سونی پس از عرضه Xperia XA ، اکنون و با گذشت نزدیک به یک سال، مدل جدیدتری از این محصول را روانه بازار کرده است.

این محصول جدید، اکسپریا XA1 نامگذاری شده و تفاوت چندانی با نسل پیشین خود ندارد اما از نظر سخت افزاری دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده که آن را به یک میان رده ی کامل تبدیل کرده است.

در این مقاله قصد داریم اکسپریا XA1 را از نگاهی نزدیکتر دنبال کرده و مزایا، معایب و تفاوت آن با نسل قبلی اش را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی

سونی در طراحی گوشی های خود تقریبا طراحی یکنواختی را دنبال می کند و برای این محصول جدید خود بازهم طراحی Loop Surface را در پیش گرفته است.

در نمای روبروی این دستگاه شاهد حاشیه های کمتری هستیم که درواقع می توان گفت ۷۰ درصد از نمای روبروی این محصول به نمایشگر اختصاص داده شده است.

نمایشگری که سونی برای این دستگاه در نظر گرفته از نوع ۲٫۵D  بوده و انحنای جذابی دارد که در حاشیه بالای آن شاهد لوگوی سونی و همچنین تجهیزات دوربین هستیم. در لبه بالا و پایین هم دو اسپیکر گوشی جای داده شده که بالایی برای برقراری مکالمات و پایینی صدای دستگاه را پخش می نماید.

سونی اکسپریا XA1 با وجود بهره بردن از پلاستیک در بدنه خود وزنی معادل ۱۴۳ گرم داشته که حدود ۱۹ گرم از Honor 6X سبک تر بوده اما در مقابل Xperia XA 6 گرم سنگین تر است. البته ناگفته نماند که کناره های بدنه این گوشی از جنس آلومینیوم بوده و همین امر موجب مقاومت بیشتر آن در در برابر ضربه های احتمالی خواهد شد.

در بخش سمت راست دستگاه، کلید پاور، شاتر فیزیکی دوربین و دکمه های کنترل حجم صدا که در این مدل بالاتر آمده و در جایگاه مناسبتری قرار گرفته اند، دیده می شود.

و اما در لبه سمت چپ شاهد جایگاه دو سیم کارت و کارت حافظه هستیم که جای دوم سیم کارت دوم، می تواند پذیرای کارت حافظه دستگاه نیز باشد.

در این نسل جدید بازهم شاهد جک ۳٫۵ میلی متری هدفون هستیم که سازنده وجود آن را فدای کاهش ضخامت دستگاه نکرده است.

XA1  با چهار رنگ سفید، مشکی، طلایی و صورتی در دسترس کاربران قرار گرفته و گفتنی است که این گوشی برخلاف پرچمداران سونی از گواهی IP برخوردار نیست.

صفحه نمایش

سونی در این محصول خود از یک نمایشگر ۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۷۲۰p  بهره گرفته است که تراکم پیکسلی ۲۹۴ پیکسل در هر اینچ را در بردارد. این مقدار تراکم در مقایسه با رقبای دیگر خیلی خوب به نظر نمی رسد اما با وجود میان رده بودن و قیمت مناسب آن، قابل قبول است.

اما یکی از برتری های اکسپریا XA1 نسبت به رقبای دیگر، حاشیه های کمتر آن در مقایسه با نسل های پیشین خود است و از آرگونومی بیشتری برخوردار است.

عمق رنگ مشکی در این صفحه نمایش تقریبا قابل قبول می باشد اما رنگ های صفحه نمایش تا حدی به سمت سردی میل می کند و کنتراست در حد معمولی است.

اما میزان روشنایی صفحه نمایش نسبت به نسل قبل کمی بالاتر رفته و کاربر در محیط های بسیار پرنور با مشکلی روبرو نخواهد شد.

دوربین

بخش دوربین در این نقد و بررسی مهمترین بخش مورد بررسی است چراکه بیشترین تغییر در این قسمت رخ داده است. سونی برای این میان رده از یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی که به سنسور IMX300 ساخت خود با لنز ۲۴ میلی متری و گشادگی دریچه دیافراگم اف ۲٫۰ مجهز گشته، بهره گرفته است.

البته این نکته گفتنی است که فوکوس خودکار لیزری و سنسور RGBC-IR از این میان رده ی جدید حذف شده اما قابلیت این را دارد که بسته به نسبت تصویر مورد عکاسی، بخش های مختلف سنسور دوربین را استفاده کرده و رزولوشن متفاوتی در اختیار شما قرار دهد. با وجود این قابلیت، استفاده از نسبت ۴:۳ به عکس های ۲۲٫۸ پیکسلی منجر شده و انتخاب نسبت ۱۶:۹ هم رزولوشن را به ۲۰٫۱ کاهش خواهد داد.

در مورد رابط کاربری دوربین هم می توان گفت که مانند نسل های قبلی خود بوده و انتخاب حالت های مختلف تصویربرداری مثل عکاسی خودکار، عکاسی با تنظیمات دستی، انتخاب حالت های واقعیت افزوده و فیلمبرداری با سوایپ به پایین و بالا صورت می پذیرد.

گفتنی است که اگر با تنظیمات دستی، سرعت شاتر بین ۱ تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه، ایزو بین ۵۰ تا ۳۲۰۰، قرار داده و تراز سفیدی، ارزش نوری و نحوه ی فوکوس را مشخص کنید، نگرانی بابت کیفیت تصاویر ثبت شده نداشته باشید.

تصاویری که با این دوربین ثبت می شوند جزئیات کامل آن را به نمایش می گذارند، رنگ ها هم پویا و چشم نواز بوده و با آنچه کف در واقعیت مشاهده می کنید فاصله ی چندانی نخواهند داشت.

تصاویری که توسط این دوربین در روز گرفته می شود، نویز چندانی دیده نمی شود اما با کم شدن نور، نویزها بیشتر شده که با اعمال پردازش های ثانویه نرم افزاری، میزان آنها کاهش می یابد.

عدم وجود فوکوس لیزری که موجب کاهش سرعت فوکوس موجب شده تا بسیاری از اوقات دستگاه قادر به فوکوس بر روی سوژه هایی که در حال حرکت هستند، نباشد.

سونی برای بخش دوربین سلفی این دستگاه نیز از یک لنز ۸ مگاپیکسلی بهره گرفته که این لنز ۲۳ میلی متری دستگاه قادر به ثبت تصاویری با زاویه دید نسبتاً عریض بوده و فضای کافی برای عکس های سلفی دسته جمعی را ایجاد می نماید.

متاسفانه اکسپریا XA1 از قابلیت تصویربرداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم در هر ثانیه برخوردار نبوده و برخلاف نسل های دیگر از جمله Xperia XZs قادر به ثبت اسلوموشن هایی خارق العاده نمی باشد. اما در حقیقت باید گفت که رزولوشن ۱۰۸۰ با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه برای رفع نیازهای روزمره کاربران یک تلفن هوشمند میان رده کافی به نظر می رسد.

اسپیکر

اکسپریا XA1 از سه اسپیکر بهره می برد که یکی از آنها کاملا بی استفاده بوده، دیگری برای شنیدن صدای مکالمه تلفنی کاربرد داشته و سومی برای پخش موسیقی تعبیه شده است.

عملکرد سیستم صوتی این دستگاه چندان چنگی به دل نمی زند و در محیط های شلوغ و بزرگ وضوح کافی را ندارد.

نرم افزار

گوشی اکسپریا XA1 به صورت پیش فرض به اندروید ۷٫۰ مجهز گشته است. درمورد رابط کاربری این محصول می توان گفت که تا حد زیادی به اندروید خالص شباهت دارد.

در مجموع عملکرد، ظاهر و طراحی با محصولات اخیر و خصوصاً مدل های سری X یکسان است. در پایین صفحه همانند قبل آیکون کشویی اپلیکیشن ها دیده می شود که می توان با یک سوایپ به پایین، بیشترین اپلیکیشن هایی که مورد استفاده قرار گرفته شده را مشاهده کرد.

در این بخش، رابط کاربری با توجه به اپلیکیشن هایی که مورد استفاده قرار داده اید، نرم افزارهای دیگری را نیز پیشنهاد می کند که کاربر می تواند هرکدام از آنها را به دلخواه دانلود و نصب نماید. منوی نوتیفیکیشن ها و بخش تنظیمات سریع نیز به غیر از دکمه ی انتخاب تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش که برای انتخاب آن باید به تنظیمات دستگاه مراجعه کنید، همانند اندروید خام می باشند.

رابط کاربری همچنین به قابلیت Smart Cleaner مجهز بوده و قادر است تا با تشخیص و حذف اپلیکیشن هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرند، سیستم عامل را سبکتر نماید.

Xperia Actions یکی دیگر از ویژگی هایی است که در این رابط کاربری به چشم می خورد.  با این قابلیت دستگاه قادر خواهد بود بر طبق تنظیماتی که انجام می دهید، هر روز از ساعت مورد نظر شما، تنظیماتی را به شکل خودکار اعمال کند. به عنوان مثال، از نیمه شب بعد به حالت بی صدا درآمده یا روشنایی صفحه نمایش را به حداقل برساند.

یک نکته جالب در مورد این میان رده ی جدید این است که قادر است همانند پرچمداران اخیر سونی عادات رفتاری شما را زیر نظر گرفته و عملکرد خود را بر اساس آن بهینه کند. دستگاه همچنین می تواند انجام تنظیماتی را با توجه به آنجایی که هستید، پیشنهاد دهد. به عنوان مثال هنگام مراجعه به فرودگاه حالت پرواز را فعال کند، نقشه ی مقصد را به شکل آفلاین روی حافظه ذخیره کند و هنگامی که به منزل بازگشتید با پاک کردن آن حافظه ی دستگاه را خالی نماید.

اپلیکیشن پشتیبان گیری نیز یکی دیگر از ویژگی های این میان رده می باشد که با استفاده از آن می توانید اطلاعات اپلیکیشن ها، پیام ها و تنظیمات دستگاه را روی حساب ابری سونی، کارت حافظه یا حافظه جانبی فلش پشتیبان گیری نمایید.

سخت افزار

میان رده ی جدید سونی، برای اولین بار مجهز به هلیو پی ۲۰ است که در مقایسه با نسل قبل خود، با فناوری ۱۶ نانومتری ساخته شده است.

اکسپریا XA1 دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی بوده که از این میزان حدود ۲۰ گیگابایت در اختیار سیستم قرار دارد، که البته کاربر می تواند مقدار حافظه قابل دسترسی را با استفاده از کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر افزایش دهد.

در مجموع می توان گفت در استفاده ی روزمره از دستگاه مشکل قابل توجهی به چشم نمی خورد و انجام بازی ها روی دستگاه امکان پذیر است. اما در این میان گهگاهی تاخیرهای اندکی به چشم می خورد که اجرای بازی های سنگینی همچون آسفالت با مشکل مواجه می شود.

یکی از نکات قابل توجه در این گوشی این است که بر خلاف بسیاری از تلفن های هوشمند موجود امکان استفاده ۲ سیم کارت را به شکل همزمان با کارت حافظه امکانپذیر می سازد.

باتری

باوجود اینکه اکسپریا XA1 نسبت به نسل قبلی خود اندکی بزرگتر طراحی شده اما بازهم از همان باتری ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که البته باید گفت این مقدار برای یک گوشی میان رده قابل قبول به شمار می آید.

با در نظر گرفتن اینکه فناوری ۱۶ نانومتری چیپست این میان رده از نظر مصرف انرژی نسبت به فناوری ۲۸ نانومتری نسل قبل بهینه تر عمل می کند می توان گفت این میزان باتری برای آن مناسب به نظر می رسد.

در مورد میزان شارژدهی باتری اکسپریا XA1 می توان اظهار داشت که با وجود هلیو پی ۲۰ که نسبت به نسل قبل خود بهبود زیادی داشته، حداقل یک روز استفاده ی کامل از آن امکانپذیر است.

اکسپریا XA1 قادر است که یک ویدیو را به صورت مداوم تا حدود ۱۰ ساعت پخش نماید و از این نظر فاصله ی چندانی با پرچمداران اخیر سونی ندارد.

نکته جالب در مورد این میان رده مجهز بودن آن به فناوری شارژ سریع PumpExpress 2.0 مدیاتک بوده است که البته چندان سریع هم به حساب نمی آید چراکه در مدت زمان نیم ساعت تنها حدود یک سوم ظرفیت باتری دستگاه را تکمیل می کند.

یک فناوری دیگر که سونی در این محصول خود مورد استفاده قرار داده Qnovo Adaptive Charging است. به لطف این قابلیت XA1 می تواند میزان جریان برق ارسالی به باتری دستگاه را به شکل دقیق تحت نظارت و کنترل داشته و با این روش طول عمر باتری دستگاه را از نظر سخت افزاری افزایش دهد.

سخن آخر

با بررسی دقیق اکسپریا XA1 دیدیم که طراحی این محصول تفاوت چندانی با نسل های قبلی خود ندارد اما به لطف افزایش خمیدگی های بدنه و نمایشگری که حالا در چپ و راست از حاشیه کمتری برخوردار است، بسیار خوش دست تر بوده و از آرگونومی بهتری بهرمند است.

محصول جدید سونی اولین تلفن هوشمند مجهز به چیپست هلیو پی ۲۰ به حساب می آید که قدرت این چیپست برای انجام عملکردهای روزمره و انجام بازی های نیمه سنگین مناسب خواهد بود.

در مورد عملکرد دوربین این گوشی می توان گفت که قابل قبول است و از بابت ثبت تصاویر با کیفیت، نگرانی وجود نخواد داشت. سیستم صوتی XA1 هم برای کارهای روزمره و معمولی بسیار ایده آل است. البته از نظر قدرت بیس و بلندی صدا، نباید انتظار زیادی از این میان رده داشته باشید.

اگرچه نقاط ضعفی همچون عدم وجود حسگر اثر انگشت، بدنه پلاستیکی، عدم پشتیبانی از فیلمبرداری ۴K و کیفیت بسیار معمولی سیستم صوتی در این میان رده به چشم می خورد اما باید گفت با در نظر گرفتن قیمت بسیار کم و میان رده بودن آن و وجود مزایایی همانند عملکرد خوب دوربین، آرگونومی مناسب و امکان استفاده دو سیم کارت و کارت حافظه به صورت همزمان، محصولی ایده آل برای بسیاری از کاربران محسوب شده و جایگاه خوبی در بازار رقابتی تلفن های هوشمند دارا می باشد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *