داستان شکل گیری Dropbox قسمت سوم

راه اندازی یک مدل کسب و کار بعد از بدست آوردن مقدار زیادی سود

شونتل: یک کمپانی تاسیس کردی، کارهایش را خوب پیش برد و توانستی دیگران را به سمت خود جذب کنی و سپس کمپانی های بزرگی مانند آمازون، گوگل، اپل همه تصمیم گرفتند با تو وارد همکاری شوند. آنها کلی پول داشتند، تعداد بسیار زیادی کارمند برایشان کار می کرد. به عنوان یک موسس چه کار کردی؟ چگونه این وضعیت را کنترل و هدایت کردی؟

هوستون: به نحوی وقتی هنوز محصول وجود نداشت خیلی وحشت آور بود، درست مانند بوگی من ( یک شخصیت خیالی که بچه ها را می ترساند ) صحبت از آن قشنگ بود و هدف جالبی داشت ولی خودش هنوز تولید نشده بود. وقتی محصول تولید شد همه چیز ساده تر شد چون چیزی وجود داشت که می توانستی به آن واکنش نشان دهی. همان چیزهایی که فهمیدنشان برای ما زمان زیادی طول می کشید برای رقبا نیز زمان بر بود.

ما می دانستیم که استارت آپمان می تواند پیروز شود هم به خاطر تمرکز و هم به خاطر تراکم استعدادی که در تیم بود. بنابراین می توانی تیمی کوچک و متمرکز از افرادی داشته باشی که واقعا خوب و سخت کار می کنند. آنها را دست چین می کنی. در کمپانی های بزرگ تراکم استعداد کاری دشوار است چون تعداد کارمندان بالا است. خوشبختانه Dropbox چیزی بود که انجامش به نظر ساده می آمد چون اینترفیس آن ساده بود. اما در عمق واقعا سخت و دشوار بود. من فکر می کنم دست کم گرفتنش برای کمپانی های بزرگ ساده بود. از آنچه پیش بینی کرده بودیم فرصت بیشتری برای جلب مخاطب و ساخت پایه های کسب و کار بدست آوردیم.

شونتل: و آنچه بعد از ۱۰ سال در Dropbox انجام دادی ساخت مدل های در آمد و مدل های کسب و کار جدید بود. کارتان را به عنوان محصول مصرفی شروع کردید که عالی بود ، توجهات زیادی به سمتتان معطوف شد، ۵۰۰ میلیون کاربر ، اما حالا بیشتر درآمدتان از از محصولی است که چند سال اول اصلا وجود نداشته درسته؟

هوستون: اینکه Dropbox همه منظوره بود به نوعی هم یک موهبت بود و هم نفرین، اوایل برای اینکه توضیح دهیم این برنامه واقعا برای چیست دچار مشکل می شدیم چون فکرش را بکنید به شخصی بگویی هی به هماهنگ سازی فایل علاقه داری؟ او اصلا نمی فهمد منظورتان چیست. مردم از Dropbox به انواع روش هایی که با کامپیوتر کار می شود استفاده می کردند. بنابراین از آن برای کارهای شخصی، اداری و هر چیزی که فکرش را بکنید استفاده می شد.

اما ما متوجه شدیم ارزشمند ترین کاری که برای کاربران کردیم آن فضایی که در اختیارشان گذاشتیم نیست بلکه در واقعیت قابلیت اشتراک گذاری و هماهنگ سازی است. و مسلما از ابتدای کار همینجا بود که افراد را درگیر برنامه کرد و آن را ارزشمند ساخت. مسلما جایی بود که بیشتر درآمد از آن می آمد.  و چه افراد به صورت شخصی برای خود فضا خریداری می کردند یا به حساب شرکتشان خرید می کردند یا یک کمپانی بزرگ از ما خرید می کرد ویژگی های کاربردی برای آنهایی که برای برنامه پول پرداخت کرده بودند در نظر گرفته می شد. به مرور زمان در کنار پیشگامان IT کار کردیم تا آن نوع از کنترل امنیتی که وقتی به سمت سازمان شدن می روی برای خود بسازیم.

شونتل: اما انجام این کار سخت است ، که چنین مدل کسب و کاری را از هیچی به وجود بیاوری و در سیلیکون ولی آنقدر پول بدست بیاوری که از چرخه کسب و کار خارج نشوی. به گذشته که نگاه می کنیم شما توانستید ۶۰۰ میلیون دلار دریافت کنید. فکر می کنم ارزیابی ۲۰۱۴ حدود ۱۰ بیلیون دلار بود که رقم بسیار بزرگی است. چگونه روی روند جذب سرمایه فکر کرده بودید و اینکه چگونه فهمیدید در ارزیابی رشد کنید و تمام این کارها را ارزشمند کنید؟

داستان شکل گیری Dropbox قسمت چهارم

هوستون: من فکر می کنم دلیل اینکه سرمایه گذاران به Dropbox علاقه پیدا کردند و هنوز هم علاقه مندند این است که بازار بزرگی دارد. Dropbox چیزی است که هر فرد، تیم یا کمپانی به آن نیاز دارد بنابراین دامنه فروشش سقف ندارد. ما به این رشد و بهبود مدل کسب و کارمان ادامه می دهیم چون می خواهیم مطمئن شویم می توانیم تا جای ممکن رشد و سرمایه گذاری کنیم.

شونتل: آیا شد که با خودت بگویی تنها پیش رفتن دشوار است؟ شاید باید به استیو ملحق می شدم یا چیزی شبیه به این؟ آیا تا به حال پیش آمده که با خودت بگویی کم آوردم؟

هوستون: فکر نمی کنم تا به حال به وضعیتی رسیده باشیم که بگوییم خیلی خب دیگر باید تسلیم شد. اما در طول مسیر انواع موانع وجود دارد. گاهی یک هفته همه چیز عالی پیش می رود و یک هفته همه چیز بد همیشه همه اینها با هم در جریانند و ممکن است برای تیم گاهی هضمش دشوار باشد.

bedunim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *