کمپانی موفق سونی بار دیگر تبلتی از خانواده سری Z که همواره از جذاب‌ترین تبلت‌ های اندرویدی بوده‌اند، عرضه کرده است. در واقع سونی از نسل پنجم تبلت‌های پرچمدار خود رونمایی کرده و سعی بر آن داشته تا محصولی ساده و در عین حال توام با تکنولوژی‌ های روز دنیا را روانه بازار کند. نام این تبلت اکسپریا زد ۴ است که به ادعای شرکت سازنده نازک‌ترین، سبک‌ترین و قدرتمند‌ترین تبلت ۱۰ اینچی دنیا است و با داشتن صفحه نمایشی با رزولوشن ۲K، تجربه‌ای بی‌همتا را رقم می‌زند.

در این مقاله قصد داریم با بررسی بخش های مختلف اکسپریا زد ۴ ببینیم که تا چه اندازه ادعای سونی می تواند درست باشد. با تِک ویترینو همراه باشید.

طراحی

سونی برای تبلت اکسپریا زد ۴ خود طراحی بسیار ساده و ارگونومی مناسبی در نظر گرفته است. محصولی سبک با ابعاد بسیار خوب که بهینه‌سازی‌ های خوبی نسبت به نسل‌های پیشین خود دارد.

در نمای روبروی دستگاه شاهد نمایشگری هستیم که با یک پوشش تمام شیشه‌ای و ضدخش پوشیده شده است و قاب پشتی تبلت نیز از جنس پلاستیک ساخته شده است.

دستگاه با وجود نمایشگر ۱۰ اینچی دارای وزنی معادل ۳۹۳ گرم می باشد و ضخامت آن نیز به ۶٫۱ میلی متر می رسد. این وزن و ضخامت باعث شده است تا حس بسیار خوبی در هنگام در دست گرفتن تبلت به کاربر منتقل شود و علی رغم اینکه با یک تبلت ده اینچی مواجه هستیم، بدلیل ضخامت کم و وزن ایده آل آن، حمل و نقلش بسیار آسان است.

شاید در ابتدا حاشیه های اطراف نمایشگر کمی آزارتان دهد اما با در دست گرفتن آن متوجه خواهید شد، همینکه دستتان نمایشگر را لمس نمی کند و مزاحمتی برای دیدن صفحه بوجود نمی آورد، مزیت خوبی خواهد بود.

ضد آب بودن محصولات پرچمدار سونی همیشه یک مزیت عمده به شمار می آمده است که اکنون در تبلت های تولید شده این کمپانی هم دیده می شود. تبلت اکسپریا زد ۴ نیز دارای مجوز IP68 می باشد و قادر است به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد.

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و درگاه miniUSB دارای هیچگونه درپوش محافظی در برابر آب نیستند، اما نگران نباشید چرا که سونی با شگرد خاصی توانسته این درگاه‌ها را هم در برابر آب مقاوم کند.

در لبه‌ی سمت چپ دستگاه دکمه پاور و کلیدهای تنظیم حجم صدا جای داده شده اند که فشردن آنها کمی به سختی انجام می شود زیرا بسیار سفت و محکم ساخته شده اند.

درگاه میکرو SD و نانو سیم‌کارت هم که به وسیله ی درپوشی محافظت می شوند در لبه بالای تبلت قرار گرفته اند.

اگر تبلت را به صورت افقی در نظر بگیرید، دو اسپیکر این دستگاه در سمت راست و چپ آن جای داده شده اند. بنابراین توصیه می کنیم در مواقعی که قصد گوش دادن به موزیک دارید، آن را به صورت عمودی در دست بگیرید یا اینکه روی یک سطح قرار دهید.

در مجموع، می توان گفت سونی محصولی قابل حمل، نازک، سبک و ساده طراحی کرده است که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

نمایشگر

تبلت اکسپریا زد ۴، از یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی IPS LCD با رزولوشن فوق‌العاده‌ی ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل بهره می برد که ۶۹٫۷ درصد نمای جلوی دستگاه را در بر گرفته است. این مقدار رزولوشن منجر به تراکم پیکسلی معادل ۲۹۹ پیکسل در هر اینچ می شود.

به لطف استفاده صحیح از تکنولوژی IPS، زاویه دید نمایشگر در حد قابل قبولی است و تصاویر زنده و درخشان به نمایش در می آیند. با به کارگیری نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos، نیز طیف گسترده ای از رنگها قابل نمایش است.

همچنین به منظور نمایش کاملا طبیعی رنگ ها، سونی از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است که قادر است تا ۱۳۰ درصد شفافیت و واقع‌گرایی رنگ‌های به نمایش درآمده را بهبود بخشد.

یکی دیگر از مواردی که سونی برای این نمایشگر در نظر گرفته، موتور اختصاصی پردازشِ تصویرِ خود با نام X-Reality می باشد که برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود و وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را در کنار کاهش میزان نویز برعهده دارد. این تکنولوژی دارای قابلیتی به نام سوپر رزولوشن است که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازه‌ای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

نمایشگر تبلت اکسپریا زد ۴ نسبت به نسل های پیشین خود بهتر عمل کرده و از کیفیت بسیار قابل قبول تری برخوردار است به گونه ای که در مقایسه با اکسپریا زد ۲ از ۴۰ درصد روشنایی بیشتر برخوردار است.

اسپیکر

به دلیل اینکه بسیاری از کاربران به منظور تماشای فیلم، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و بازی‌ها، به سراغ تبلت ها می روند از این رو نوع و کیفیت اسپیکر از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که پیشتر اشاره شد جایگاه این اسپیکرها در دو گوشه ی راست و چپ نمایشگر در گرفته شده اند و  کیفیت آنها بسیار قابل قبول است.

سونی در این مدل از تبلت خود نیز همانند نسخه‌های پیشین از فناوری جدید ۳D Surround Sound به همراه Clear Audio Plus و Xloud Experience بهره برده است. بنابراین صدای قوی، واضح و با کیفیتی را در این تبلت شاهد هستیم.

هنچنین سونی در اکسپریا زد ۴ از سیستم‌ جدیدی برای حذف نویز صدا استفاده کرده که از آن می‌توان برای مکالمه صوتی یا تماس تلفنی استفاده کرد.

در مجموع می توان گفت که اسپیکرهای در نظر گرفته شده برای این محصول حس خوبی را در هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی، به کاربر منتقل می کند و نمی توان به آن خرده گرفت.

دوربین

همه ما می دانیم که محصولاتی همانند تبلت مختص عکاسی و فیلمبرداری نیستند و بخش دوربین آنها در ارزیابی شان نقش چندان مهمی ایفا نمی کند. در نتیجه نباید انتظار دوربین بسیار قوی از این دسته محصولات داشت. اما باید گفت که لنز در نظر گرفته شده برای تبلت، یک امتیاز بسیار خوب محسوب می شود زیرا می تواند تصاویر قابل قبولی را به ثبت برساند.

تبلت اکسپریا زد ۴ به یک دوربین اصلی ۸.۱ مگاپیکسلی با سنسور Exmor RS و یک دوربین سلفی ۵.۱ مگاپیکسلی مجهز شده است.

درمورد امکانات نرم‌افزاری دوربین تبلت اکسپریا زد ۴ نیز می توان گفت که بسیار مشابه این امکانات در گوشی‌های پرچمدار سونی است.

نرم افزار

جالب است بدانید تبلت اکسپریا زد ۴ از نسخه‌ی ۵.۰.۲ سیستم‌عامل اندروید آب‌نبات چوبی بهره می‌برد که توسط کمپانی سونی تا حدودی شخصی‌سازی شده است و متاسفانه هنوز خبری از بروزرسانی این نسخه‌ نیست.

درواقع رابط کاربری نرم‌افزار سونی در تبلت اکسپریا زد ۴ فرقی با محصولات پیشین این خانواده که به اندروید ۵ بروزرسانی شده‌اند ندارد. طراحی متریال و ارتقا عملکرد دوربین، تنها تغییراتی است که نسبت به اندروید ۴ داشته است.

در این رابط کاربری می توانید با استفاده از یک منوی کشویی به تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید که انتظار می رفت به گونه ای دیگر طراحی شود.

در بخش تنظیمات اپلیکیشن موسیقی تبلت گزینه ای وجود دارد که با استفاده از آن، اسپاتیفای به این برنامه وصل و امکان پخش موسیقی‌ها را به صورت استریم از روی این سرویس ممکن می‌سازد.

در مجموع، رابط کاربری و نرم‌افزارهای تبلت اکسپریا زد ۴ سونی نسبت به قبل چیز جدید و خیلی قابل توجهی در خود ندارد و همان‌سادگی و اپلیکیشن‌های قبلی را در آن مشاهده می‌کنیم.

بازده و عملکرد

برخلاف نسل قدیمی تر تبلت‌های سری زد که به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۱ مجهز بود، اکسپریا زد ۴ از یک پردازنده ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۸۱۰ با چهار هسته ۱.۵ گیگاهرتز و چهار هسته ۲ گیگاهرتز بهره مند است.

واحد پردازش گرافیکی این محصول مجهز به پردازنده‌ی پرقدرت Adreno 430 بوده که به خوبی از پس اجرای سنگین‌ترین و پرجزئیات‌ترین بازی‌های موبایلی بر می آید.

این تبلت از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی برخوردار است که می توان با استفاده از اسلات میکرو SD، این مقدار را تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش داد.

باید گفت که تبلت اکسپریا زد ۴ از نظر سخت‌افزاری، عملکرد و سرعت بسیار خوبی داشته و دغدغه ای برای کاربران به وجود نخواهد آورد.

باتری

تبلت اکسپریا زد ۴ سونی به یک باتری ۶ هزار میلی‌آمپری مجهز شده است که دارای میزان شارژدهی بسیار خوبی است. اگر از این تبلت استفاده روزانه و معمولی همانند ساعاتی وب‌گردی، پخش موسیقی، استفاده از فیس‌بوک، انجام بازی‌های سنگین و سبک، گرفتن چند عکس، تماشای یک فیلم دو ساعته و ارسال و دریافت پیام در شبکه‌های ارتباطی مانند تلگرام، شود، در حدود ۱۵ ساعت دوام خواهد آورد. در صورتی هم که قابلیت استامینا فعال شود، باتری آن تا سه روز کاربر را همراهی خواهد کرد که این موضوع بسیار خوشایند است.

سخن آخر

با نگاه کلی به تبلت اکسپریا زد ۴ سونی می توان گفت این دستگاه جزو بهترین تبلت های اندرویدی بازار است که توانایی رقابت با تبلت آیپد ایر ۲ اپل را نیز دارد. این محصول با طراحی زیبا، سبک و باریک، طول عمر بسیار خوب باتری، صفحه‌نمایش ۲K و با کیفیت، قدرت پردازشی بالا و سخت‌افزاری سریع، یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار محسوب می شود. در واقع برای آن دسته از افرادی که به دنبال قدرت و بازدهی بالا در کنار سهولت حمل‌ و کارایی مناسب هستند این محصول می تواند بسیار قابل قبول باشد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *