استارتاپ به یک مدل کسب و کار تازه گفته می شود که با هدف برآوردن نیازهای بازار و ارائه خدمات نوآورانه، پدید می آید.

روز به روز فرهنگ استارتاپ رایج تر شده و اکثر جوانان برای اینکه خود عهده دار کارهایشان بوده و رئیس خود باشند یک کسب و کار جدید به راه می اندازند و وارد عرصه ی کارآفرینی می شوند. این روند در کشور هند بسیار گسترده شده و رفته رفته به تعداد استارت آپ ها افزوده می شود. اما نکته ای که در این میان مهم است موفقیت و ادامه کار است. متاسفانه بر طبق آمار در سه سال اول کار از هر ۱۰ استارتاپ، تقریبا ۹ مورد آنها با شکست روبرو می شوند که آمار بسیار جالبی نیست.

بسیاری از استارتاپ هایی که با مشکل مواجه می شوند دلایل شکست خود را عنوان نمی کنند. دانستن این عوامل می تواند کمک بسیار زیادی به افراد کرده تا احتمال شکست کسب و کار خود را پایین آورند. بنابراین در ادامه چند مورد مهم که مورد عدم موفقیت استارت آپ ها می شود را آورده ایم.

۱- تیم نامناسب

یکی از دلایل مهم شکست استارتاپ ها فقدان یک تیم کاری خوب است. افرادی که استخدام می شوند باید به دقت انتخاب شوند تا بتوانند اهداف کار را به واقعیت برسانند و به کسب و کار مرد نظر علاقمند باشند، در غیر اینصورت نباید در تیم شما جایی داشته باشند. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات این است که افراد درستی را برای کار برگزیده شود.

۲- برآورده نشدن نیاز و تقاضای بازار

یکی از بزرگترین مسائلی که موجب شکست استارتاپ ها می شود، بر آورده نشدن نیازهای بازار است. اگر کسب و کار مورد نظر نتواند نیاز بازار را برطرف کرده و چرخه ای برقرار سازد، بدون شک پیروز نخواهد شد.

۳- عدم وجود یک طرح کسب و کار منسجم

امروزه یاد گیری بسیاری از برنامه های کاربردی، برنامه نویسی، توسعه ی نرم افزار، طراحی وب، پویانمایی، دیجیتالی کردن کیف پول و … کار چندان سختی نیست. اما راه اندازی یک طرح مناسب و نوشتن یک برنامه درست کسب و کار هنوز هم کار بسیار مشکلی برای کارآفرینان است. استارتاپ هایی که برنامه ریزی بلند مدت نداشته و تمامی جوانب کار خود را همانند مشتری، هزینه ها، درآمدها و … در نظر نگیرند خیلی نمی توانند دوام بیاورند.

۴- خرج پس انداز

یک کارآفرین همیشه باید برای سرمایه ای که در اختیار دارد، برنامه ریزی درستی داشته باشد و این کار را به شکلی انجام دهد که همیشه از سرمایه موجود، پس اندازی را در اختیار داشته باشد. اگر روزی برسد که از پس انداز خود برای کار استفاده نماید باید بداند دوام چندانی نخواهد داشت.

۵- نادیده گرفتن رقبا

هنگامی که کسب و کاری راه اندازی می شود به کارآفرینان توصیه می شود که بر برآورده کردن نیازهای مشتریان و کسب و کار خود کاملا متمرکز باشند. اما اگر در این میان رقبا نادیده گرفته شوند، کار به سرعت با شکست مواجه خواهد شد.

۶- عدم وجود یک طرح بازاریابی خوب

یکی از دلایل عمده ی شکست استارتاپ ها این است که آنها به خوبی از عهده برنامه نویسی و طراحی وب برمی آیند اما  کار مهم بازاریابی و ترویج خدمات را بلد نیستند. بنابراین کار آفرینان باید بدانند که یک طرح بازاریابی دقیق می تواند در موفقیت و رونق کسب و کار آنها بسیار موثر باشد.

۷- ورود زود هنگام به بازار

اغلب استارتاپ های تکنولوژی که ایده های خوبی هم به همراه دارند پیش از آنکه مردم به آن احساس نیاز کنند وارد بازار می شوند و همین ورود زودهنگام موجب شکست کسب و کار می شود.

۸- عدم خودشناسی

بسیاری از افراد تصور می کنند که همین که ایده ای در ذهن دارند، می توانند یک کسب و کار راه بیاندازند. اما باید بدانند که برای کارآفرینی ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند. برخی افراد درک درستی از رفتار خود نداشته و روحیه ی کارآفرینی نیز ندارند. همین امر موجب می شود تا به محض اینکه با سختی روبرو شوند نا امید شده و با اولین چالش کار را رها کنند.

۹- عدم پاسخگویی

عدم برآوردن نیازهای مشتریان، پاسخگو نبودن و عدم رسیدگی به شکایات آنها می تواند یک دلیل عمده برای شکست کار شود.

۱۰- فقدان راهنما

همیشه و در هر کاری لزوما وجود یک راهنما کمک بسیار زیادی می تواند بکند. قطعا فردی که راهی را در گذشته رفته و از تجربه ی خوبی برخوردار است می تواند یک کار آفرین را از مشکلات و پستی بلندی های کار مطلع سازد و راه را برای او هموارتر کند. بنابراین یک استارتاپ باید به جای درس گرفتن از شکست خود، راه میانبر را برگزیند و از شکست های دیگران عبرت بگیرد.

vitrino

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *