رفتار مشکوک «راتن تومیتوز» در قبال Joker

«راتن تومیتوز» برای دانستن نظر منتقدین در مورد یک فیلم بسیار راه‌گشاست، اما بعضی از هوادارانی تیزبین رفتار این وبسایت را به دقت زیر نظر گرفته‌اند و به نتایج جالبی رسیده‌اند. برای مثال وضعیت فیلم «جوکر» (Joker) در بعضی نقدها به «راتن» (فاسد) تنزل پیدا کرده، در حالی که فیلم‌های مارول با همان نقدها و امتیازات «فرش» (تازه) باقی مانده‌اند. توضیح ساده‌ی این مسئله می‌تواند این باشد که هنر امری است سوبژکتیو و وابسته به علایق، و سیستم‌های امتیازدهی مانند این بی‌معنی‌اند، اما بعضی از هواداران معتقدند که «راتن تومیتوز» میان عناوین تبعیض قائل می‌شود.

«نیکلاس باربر» منتقد بی‌بی‌سی به فیلم «جوکر» امتیاز سه ستاره از پنج داده و در «راتن تومیتوز» برچسب «فاسد» خورده، در حالی که فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه» هم از همین منتقد امتیاز سه ستاره دریافت کرده و در این وبسایت «تازه» در نظر گرفته شده است. مسئله‌ای که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند این است که «نیکلاس باربر» مدعی است مسؤلیتی در قبال «تازه» یا «فاسد» خواندن نقدش ندارد.

وقتی که منتقدی نقد خود را در «راتن تومیتوز» به ثبت می‌رساند، می‌تواند تعیین کند که فیلم یا سریال برچسب «فاسد» یا «تازه» دریافت کند و آیا امتیاز او در نقد منتشر شود یا نه. هیچ‌یک از برچسب‌های «فاسد» و «تازه» به صورت پیش‌فرض در «راتن تومیتوز» فعال نیستند.

این اولین بار نیست که منتقدی برای فیلم‌ها یک امتیاز مشخص ثبت می‌کند اما برچسب آن‌ها متغیر می‌شود. تصویر روبرو تأیید می‌کند که باربر به «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» و «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون» امتیاز سه ستاره داده، اما «فال‌اوت» برچسب «فاسد» خورده و «قلمرو سرنگون» برچسب «تازه». بر اساس ادعای افرادی که معتقدند توطئه‌ای برای «جوکر»‌ در کار است، این اطلاعات می‌تواند بدین معنا نیز باشد که با «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» هم علی‌رغم امتیاز ۹۷ درصد عادلانه رفتار نشده است.

«جوکر» پس از انتشار چندین نقد منفی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، در حال حاضر از ۷۷ نقد امتیاز ۷۷ درصد دریافت کرده است. با وجود اینکه بسیاری از منتقدین از فیلم در جشنواره‌های ونیز و تورنتو از فیلم استقبال کردند و آن را لایق اسکار دانستند، برخی «جوکر» را آشغالی‌ قابل پیش‌بینی خوانده‌اند.

«جوکر» ۴ اکتبر آینده در آمریکا اکران می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *