نشستن در جلسه مصاحبه یکی از دلهره آورترین لحظاتی است که با آن مواجه می شویم. به همین دلیل قبل از جلسه مصاحبه تحقیق می کنیم تا بهترین پاسخ ها را به سوالات بدهیم. اما مصاحبه گرها در واقع به دنبال چه چیزهایی هستند و چه قابلیت هایی را در فرد مصاحبه شونده جستجو می کنند. اگر پاسخ این سوال را بدانید مطمئن باشید در تمام مصاحبه ها برنده می شوید و هنگام ترک جلسه خودتان را برای آن شغل آماده می کنید.

مصاحبه شغلی

رایج ترین سوالاتی که در ذهن یک مصاحبه گر وجود دارد

شما به جلسه مصاحبه رفته اید و به تمام سوالات درست و کامل پاسخ داده اید. اما سوالات نگفته ای که در ذهن مصاحبه گر هست چه چیزهایی هستند؟ در پشت پاسخ های شما به دنبال چه هستند؟ در این جا با ۸ نمونه از سوالاتی که در ذهن یک مصاحبه گر وجود دارد آشنا شوید.

آیا در واقع به سوالاتی که من پرسیده ام پاسخ داده اید؟

معمولا اطرافیان پیشنهاد می کنند که قبل از مصاحبه تحقیق کنید و تمام سوالاتی که ممکن است در مصاحبه پرسیده شود را از قبل آماده کرده و پاسخ ها را تمرین و تکرار کنید. اما این کار باعث می شود در زمان مصاحبه جواب هایی که قبلا تمرین کرده اید را در پاسخ به سوال ها بدهید. در نتیجه مصاحبه کننده به پاسخی که انتظار دارد نمی رسد. نکته مهم این است که هنگام مصاحبه تمام حواستان به سوال هایی باشد که از شما پرسیده می شود و خیلی طبیعی به سوالات جواب بدهید. اگر از قبل پاسخ ها را آماده کرده باشید هنگام مصاحبه خیلی طوطی وار به سوال ها جواب می دهید و حواستان پرت می شود. پس سعی کنید تا جایی که می توانید با مصاحبه کننده ارتباط برقرار کنید.

آیا انتظارات شما معقول است؟

همه کارفرمایان به دنبال کارمند شادی هستند که محیطی شاد و پویا ایجاد کند. به همین دلیل مصاحبه کننده ها در جستجوی این هستند که انتظارات شما تا چه اندازه با نقش شما مطابقت دارد. اگر می خواهید در مصاحبه ای شرکت کنید تا جایی که می توانید اطلاعات کافی درباره آن شغل جمع آوری کنید تا تشخیص دهید که آیا این شغل مناسب شما هست و این که آیا در این کار شاد خواهید بود؟ اگر احساس می کنید آن شغل انتظارات تان را برآورده نمی کند با خودتان روراست باشید.

آیا حلال مشکلات هستید؟

زمانی که مصاحبه کننده به دنبال این است که آیا در شغل قبلی تان مشکلات را حل می کردید یا نه بیش از اندازه خودتان را با اعتماد به نفس نشان ندهید و نگویید که می توانید با مهارت های تان کمپانی را تغییر دهید. اگر در خوب نشان دادن خودتان افراط کنید مصاحبه کننده تصور می کند که زیادی در پاسخ دادن به این سوال خودتان را به تب و تاب می اندازید.

آیا می دانید که هستید و چه می خواهید؟

داشتن تعامل و فعل و انفعال مناسب در مصاحبه بسیار مهم است و نشان می دهد به آن چه که هستید که چیزی که از شغل تان می خواهید کاملا اعتماد دارید. اما اگر آرامش نداشته باشید و جواب ها را از قبل از آماده کرده باشید پاسخ های از هم گسیخته ای ارائه می دهید و این رفتار در واقع انعکاسی از خودتان است. سعی نکنید آن شخصی باشید که نیستید زیرا فرد مصاحبه کننده خیلی زود این را متوجه می شود. آرام باشید و بیشتر در مورد تجربیات و صلاحیت هایی که دارید فکر کنید

آیا روی شما زیاد باید کار شود؟

شاید خودتان تصور کنید که با سوال پرسیدن قبل از مصاحبه و یا شکایت کردن در برخی موارد اعتماد به نفس تان را بالا و شخصیت تان را قوی نشان داده اید اما این رفتار نشان می دهد که باید زیاد روی شما کار شود. هیچ کارفرمایی نمی خواهد کارمندی با مشکلات فراوان داشته باشد بنابراین کار را از دست می دهید.

آیا خود واقعی خودتان را نشان می دهید؟

سوالی که ذهن اکثر مصاحبه کننده ها را به خود مشغول کرده است این است که آیا واقعیت را می گویید؟ اگر پاسخ ها را از قبل آماده کرده باشید به محض شنیدن جواب ها این را تشخیص می دهند و این نشان دهنده عدم صداقت شماست. به همین دلیل از شما می پرسند که آیا وانمود می کنید که به این شغل علاقه دارید یا واقعا آن را می خواهید؟ حتی اگر به این کار بسیار علاقه هم دارید باید در پاسخ به این سوال کمی فکر کنید و طوری پاسخ دهید که سازگاری و تناسب شخصی خود را نسبت به این شغل نشان دهید.

آیا دوست دارم که هر روز با شما کار کنم؟

ممکن است شما برای این کار بسیار مناسب باشید اما مصاحبه کننده به دنبال این است که آیا شما تاثیر مثبتی روی محیط کار می گذارید یا خیر. و اغلب به این فکر می کنند که آیا شما فرد قابل اعتماد و منطقی هستید؟ درواقع آن ها به دنبال فردی هستند که دائما نیازی به مدیریت نداشته باشد و تاثیر منفی روی محیط کار نداشته باشد. سعی کنید به این سوال طوری پاسخ دهید که انعکاسی از این انتظاراتشان باشد.

زبان بدن شما چه چیزهایی به من می گوید؟

در رابطه با زبان بدن هم نکاتی وجود دارد که تقریبا همه ما با آن ها آشنایی داریم. هنگام مصاحبه خمیده نباشید، لبخند بزنید، تماس چشمی داشته باشید، بی قرار نباشید. با این حال وقتی در یک موقعیت پر استرس قرار می گیریم تمام این ها را فراموش می کنیم.

معمولا حرکات بدن به صورت ناخودآگاه است اما زیاد نگران نباشید تنها کاری که باید بکنید این است که رفتاری کاملا طبیعی داشته باشید به خصوص هنگام خندیدن. در این صورت آرامش بیشتری خواهید داشت.

هنگام مصاحبه باید تا جایی که می توانید رفتاری کاملا طبیعی داشته باشید و اجازه دهید شخصیت تان به طور کاملا مثبت بروز داده شود. مصاحبه گرها هم مثل شما انسان هستند پس سردرگم نشوید و با آن ها ارتباط مثبت برقرار کنید تا به شغلی که رویایش را دارید زودتر برسید.

bedunim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *