پای صحبت های «ویکی کریپس»؛ آخرین بازیگر مکمل «دنیل دی لوئیس» در سینما

فیلم جدید «پاول توماس اندرسون» اثری با نام «Phantom Thread» در 25 دسامبر یعنی چند روز پیش اکران خود را آغاز نمود و در کمتر از یک هفته توانست به فروش 500 هزار دلاری دست یابد. این فیلم آخرین جولانگاه ستاره ی متد اکتینگ یعنی «دنیل دی لوئیس» است. همگان منتظر بودند تا ببینند آخرین هنرنمایی این اسطوره ی سینما چگونه فیلمی خواهد بود و همانطور که از نقد های منتشر شده بر می آید، با اثری مواجهیم که تقریباً همگان آن را فیلمی زیبا و ستودنی نامیده اند. دی لوئیس و توماس اندرسون بعد از همکاری موفق شان در فیلم «There Will Be Blood» بار دیگر کنار هم قرار گرفتند تا این بار درامی دیگر بسازند.  این نخستین فیلم اندرسون است که در خارج از خارک ایالات متحده فیلمبرداری شده است. فیلمی که در آن دی لوئیس نقش «رینولدز وودکاک» را برعهده دارد؛ اما نکته ای که نباید از آن غافل شویم حضور بازیگری به نام «ویکی کریپس» در بین بازیگران فیلم است. این بازیگر 34 ساله اصالتاً اهل لوکزامبورگ است و در آلمان زندگی می کند. او آخرین بازیگریست که نقش مکمل دی لوئیس در سینما را بازی کرده و از این جهت می تواند خود را یکی از خوش شانس ترین زنان حاضر در صنعت سینما بداند. پایگاه خبری «هالیوود ریپورتر» در اقدام جدید خود مصاحبه ای با این بانو ترتیب داده است که خواندن شرح آن خالی از لطف نیست. باهم نگاهی به مطلب اخیر هالیوود ریپورتر در اینباره می افکنیم. بدیهی است که نقل قول ها متعلق به «ویکی کریپس» است.

نخستین ملاقات ویکی کریپس با دی لوئیس روزی بود که بازیگران فیلم گرد هم آمده بودند تا فیلمنامه ی جدید توماس اندرسون را دورخوانی کنند.

به یاد دارم که در لابی هتل منتظر بازیگران دیگر بودم که ناگهان مردی با کلاه در دست وارد شد و من شوکه شدم و باورم نمیشد که دنیل دی لوئیس را به چشم می بینم. او آن قدر در فیلم های خود غرق در شخصیتش می شود که گویی هیچ انسان دیگری به نام دی لوئیس در دنیای واقعی وجود ندارد.

پس از گذشت چند هفته از این اتفاق بود که دنیل دی لوئیس اعلام کرد اثر مذکور آخرین تجربه ی بازیگری اش خواهد بود. این جمله برای تیم بازیگری فیلم «Phantom Thread» بدان معنا بود که باید خود را برای بازی در مقابل بازیگری آماده کنند که تصمیم دارد آخرین کارکتر سینمایی خود را در تاریخ سینما جاودانه سازد. در بین بازیگران فیلم، این کریپس است که باید بیش از همگان متداکتینگ خود را به دی لوئیس نزدیک نماید در نتیجه :

شروع کردم به زیر ذره بین بردن شخصیت دی لوئیس و خود را به دنیای وی نزدیک کردم. من با شش دانگ حواسم او را زیر نظر داشتم و متوجه ی کوچکترین حرکات او بودم و باید می دانستم در لحظه چه احساسی دارد.

کریپس از سه ماه فیلمبرداری بی وقفه ای می گوید که با گریم های سنگین و طاقت فرسا همراه بود و این مسئله گاهاً آرامش درونی او را برهم می زد ولی او می بایست تمام تلاش خود را برای حفظ خونسردی و تمرکز روی دی لوئیس به کار می بست.

بعضی سکانس های فیلم بودند که دی لوئیس شروع به بازی بداهه می کرد و من نمی دانستم باید چه واکنشی نشان دهم. حفظ آرامش خودم در چنین موقعیت هایی جلوی دوربین جزو مشکل ترین کار های زندگی ام بود.

ویکی کریپس جزو آن دسته بازیگرانی بوده که هرگز سودای بازیگری و سلبرتی شدن در هالیوود را در سر نداشته است و تنها تجربیات بازیگری اش مربوط به تئاتر ها و نمایش هایی بود که همراه دوستانش در شهر مادری شان به اجرا در می آوردند.

من همیشه به ندای قلبم گوش داده ام و هرکاری که دوست داشته ام را کرده ام. هرگز به فکر وکیل شدن یا آنچه مردم از من می خواهند بشوم نبوده ام. من هرگز به خودم اجازه ی رویاپردازی درباره ی این که روزی تبدیل به ستاره ی سینما شوم را نداده ام چون کشور مادری ام یعنی لوکزامبورگ بسیار کوچک تر از این حرف هاست و جزو آن دسته جاهائیست که بنظرم همگان باید از آن بگذرند و از لاک شان بیرون بیایند تا بفهمند در این دنیا چه موقعیت ها و فرصت هایی برای زندگی کردن وجود دارد. به یاد دارم در یکی از سفر ها به موزامبیک رفته بودم. بر فراز کوهی ایستادم و به زیبایی رو به رو خیر شدم. احساسی که آن روز داشتم وصف نشدنی بود.

این بازیگر و مادر 34 ساله دهه ی گذشته ی عمر خود را مشغول تدریس زبان فرانسوی بوده است و در سال 2011 با «جو رایت» در پروژه ی «Hanna» همکاری کرد و بعد از آن در سال 2014 به «فیلیپ سیمور فاهمن» و کارگردان فیلم «A Most Wanted Man» برای ساخت فیلم شان کمک کرد. نخستین بار که متن فیلمنامه ی «Phantom Thread» به او پیشنهاد شد فکرش را هم نمی کرد که شخصی چون «توماس اندرسون» کارگردان آن باشد. او از تجربه ی همکاری خود با اندرسون چنین می گوید:

او کارگردانیست که شما را وارد دنیایی جدید می کند. آن قدر شیفته ی همکاری با او می شوید که حتی اگر بگوید ماهی در آسمان نیست باورتان خواهد شد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *