بیایید موقعیتی را تصور کنیم که درگیر نادیده گرفتن و فرار از احساس شدید بی هدفی و پوچی هستید. با اینکه تا قسمتی می دانید از چه چیزی لذت می برید به دنبال چه چیزی در زندگی هستید و می خواهید در آینده بدستش بیاورید، همچنان به واسطه حس تنهایی در بخش هایی از زندگی شکنجه می شوید. وقتی می گویید احساس پوچی می کنم دقیقا چه معنایی می دهد؟

پوچی درونی به دلیل کمبود عشق است

به گفته دکتر مارگارت پل پوچی درونی حالتی از ذهن است که به دلیل کمبود عشق بروز می کند. وقتی خودتان را دوست ندارید و احساساتتان را نادیده می گیرید و همیشه در تلاش دریافت توجه و تایید از جانب دیگران هستید ممکن است پوچی درونی را تجربه کنید.

همه مردم خلاق و سرشار از پتانسیل هستند اما همه از این پتانسیل استفاده نمی کنند و به همین دلیل زمان و انرژی خود را به هدر می دهند. سپس تلاش می کنیم این پوچی را با غذا، رابطه، کار و چیزهایی که توجهمان را منحرف می کنند پر کنیم.

درک پوچی باعث می شود درباره احساسات درونیمان چیزهای بیشتری بیاموزیم

جهت پیدا کردن راه حل برای مشکل باید بیاموزیم که چگونه بگوییم از درون احساس پوچی می کنیم. بیایید نگاهی بکنیم به شایع ترین علائم پوچی:

  • درک نمی کنید که چه کسی هستید و هدفتان در زندگی چیست.
  • سرشار از افکار منفی هستید.
  • همیشه به دنبال تایید خانواده و دوستان هستید.
  • نمی دانید چگونه احساسات خود را توضیح دهید.

گاهی پوچی مانند تهی بودن داخلی، خلاء یا یک سیاه چاله است

مهمترین چیزی که باید فهمیده شود این است که پوچی حالت فقدان است. حقیقت این است که اکثر افرادِ درگیر با حس پوچی مزمن والدینی داشتند که نمی توانستند رابطه ای صمیمی با آنها برقرار کنند. وقتی در دوران کودکی به اندازه کافی عشق و توجه دریافت نکنید کم کم به این باور می رسید که به اندازه کافی خوب نیستید. این یعنی دلیل اصلی پوچی درونی کمبود ارتباط احساسی و ابراز عشق است.

در نتیجه این احساس می تواند در طول زندگی مانند یک بار همراهمان باشد. کمبود احساس تعلق تبدیل به زخم هایی ماندگار می شود که برایمان ناراحت کننده هستند بنابراین هر کاری می کنیم تا از این احساس خاص فرار کنیم.

احساس پوچی ممکن است منجر به افسردگی شود

با وجود اینکه چنین احساسی برای بسیاری از افراد غیر معمول نیست، اگر بدون رسیدگی رها شود، می تواند منجر به اختلال های مزمن از جمله افسردگی شود. بعلاوه برخی افراد تمایل دارند با الکل و مواد مخدر از این حالت بگریزند که احتمال اعتیاد فرد به این موارد افزایش می یابد. به همین دلیل است که سرنخ داشتن از اتفاقی که در حال رخ دادن برایتان است کمک می کند بفهمید چه چیزی باعث شده از درون احساس پوچی کنید.

کلید کار مبارزه با پوچی برای پیدا کردن آنچه گم کرده اید است

آیا این یک حسِ تعلق، معنا یا ارتباط بین فردی است؟ در ادامه توصیه متخصصین را پیرامون اینکه چگونه می توانید پوچی درونی را تشخیص و درمان کنید خواهید خواند.

۱- تمرکز و تعادل خود را مجدد به دست بیاورید

به گفته کیتلین اسلایت، درمانگر خانواده و ازدواج باید روی خودمان تمرکز کنیم و زمان بیشتری را صرف فکر کردن درباره علایق خود کنیم.

جهت باقی ماندن در حالت ذهنی و بدنی مثبت می توانید چندین دقیقه را به مدیتیشن و ورزش کردن بگذرانید.

ساده ترین راه برای بدست آوردن مجدد تعادل احساسی و فیزیکی این است که حمام آب گرم بروید. تحقیقات بسیاری تا به حال نشان داده حمام کردن مزایای فراوانی دارد از جمله تسکین درد، افزایش تحرک و بهبود سلامت روانی.

۲- با کمک دیگران نیاز خود را پیدا کنید

هر کسی نیازهایی دارد، اما چیزی که نیازها را دردناک می کند زمانی است که فکر می کنیم نمی توانیم آنچه می خواهیم را بدست بیاوریم. ما فکر می کنیم خودمان باید به آنها برسیم. اما گاهی مهم است که دست به عمل بزنیم جلو برویم و کسی را پیدا کنیم که آن نیاز را برایمان برآورده کند. کمک خواستن می تواند بسیاری از مشکلات زندگی را حل کند و می توانید اولین گام به سمت برآورده کردن نیازهایتان باشد.

۳- قدر آنچه دارید را بدانید و گرامی بداریدش

یکی دیگر از راه های التیام پوچی قدر دان بودن است. تحقیقات نشان داده احساس قدردان بودن احساس مثبت بسیار مهم است که به مردم کمک می کند نگاهشان به دنیا و خودشان را بست دهند که بعدها منجر به ساخت ارتباط ها و مهارت های اجتماعی بهتر می شود.

این یعنی افرادی که قدردان هستند از رابطه شان با دوستان و خانواده نیز رضایت بیشتری دارند و همچنین استرشان کمتر و شادتر هستند. سعی کنید با تشخیص چیزهای خوبی که به شما اعطا شده قدردان آنچه اطرافتان است باشید. یک تعریف ساده در طول روز به شما نشان خواهد داد چه مقدار انرژی مثبت می توانید بسازید.

۴- هرگز از کشف چیزهای جدید باز نایستید

متخصصان مغز و اعصاب کشف کرده اند که یادگیری چیزی جدید تاثیری انگیزشی یکسان با دوپامین دارد که منجر به انگیختگی احساسی می شود. به همین دلیل است که هربار اطلاعاتی را که قبلا آموخته اید مرور می کنید حقایقی جدید را برایتان به همراه دارد. یک چیزه خوب دیگر تغییر محیط خود است. حتی چیزهای کوچک مانند تغییر در نور یا حرارت اتاق می تواند تاثیر مثبت روی حالت احساسی تان داشته باشد.

۵- اگر نیاز است از یک متخصص کمک بخواهید

بسیاری از افراد نمی توانند تشخیص بدهند دلیل پشت پرده این احساس چیست و هرچقدر هم با خود کلنجار بروند و در تفکرات خود جستجو کنند بی فایده است. دلیل اصلی خود را نشان نمی دهد و به همین دلیل پیدا کردن درمانگری متخصص که بتواند در پیدا کردن علت و معلول پوچی درونی از گذشته کمکتان کند و آنها را به زمان حال بیاورد تا دوباره کامل شوید می تواند کمک کننده باشد.

پیدا کردن علت پوچی درونی می تواند چالش برانگیز و فرآیندی طولانی مدت باشد. اما به جای اینکه حواس خود را پرت کنید و این خلاء را با کارهایی مانند خرید، غذا، الکل و مواد مخدر پر نکنید بهتر است ابتدا متوجه شوید چه چیزهایی باعث می شود احساس نا کاملی کنید و شادی خود را دوباره بدست بیاورید.

bedunim

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *