سونی و E3 2017: بایدها و نبایدها

“به قلم سینا ربیعی”

کنفرانس سال گذشته سونی یک بسترسازی عالی برای آینده بود، به شکلی که اکنون می‌توان براحتی چشم‌اندازی قوی در زمینه بازی‌های انحصاری را برای سه سال آینده ترسیم کرد. از معرفی نسخه جدید “خدای جنگ” بگیرید تا خبر هیجان‌انگیز همکاری دوباره با اینسومنیاک در ساخت “اسپایدرمن” و چندین غافلگیری کوچک و بزرگ دیگر. این میزان از محتوا در حدی بود که من شخصا دوست نداشتم که عرضه آن‌ها در یک سال متمرکز شود. حال یک سال از آن زمان گذشته و سونی در شرایطی بهتر از آن دوران قرار دارد، فروش کنسولش کماکان روندی مثبت را دنبال می‌کند و به آن انحصاری‌های وسوسه‌انگیز، The Last of Us 2 نیز افزوده شده است.

در این شرایط سونی باید با چه رویکردی پای به E3 بگذارید؟ برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

یک پاییز رویایی را برایمان رقم بزن

سونی سال 2017 را فوق‌العاده آغاز کرد و اکنون ما با هجمه‌ای بی‌سابقه از محتوای انحصاری و غیرانحصاری بر روی PS4 مواجه هستیم که عملا وقتی را برای تجربه همه آن‌ها نداریم. این محتوا یک هویت مهم را درون خود دارند و آن هم تنوع ژانری و البته فرهنگی است. چه شما یک گیمر با ذائقه تماما غربی باشید و چه در زمره گیمرهایی قرار بگیرید که شیفته محتوای شرقی هستند، اکنون PS4 یک کنسول ایده‌آل برای شماست. اما اگر تابستان و پاییز سال جاری را مرور کنیم، دیگر خبری از آن تنوع و تراکم بالای محتوا نیست و شاید بهتر است سونی یکی دو تا از آن بازی‌های بزرگی را که معرفی کرده را در این مقطع منتشر کند. پیش‌بینی شخصی من عرضه Detroit: Become Human و God of War در پاییز است! و البته برای تابستان سونی در کنار Crash احتمالا Gran Turismo Sport را نیز در ماه شهریور برای رقابت با Forza Motorsport 7 روانه بازار می‌کند.

برای خرید PlayStation VR ما را قانع کن!

کمتر از یک سال از عرضه PS VR گذشته و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به هیچ عنوان این وسیله جانبی پرزرق و برق نتوانسته که محتوای قوی و خوبی را به شکل گسترده ارائه دهد. البته تقصیری متوجه سونی نیست و حتی اگر به قلمرو بازی‌های واقعیت مجازی PC هم وارد شویم، چنین مشکلی را HTC Vive و Oculus Rift نیز دارند. اما فراموش نکنیم نه HTC و نه Oculus بستر و پتانسیل‌های سونی را در امر محتواسازی ندارند و سونی می‌تواند با هوشیاری، بخش بزرگی از عناوین انحصاری خود را با پشتیبانی از VR روانه بازار کند. اما این پشتیبانی باید فراتر از یک جنبه دکوراتیو بوده و واقعا تجربه بازی با VR را قوی‌تر و پیشروتر از کنترلرهای کلاسیک نشان دهد. در این صورت احتمالا بسیاری از ما سرانجام قانع خواهیم شد که PS VR ارزش پرداخت 400 دلار را دارد.

منتظر ساکرپانچ هستیم

از بین استدیوهای فرست پارتی و مطرح سونی در حال حاضر چند استدیو از جمله “سونی لندن” به همراه “ساکرپانچ” پروژه‌های خود را معرفی نکرده‌اند. شخصا فکر میکنم سونی لندن به سمت خلق یک بازی واقعیت مجازی می‌رود و ساکرپانچ هم همان مسیر خود را ادامه می‌دهد، یعنی خلق یک بازی اکشن و جهان‌باز. اما آیا اینبار هم این بازی در جهان Infamous روایت می‌شود؟ شخصا هنوز Infamous را دارای پتانسیل می‌دانم! اولین بازی که روی PS4 رفتم Second Son بود که با گرافیک چشم‌نواز و خوش‌تکنیکش و البته استفاده بی‌نظیر از امکانات Dualshock 4 بهترین خوشامد را به من در ورود به نسل هشتم گفت. از نظر من سونی باید ساکرپانچ را جدی بگیرد، بودجه‌ای که صرف امثال ناتی داگ و پولیفونی دیجیتال و سانتامونیکا و البته گوریلا گیمز می‌شود را یکبار هم که شده به این استدیو اختصاص دهند و یقین دارم نتیجه کار یک بازی با همان جذابیت Infamous اما به شکل عمیق‌تر و تاثیرگذار تر خواهد شد. هر چه که هست، در حال حاضر سونی نیازی ندارد بازی‌های زیادی را معرفی کند اما در بین همین گزینه‌های محدود شاید پروژه ساکرپانچ جذاب‌ترین باشد!

کمی کاهش قیمت واقعا لازم است

از آنجایی که همه ما می‌دانیم مایکروسافت قطعا با سیاست قیمتی منصفانه‌ای اسکورپیو را روانه بازار می‌کند و البته Xbox One نیز احتمالا کاهش قیمت خواهد داشت، طبیعیست که سونی باید واکنشی را به این جریان نشان دهد. اما شخصا دوست دارم این واکنش صرفا در تقابل با مایکروسافت نباشد بلکه در وحله اول احترام به گیمرهای خانواده PlayStation باشد. مثلا بسیاری از ما هنوز PlayStation VR را تهیه نکرده‌ایم، دلیل صرفا محتوا و بازی‌های کم نیست بلکه قیمت 400 دلاری آن نیز واقعا خریدش را غیرمنطقی کرده و یا بسیاری از ما شاید بدمان نیاید PS4 Pro داشته باشیم و بازی‌های زیادی را با کیفیت و فریم‌ریت بهتری تجربه کنیم اما قیمت 400 دلاری Pro مانعی بزرگ در این راه است. شاید کاهش قیمتی در حد 50 دلار برای این محصولات بتواند باعث شود که بسیاری از گیمرها به سمت خرید این سخت‌افزارهای جدید بروند.

بزرگ‌ترین نقاط ضعفت را برطرف کن

با اینکه طی ماه‌های اخیر بازی‌های رایگان شده PS Plus پیشرفت کیفی خوبی داشته‌اند، اما هنوز در قیاس با دوران PS3 فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله را در همین حد توصیف کنم که اکنون اگر از رایگان شدن Life is Strange دو سال پس از عرضه خوشحال می‌شویم، در دوران PS3 از رایگان شدن امثال Metro Last Light شش ماه پس از انتشار خوشحال می‌شدیم! سونی می‌تواند دوباره آن کیفیت را رقم بزند و شاید بهتر باشد بخشی از سود هنفگت فروش کنسول‌ها و بازی‌ها را صرف این موضوع کند. مثلا چرا نباید تعداد بازی‌های رایگان PS4 به طور ثابت به 3 بازی افزایش پیدا کند؟ به طور ثابت 2 بازی تنها شامل بازی‌های مستقل باشد و یک بازی AAA هم در این بین رایگان شود. برخی از ماه‌ها ما شاهد رایگان شدن 3 بازی نیز بوده‌ایم و چنین چیزی غیرممکن نیست. فراموش هم نکنیم که اخیرا سونی قیمت سرویس Plus را افزایش داده و خیلی خوب است که شرکت ژاپنی با برطرف کردن نقطه ضعف بزرگ خود در این نسل، سرویس PS Plus را فراتر از یک مجوز برای آنلاین بازی کردن ارائه دهد.

نکته دیگری که سونی باید به آن توجه ویژه کند، بحث سرورهای PSN است. سرورهای PSN کماکان عملکرد متناقضی دارند، در برخی روزها بی‌نقص عمل می‌کنند و در برخی مقاطع نیز اختلال زیادی دارند و این موضوع کاملا سراسری است و فقط در ایران وجود ندارد. جدای از این بحث، سرعت دانلود بازی‌ها نیز یک مشکل بزرگ دیگر است و شما با برخی از IP‌ها نمی‌توانید از حداکثر سرعت و پهنای باند خود بهره‌مند شوید. در این شرایط شاید یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای ارتقا و قوی کردن سرورهای PSN یک اقدام لازم باشد، مشابه کاری که سونی در آستانه عرضه PS4 انجام داد و سرورهای PSN را بخوبی ارتقا داد و کنفرانس سونی می‌تواند زمان خوبی برای دادن این خبر باشد.

PS4 Pro را از برزخ خارج کن

اکنون در مقطع عجیبی به سر می‌بریم، از طرفی گفته می‌شود که ممکن است خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم PS5 روانه بازار شود و از طرف دیگر اسکورپیو نیز با رویکردِ تقابل و زیر سایه قراردادن PS4 Pro بزودی روانه بازار می‌شود. از لحاظ فنی و تکنیکی برتری کنسول مایکروسافت قطعی‌ست. این وسط به نظر من رویکرد سونی نسبت به PS4 Pro واقعا ایراد دارد، در اکثریت بازی‌ها هیچ تفاوت قابل مشاهده‌ای بین PS4 و PS4 Pro وجود ندارد و تازه از امسال تعداد بازی‌هایی که آپشن‌هایی گرافیکی نظیر انتخاب بین 30  و 60 فریم بودن را در نسخه Pro می‌گنجانند، از انگشتان یک دست فراتر می‌رود. اما نکته اینجاست که PS4 Pro در یک برزخ گیر کرده است، از طرفی بسیاری از دارندگان کنونی PS4 شاید دوست داشته باشند برای تنوع سمت این کنسول بروند اما شایعات PS5 و البته تشابه کیفیت اکثر عناوین این کنسول با PS4 آن‌ها از خرید منصرف می‌کند. از طرف دیگر برای کسانی که اکنون قصد خرید یکی از کنسول‌های کنسول سونی را دارند نیز شاید واقعا صرف کردن 250 دلار برای خرید PS4 طلایی رنگ خیلی جذاب‌تر از خرید 400 دلاری Pro باشد! من فکر می‌کنم Pro به یک سورپرایز فنی نیاز دارد، شبیه وعده مایکروسافت برای ارتقا کیفیت همه بازی‌های قدیمی روی اسکورپیو. چنین خبر و سورپرایزی می‌تواند همان کاتالیزوری باشد که Pro را از این برزخ خارج می‌کند.

و در آخر درخواست توجه به ژانر شوتر را داریم!

واقعا حیف و البته جای تاسف است که یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت کنسول PS3 یعنی انحصاری‌های شوتر، در این نسل به شکل عجیبی به نقطه ضعف محتوایی PS4 تبدیل شده است. روزی سونی با عناوینی نظیر Resistance و Killzone تجربیاتی پیشرو و فوق‌العاده را در زمینه شوترهای داستانی ارائه می‌داد و با بازی‌هایی نظیر MAG و SOCOM در زمینه تجربیات آنلاین نیز خودنمایی می‌کرد اما اکنون نه تنها هیچ اثری از این عناوین باقی نمانده، بلکه حتی سونی در این بازار داغ ریمسترها هم شوترهای خود را قدغن کرده تا اکنون تجربه ما از ژانر شوتر تنها مدیون بازی‌های ترد پارتی باشد. در روزهایی که سونی بواسطه جایگاه تجاری PS4 همکاری قوی و نزدیکی با استدیوها و شرکت‌های بازی‌سازی ترد پارتی دارد، شاید همکاری برای خلق یک انحصاری شوتر یک اقدام لازم و یک نقطه عطف محتوایی برای PS4 باشد. واقعا حیف است که این کنسول موفق دوران عمر خود را بدون یک شوتر بزرگ انحصاری به پایان برساند.

نتیجه‌گیری:

سونی در شرایط ایده‌آلی به سر می‌برد، بازی‌های انحصاری‌اش آماده و حاضر هستند، فروش کنسولش تضمین شده و شرکت‌های بزرگ هم یکی پس از دیگری حق تبلیغات بازی‌شان را به انحصار PS4 در می‌آورند. در این شرایط شاید لازم نباشد سونی به آب و آتش بزند اما از طرفی نباید هم این شرکت بواسطه این شرایط رویایی غفلت کند و در آستانه عرضه اسکورپیو، با دستی پر به E3 نیاید. از نظر من E3 2017 برای سونی باید به جای اخبار و معرفی‌های غافلگیرکننده، دارای نمایش‌های غافلگیرکننده باشد. اکنون طرفداران PS4 تا 2 سال آینده هم می‌توانند برای خرید بازی‌های سونی برنامه‌ریزی کنند اما چیزی که آن‌ها نیاز دارند، نمایش‌هایش خیره‌کننده و امیدوارکننده از بازی‌های معرفی شده است، بازی‌هایی نظیر God of War و Days gone و Spiderman که می‌توانند بخوبی کنفرانس سونی را زیبا و باشکوه جلوه داده و برخی تردیدها از کیفیت این بازی‌ها را نیز پایان دهند.

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *