توانایی ذهنی انسان سوژه‌ای است که همیشه برای دانشمندان بخصوص روان‌شناسان مورد مالعه قرار گرفته و این مطالعات همچنان ادامه دارد و دریچه‌های جدیدی را در مورد هوش، به روی انسان باز می‌کند. اما آنچه باید در رابطه با هوش بدانیم، آشنایی با انواع آن است.

منطقی(IQ): همان هوش عقلی یا  ریاضی است که در مدارس، ما را با آن می‌سنجیدند. اما انسانهایی را می‌توانیم مثال بزنیم که در دانشگاه معدل بالایی داشتند، اما در زندگی خانوادگی یا کاری شکست خوردند. پس این نوع هوش، لازم است، اما کافی نیست.

هوش هیجانی(EQ): به معنای توانایی مدیریت کردن هیجانات خود و دیگران. بعنوان مثال در اداره‌ای هستید. کارمند با ارباب‌رجوع مشغول دعواست. بعد از دعوا نوبت به شما می‌رسد. آن کارمند با لحنی عصبانی به شما می‌گوید کارتون چیه! این کارمند هوش هیجانی پایینی دارد. این نوع هوش، با تمرین و تکرار قابلیت ارتقاء دارد.

هوش سیاسی(PQ):  به آن هوش تدبیری نیز گفته می‌شود. معنا و مفهوم آن این است که بدانیم در مقابل هر فرد بهترین نوع رفتار چه باید باشد.‌ تشخیص تفاوت میان افراد و به‌کارگیری بهترین شیوه‌ عملکرد برای نزدیک شدن به آنها؛ در واقع این نوع توانایی ذهنی یعنی «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».

از طرفی این هوش، یعنی این‌که خودم را با سواد مخاطب هماهنگ کنم و از به‌کار بردن سؤالات و عبارات نابجا خودداری کنم. این نوع از هوش، توان درک طرف مقابل را در ما افزایش می‌دهد. هوش تدبیری همان کیاست داشتن در کار است. به ما یاد می‌دهد که با مردم بحث نکنیم، یاد می‌دهد که به بازار رفته‌ایم تا معامله کنیم نه مقابله و این‌که درک فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را داشته باشیم.

هوش

هوش جسمانی یا فیزیکی(PQ): به ما می‌گوید که برای موفقیت در کار و نزد مردم می‌بایست روح شاداب و مغزی پویا داشته باشیم و این مهم مهیا نمی‌شود مگر این‌که جسم سالم داشته باشیم. این نوع هوش، به ما می‌گوید که عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبت‌کننده‌ ورزش و سلامتی خود باشیم.

هوش معنوی(SQ):به انسان بودن ما، صداقت داشتن ما و سالم بودن اخلاق ما می‌پردازد. این نوع هوش، یعنی خودمان را نانوایی فرض کنیم که قرار نیست نان سوخته دست مردم بدهیم.

هوش مدیریتی(MQ): به ما یادآور می‌شود برای موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم و به عبارتی روی خودمان که ارزشمندترین دارایی‌مان است سرمایه‌گذاری کنیم. برای این مهم باید این پنج هوش، را با نگاه جامعیت‌نگر به‌کار گیریم.

wikiravan

insta-tanikal
  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *