هر تعریفی هم که از برنامه‌نویسی داشته باشید و هر چیزی مثل عشق به برنامه‌نویسی باعث شده باشد به این سمت و سو کشیده شوید؛ بازهم موضوع تکراری درآمد و دخل و خرجتان است که نگرانی‌اش تا پایان با شما می‌ماند! درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی موضوع این مطلب می‌باشد؛ پس بادقت با ما همراه باشید!

وقتی که درآمد حاصل از اپلیکیشن‌های اندروید حتی از برنامه‌های iOS بیش‌تر شده و قرار است به 102 میلیارد دلار تا سال 2020 برسد، قطعا انتظار کسب درآمد برای گذران زندگی یک توسعه‌دهنده برنامه اندرویدی، چیز زیادی نیست.

در حال حاضر بازارپسندی موبایل‌های اندرویدی و به تبع آن اپلیکیشن‌های اندرویدی و توسعه‌دهندگان این سیستم عامل، روز به روز بیش‌تر می‌شوند.

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

اما چه فایده وقتی که 64 درصد توسعه‌دهندگان با 500 دلار دستمزد در ماه در آستانه فقر قرار دارند و درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی گره کور کسب وکار آن‌ها شده است!

این داستان به همینجا ختم نمی‌شود. اکنون تعامل کاربر با اپلیکیشن‌ها با 77 درصد ریزش در سه روز اول بعد از نصب و 90 درصد در 30 روز اول، در موقعیت مخاطره‌آمیزی قرار دارد.

هر چند که زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها رو به افزایش می‌باشد اما آمار واقعی نشانگر افت قابل‌توجهی است. و در نهایت توسعه‌دهنده می‌ماند با تمام مصائب و موانعی که تمامی ندارند و برای برطرف نمودن آن‌ها باید قید درآمد را زد!

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

پس یک برنامه‌نویس برای افزایش درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی باید چه کند؟ این سوال، محور بررسی امروز ما در هات اپ نیوز به امید کشف راه‌حلی برای بهبود اوضاع اقتصادی صنعت اپلیکیشن‌های موبایل می‌باشد.

افزایش درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

How to grow Android app revenue

شاید فیسبوک و واتس اپ به عنوان موفق‌ترین برنامه‌های دنیا سمبل درآمدزایی باشند و توانسته باشند از این راه سود زیادی کسب کنند اما بحث امروز ما عمده توسعه‌دهندگان یعنی 43 درصدی هستند که بصورت مستقل و در قالب استارتاپ‌های نوپا سعی دارند کسب درآمد کنند.

این حقیقت را باید بپذیریم که اقتصاد در دنیای اپلیکیشن‌ها برای این 43 درصد کماکان یک خواب محسوب می‌شود!

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

اغلب توسعه‌دهندگانی که در بین این 43 درصد جای دارند بصورت پروژه‌ای کار می‌کنند. پروژه‌هایی که گاه هستند و گاه نیستند. در این پروژه‌ها برنامه‌هایی تولید و روانه بازاری می‌گردند که 3 میلیون برنامه اندروید فقط در استور مخصوصش یعنی گوگل پلی دارد!!

برای این افراد تعامل خوب اپلیکیشن و جریان مالی موقتی در گرو به پایان رسیدن تولید اپلیکیشن یا کنار کشیدن آن به نفع اپلیکیشن‌های ثمربخش‌تر است. احتمالا همین روند فرساینده است که باعث شده رشد بازار اندروید روز به روز کاهش یابد.

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

تکلیف توسعه‌دهندگانی که تنها مهارتشان همین بوده و قرار است از این کسب وکار درآمدزایی داشته باشند چیست؟ چه راهی برای بهبود این شرایط وجود دارد؟ همراه ما باشید تا متداول‌ترین شیوه‌های کسب درآمد از برنامه‌های موبایل را نقد و بررسی کنیم.

تبلیغات

تبلیغات یکی از رایج‌ترین ابزار‌ها برای کسب درآمد از اپلیکیشن است. در این روش توسعه‌دهنده به میزان تاثیرگذاری اپلیکیشن و بازخوردی که از کاربر دریافت می‌شود مبلغی را به عنوان حقوق خود دریافت می‌نماید.

این راه برای برنامه‌هایی که پُرترافیک هستند خیلی خوب است؛ اما برای همه توسعه‌دهندگان جوابگو نیست. در واقع قرار نیست همه اپلیکیشن‌ها بتوانند ارتباط خوبی با کاربران برقرار کنند.

مثلا همین ماشین حساب‌هایی که در گوشی همه ما وجود دارد نمونه خوبی برای رد این شیوه درآمدزایی است. ماشین حساب در اغلب گوشی‌ها بصورت پیش‎فرض نصب می‌گردد و تا پایان عمر گوشی در آن باقی می‌ماند؛ اما اکثر ما سالی یکبار یا خیلی کم‌تر ممکن است از این برنامه استفاده کنیم!

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

بعلاوه اصلا تبلیغات در هر برنامه‌ای جواب نمی‌دهد و اگر هم انجام شود، درآمد حاصل از تبلیغات به اندازه تجربه کاربری خوب برنامه، قابل قبول نیست.

بنابراین نتیجه می‌گیریم حتی پاک نکردن برنامه هم دلیل بر محبوبیت و موفقیت آن نیست و بسیاری از برنامه‌های موبایل در واقع بعد از نصب در گوشی دفن می‌شوند!

فروش اطلاعات کاربران

یکی دیگر از راه‌های نه چندان اخلاقی، فروش دیتا و اطلاعات کاربران اپلیکیشن به کمپانی‌های دیگر است. همانطور که می‌دانید بعد از ثبت نام کاربران، دیتای جذابی در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌گیرد که کمپانی‌های دیگر با شناخت رفتار کاربران، علایق و خلاصه اطلاعات خصوصی آن‌ها قادر هستند این دیتا را به هوش کسب و کار خود ترجمه کنند.

پتانسیل اپلیکیشن‌ها برای سو استفاده کاملا مخفیانه از این اطلاعات وجه تمایز آن‌ها با سایر روش‌های موجود است. البته اگر اطلاعات تقریبا غیرمحرمانه را از کاربر طلب کنیم و بعد از ثبت نام، احتمال فروش این اطلاعات را با او در میان بگذاریم، استفاده از این روش مانعی ندارد.

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

افزودن فایل SDK

راه دیگری که منجر به درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی می‌شود فعال‌سازی قابلیت‌های ثانویه است. به عنوان مثال سازندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) آی دی تماس گیرنده را به اپلیکیشن خود اضافه کنند تا کاربر بتواند شماره تلفن هر شخصی را هنگام تماس مشاهده کند؛ حتی اگر آن شماره در تلفنش ذخیره نشده باشد!!

در این حالت بعد از هر تماس صفحه‌ای ظاهر می‌شود که خلاصه اطلاعات تماس در آن درج می‌شود. این صفحه ظرفیت تبلیغاتی خوبی دارد تا هربار که کاربر تماسی دریافت می‌کند، روی آن کلیک کند.

در این حالت چه اپلیکیشن باز شود یا نشود و چه از قابلیت‌های ثانویه استفاده گردد یا نه، درآمدزایی به نفع توسعه‌دهنده صورت می‌گیرد.

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

استفاده از این فایل‌های SDK برای توسعه برنامه، حاوی لینک‌هایی جهت بازگشت به برنامه هستند که قطعا به افزایش تعامل کاربران کمک می‌کنند.

برنامه‌های ساده‌ای نظیر نوت پد با افزودن این فایل‌ها و ویژگی‌های ثانویه به برنامه خود، افزایش درآمد زیادی در ماه داشته‌اند.

سخن آخر:

در سال 2012 گوگل پلی تنها 600 هزار اپلیکیشن داشت. حال این بازار بزرگ 2.8 میلیون اپلیکیشن در بر دارد که افزایش روز افزون آن‌ها، فعالیت و درآمدزایی را مشکل کرده‌اند.

حرکت گوگل پلی به سمت جلو نشان می‌دهد برای درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی هر روز باید به فکر راه‌های جدیدی بود تا بتوان در میان رقبا همچنان ایستادگی کرد.

درآمدزایی از اپلیکیشن اندرویدی

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *