطمینان را روانه بازار کرده است.

بخش ارتباطات X8500D هم کامل به نظر می رسد و این دستگاه به سه درگاه USB و چهار درگاه HDMI مجهز است. بنابراین کاربران نگرانی بابت اتصال تلویزیون به دستگاه‌های دیگر نخواهند داشت.

کیفیت تصویر

X8500D بدون شک یک نمونه بسیار عالی برای تماشای فیلم و اجرای بازی است. سونی برای این محصول خود از پردازنده تصویر X1 استفاده کرده است که می تواند در هر ثانیه، هزاران پردازش را انجام می‌دهد. به همین دلیل تصویر به نمایش درآمده از دقت، وضوح و روشنایی تصویر بسیار خوبی برخوردار است. به لطف وجود این پردازنده رنگ ها بسیار زنده تر، نویز تصاویر کمتر، نسبت کنتراست تصویر و عمق رنگ مشکی هم بسیار خوب هستند.

تلویزیون X8500D

تلویزیون X8500D

پردازنده ی تصویر دیگری هم با عنوان X-Reality PRO  در این محصول به کار گرفته شده که با کمک فناوری Upscaling  و الگوریتم‌ های نرم‌ افزاری، دقت ویدئوهایی که وضوحی کمتر از ۴K دارند افزایش داده می شود. بنابراین موجب شفاف تر شدن و شارپ تر شدن محصول خواهد شد.

 

یک ویژگی با نام Motionflow XR هم وجود دارد که به ساختن و اضافه ‌کردن فریم‌ های از دست‌ رفته در صحنه‌ های سریع، کمک می کند و روند آن را سریعتر و روانتر می کند. در واقع این فناوری به مقایسه فاکتورهای اصلی تصویر در فریم‌ ها پرداخته و سپس، آن چند دهم درصد از ثانیه‌ی که از دست رفته را محاسبه می کند. این کار مانع مات شدن تصویر در صحنه ‌های سریعی همانند مسابقات ورزشی یا فیلم‌ های اکشن خواهد شد.
یکی از معایب این محصول میزان کم حداکثر روشنایی آن است که موجب می شود در نورهای زیاد تصویر خوب و واضحی را شاهد نباشیم.

کیفیت صدا

X8500D به دو بلندگوی ۱۰ واتی مجهز است که موجب شده تا محصول سونی از خروجی صدای بسیار قابل قبولی برخوردار باشد.

سونی امکانات صوتی بسیار زیادی را در این محصول در نظر گرفته که می توان به ClearAudio+، موتور صوتی DSEE، صدای فراگیر S-Force Front Surround ،Clear Phase ،Live Football اشاره کرد.

مسئله ای که در این میان وجود دارد وضوح صدا در هنگام بالا بردن صدای تلویزیون است که دچار بهم ریختگی می شود. بنابراین توصیه می شود که اگر کیفیت صدای تلویزیون اهمیت زیادی برای شما دارد یک ساندبار یا سینمای خانگی هم تهیه نمایید.

تلویزیون X8500D

تلویزیون X8500D

 

 

سیستم عامل و رابط کاربری

تلویزیون X8500D سونی برخلاف دیگر برندهای تلویزیون‌ از سیستم عامل Android TV بهره گرفته است و درواقع جزو اولین تلویزیون‌ هایی است که به این سیستم‌ عامل مجهز ‌گشته که مبنای اندروید ۵٫۰ ساخته شده است.

اندروید تی وی همان کارکرد و تجربه موجود در گوشی ها و تبلت ها را به صفحات بزرگ تلویزیون آورده که با یک رابط کاربری بسیار ساده و کاربر پسند طراحی شده است. کاربران می توانند با دسترسی به گوگل پلی برنامه ها و بازی های زیادی را دانلود کنند و یا با داشتن حساب کاربری گوگل، از سرویس‌ های ویژه‌ ی آن همانند فیلم ها و سریال های جدید، بهره مند شوند. سری تلویزیون های X8500D همگی به صورت پیش فرض به سرویس ‌های استریم‌ فیلم از جمله Netflix و Amazon Prime مجهز گشته اند که البته در ایران کاربردی چندانی ندارد.

Google Cast یکی دیگر از ویژگی هایی است که این تلویزیون پشتیبانی می‌کند، قابلیتی که امکانات یک دستگاه Chromecast را به تلویزیون آورده و به واسطه آن می توان محتوای چندرسانه ‌ای، بازی‌ های گوشی و تبلت اندرویدی یا مبتنی بر iOS را روی نمایشگر بزرگ تلویزیون مشاهده نمود.

سونی کار با این تلویزیون را راحت کرده و دیگر لازم نیست برای کنترل تلویزیون از کلیدهای کنترل از راه دور استفاده کرد بلکه با استفاده از قابلیت جست‌ و جوی صوتی یا همان (Voice Search) و از طریق فرمان های صوتی، این کار را انجام داد.

تلویزیون X8500D

تلویزیون X8500D

 

 

سخن آخر

تلویزیون X8500D سونی با قابلیت های زیادی که در بردارد به ‌عنوان دستگاهی فراتر از یک تلویزیون کارایی داشته و حتی به لطف بهره‌ گیری از سیستم‌ عامل اندروید تی وی، می تواند به عنوان یک تبلت غول ‌پیکر نیز استفاده شده تا بتوان با آن تمام برنامه ‌ها و بازی‌ های اندرویدی را اجرا کرد. این محصول با داشتن کیفیت تصویر بسیار عالی، بدنه بسیار باریک و زیبا، مجهز بودن به سیستم عامل اندروید تی وی و قابلیت پخش تصاویر ۴k HDR می تواند گزینه بسیار خوبی برای کاربران به حساب آمده وجلوه گر زیبایی و تکنولوژی منازل و حتی محیط های کاری باشد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *