پرسش‌های متداول در مصاحبه‌های استخدامی و پاسخ‌هایی اشتباه

دقیقا همانند چیز‌هایی که نباید در رزومه کاری نوشته شوند، در مصاحبه‌های استخدامی نیز نباید به برخی از سوالات، پاسخ‌ داد. مشکل اینجا است که در اکثر موارد، افراد نمی‌دانند که چه سوالاتی در هنگام مصاحبه از آن‌ها پرسیده می‌شود و به همین دلیل آمادگی لازم را ندارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با پرسش‌های متداول و مرسوم در مصاحبه‌های استخدامی و پاسخ‌های اشتباهی که نباید بدهید، بیشتر آشنا شوید.

1- درباره خودتان صحبت کنید

معمولا مصاحبه‌ها با این جمله از سوی شخص مصاحبه‌گر آغاز می‌شوند. از شما می‌خواهد که در مورد خود‌تان توضیحاتی به وی بدهید. ممکن است فکر کنید که باید داستان زندگی خود را تعریف کنید یا در مورد زندگی خانوادگی‌تان توضیح دهید. ولی این‌ها اطلاعاتی نیستند که کارفرمای شما به آن‌ها نیاز داشته باشد یا شایستگی شما را برای دریافت شغل مورد نظر، اثبات کنند.

پرسش‌های متداول در مصاحبه‌های استخدامی و پاسخ‌هایی اشتباه

همچنین از این موارد نیز اجتناب کنید:

  • سراغ مسائل حاشیه‌ای و بی ارتباط با موضوع اصلی نروید.
  • آن‌چه را که در رزومه خود نوشته‌اید، مجددا تکرار نکنید.
  • از شکست‌های خود صحبت نکنید.

با طرح این موضوع از سوی مصاحبه‌کننده، این فرصت در اختیار شما قرار گرفته که خود‌تان را معرفی کنید و نشان دهید که بهترین شخص برای در دست گرفتن این موقعیت شغلی هستید.

2- نقاط قوت خود را نام ببرید

اگر برای پاسخ دادن به این پرسش آمادگی لازم را نداشته باشید، احتمال دارد بدترین جواب ممکن را به این سوال بدهید. این سوال یکی از سوالات متداول در مصاحبه‌های استخدامی است. هرگز پاسخ عمومی و کلی به این پرسش ندهید. به‌عنوان مثال نگویید “من خیلی خوب و سریع همه چیز را یاد می‌گیرم” یا “من علاقه‌مند به کار گروهی هستم”. به جای این پاسخ‌های کلیشه‌ای، لیستی از نقاط قوت خود را که می‌تواند به شما در موقعیت شغلی جدید کمک کند و باعث پیشرفت شما گردد، در ذهن خود آماده داشته باشید.

همچنین مثال‌هایی از این نقاط قوت نیز به خاطر داشته باشید. در این صورت می‌توانید نقاط قوت خود را با ذکر نمونه‌هایی که منجر به موفقیت شما در رسیدن به هدف‌تان شده است، بیان کنید. به یاد داشته باشید که فرد مصاحبه کننده به دنبال آن دسته از نقاط قوت شما است که با نیاز‌های سازمان یا کمپانی همخوانی و مطابقت داشته باشد، شما را از سایر افرادی که خواهان به دست آوردن این موقعیت شغلی هستند متمایز نماید و نشان دهد که شما تا چه حد برای شغل جدید، مناسب هستید.

3- بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

این پرسش یکی از سخت‌ترین و چالش‌ برانگیز‌ترین سوالاتی است که در هنگام یک مصاحبه ممکن است پرسیده شود. بنابراین لازم است که پیش از شروع مصاحبه، پاسخ مناسب برای این پرسش داشته باشید. از بیان پاسخ‌هایی مانند “در حال حاضر چیزی به ذهنم نمی‌رسد” یا “من یک فرد کمال‌گرا هستم” جدا خودداری کنید. جواب‌هایی مانند این، چیزی‌هایی نیستند که مصاحبه‌گر انتظار شنیدنش را داشته باشد. البته از بیان پاسخ‌هایی که موقعیت شما را به خطر بیاندازند نیز باید اجتناب کنید. در واقع در هنگام بیان نقطه ضعف خود، پاسخی ندهید که شما را فردی بی مسئولیت و نامناسب برای موقعیت شغلی جدید نشان دهد.  بهترین روش برای پاسخ دادن به این پرسش، این است که صادق و صریح باشید. نقطه ضعف خود را توضیح دهید و اقداماتی را که برای برطرف کردن آن انجام داده‌اید، بیان نمایید.

4- در مورد کمپانی ما چه می‌دانید؟

این پرسش یکی از ساده‌ترین سوالاتی است که ممکن است از شما در زمان مصاحبه پرسیده شود، البته به این شرط که آمادگی لازم را از پیش داشته باشید. بدترین پاسخ‌هایی که می‌توانید به این پرسش بدهید این است که به مصاحبه‌گر نشان دهید که هیچ اطلاعی در مورد کمپانی آن‌ها ندارید. پاسخ‌هایی مانند “چیز زیادی نمی‌دانم” یا “شنیده‌ام که حقوق و مزایای این شرکت خوب است” بسیار وحشتناک هستند!

پیش از رفتن برای مصاحبه، به سادگی می‌توانید در مورد سازمان یا شرکت مورد نظر در اینترنت تحقیق کنید. بنابراین هیچ عذری در مورد عدم اطلاع کافی از محل کار جدید در روز مصاحبه، پذیرفه نیست.

5- چرا شرکت ما را انتخاب کرده‌اید؟

پاسخ دادن به این پرسش با عباراتی مانند “زیرا من به یک شغل نیاز دارم”، “من برای مدت زیادی بی‌کار بوده‌ام” یا “شرکت شما به محل زندگی من بسیار نزدیک است”، نشان‌دهنده بی علاقگی و بی انگیزگی کامل شما نسبت به موقعیت شغلی جدید است. حتی اگر نیاز حیاتی به این شغل دارید، این امر نباید در پاسخ شما به این سوال نمایان باشد. در صورت بیان پاسخ‌هایی از این دست، فرد مصاحبه‌کننده قطعا به سراغ متقاضی بعدی رفته و شما را از لیست خط می‌زند. پاسخ نامناسب دیگری که برای این پرسش وجود دارد، بیان جملات منفی و تخریبی در مورد شغل و محل کار فعلی شما است. مطمئن باشید که این پاسخ به هیچ وجه مورد توجه فرد مصاحبه‌گر قرار نخواهد گرفت.در مورد شرکت مورد نظر تحقیق کنید و آن دسته از فعالیت‌های این شرکت را که با مهارت‌ها و تجربیات کاری شما همخوانی و مطابقت دارند، بیابید. حال می‌توانید بهترین پاسخ را به این پرسش بدهید.

6- سوالی از من دارید؟

احتمالا اکنون باید بدانید که بدترین پاسخ به این پرسش “خیر” است. از آن‌جایی که ممکن است مصاحبه‌گر از شما بخواهد که از وی سوالی بپرسید، حتما یک پرسش در ذهن خود آماده داشته باشید. از پرسیدن سوال‌هایی مانند “میزان حقوق دریافتی من چقدر خواهد بود؟” یا “در طول یک سال چند روز تعطیلی خواهم داشت” جدا اجتناب کنید.همان‌طور که پیش از این اشاره شد، اگر در مورد شرکت جدیدی که قصد دارید در آن استخدام شوید تحقیقات لازم و کافی را کرده باشید، قطعا می‌توانید یک لیست از پرسش‌های معنی‌دار آماده کنید.

تانی کال

برگرفته از MAKEUSEOF

آی تی رسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *