نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Shazam Shazam! $13,629,723 $100 $56,830,326 3 موسیقی متن
Pet Sematary Pet Sematary $5,555,223 $21 $24,502,775 3 موسیقی متن
Dumbo Dumbo $5,445,244 $170 $76,261,456 10 موسیقی متن
Captain Marvel Captain Marvel $3,621,072 $152 $373,880,366 31  موسیقی متن
Us Us $3,478,620 $20 $152,381,515 17  موسیقی متن
The Best of Enemies The Best of Enemies $1,121,627 $10 $4,446,190 3  موسیقی متن
Unplanned Unplanned $1,059,145 $6 $12,548,155 10  موسیقی متن
Five Feet Apart Five Feet Apart $823,084 $7 $41,471,489 24  موسیقی متن
Wonder Park Wonder Park $650,116 $80 $42,096,042 24  موسیقی متن
How to Train Your Dragon: The Hidden World How to Train Your Dragon: The Hidden World $602,470 $129 $156,700,470 45  موسیقی متن

فیلم «شزم!» (Shazam!) استودیوی نیولاین، برادران وارنر و دی‌سی روز شنبه‌ی گذشته گام اول را مستحکم برداشت و ۱۹.۷۵ میلیون دلار فروخت و در پایان تعطیلات آخر هفته به فروش ۵۳.۴۵ میلیون دلاری رسید و صدرنشین جدول شد. درصورتی که اکران‌های آزمایشی «فندنگو» از تاریخ ۳ فروردین ماه را به شمار آوریم، فروش کلی این فیلم ابرقهرمانی به ۵۶.۷ میلیون دلار می‌رسد. «شزم!» فراتر از پیش‌بینی‌های ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلاری دی‌سی عمل کرد. همچنانکه در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی هیجان دیدن فیلم با رونمایی از فیلم‌هایی چون «جوکر»، «پرندگان شکاری»، و «واندر وومن ۱۹۸۴» در سینماکان افزایش می‌یافت، وارنر به فروش فیلم یقین پیدا کرد.

قرار دادن تاریخ اکران «شزم!» بین «کاپیتان مارول» دیزنی و مارول و «انتقام‌جویان: آخر بازی» که در هفته‌های آینده روی پرده می‌رود، اقدامی جسورانه بود. «توبی امریک» یکی از مدیران برادران وارنر می‌گوید: «ما باید کاری می‌کردیم که فیلم برای جلب توجه با خودش رو راست باشد.» این به معنای آن بود که از چند هفته پیش از نمایش فیلم، آن را به صورت آزمایشی اکران کند تا بازخوردهای مثبت آن به سود فیلم تمام شود. البته این کار مخاطره‌‌آمیز نیز هست، چرا که استودیو فیلمش را در تیررس منتقدین قرار می‌دهد. اما وارنرها به فیلم خود و خصوصیات آن اطمینان داشتند و می‌دانستند که مانند «آکوامن» و «آسیایی‌های خرپول» پرفروش می‌شود.

امریک با ستایش از نحوه‌ی همکاری «زکری لیوای» ستاره‌ی فیلم «شزم!» که با بودجه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری تولید شده می‌گوید: «ما با وجود «زکری لیوای» در کنار فیلم، نماینده‌ی بی‌نظیری برای برند خود داشتیم و او یکی از بهترین ابزارهای ما برای بازاریابی فیلم بود. ما از این فرصت به نحوی گسترده استفاده کردیم. همیشه تمایل داشتیم که فیلم با مخاطبین جوان ارتباط برقرار کند و کودکان به فیلم جذب شوند.» امریک می‌گوید «دیوید اف. سندبر؛ن برای تولید این فیلم از «بزرگ» (Big) به کارگردانی «پنی مارشال» و بازی «تام هنکس» الهام گرفت و نیز آن را به آثار دیگر نیولاین از قبیل «۱۷ سالگی دوباره» (17 Again) شبیه کرد. «شزم!» به گفته‌ی او فیلمی ابرقهرمانی در ساب‌ژانر کمدی بود که مضمون چنان فیلم‌هایی ترکیب شد. «شزم!» همواره شخصیتی با شوخی‌های نخ‌نما شناخته می‌شد تا اینکه «جف جان» در سال ۲۰۱۱ کامیک (New 52) را عرضه کرد و کاراکتر «بیلی بتسون» را برای مخاطبین امروزی تطبیق داد. نیو لاین نیز از داستان جدید شخصیت استقبال کرد و فیلمی مفرح ساخت که یادآور آثار سینمایی خانوادگی دهه‌ی ۱۹۸۰ بود. درست مانند «آسیایی‌های خرپول» و «مگ» (The Meg) که در افتتاحیه فراتر از انتظار ظاهر شدند، وارنر در بازاریابی خود مکان‌هایی را هدف قرار داد که آمار فروش بلیت «شزم!» بالا بود.

حدود ۲۸ درصد از فروش فیلم ابرقهرمانی جدید وارنر به سالن‌های آیمکس اختصاص داشت. این فیلم از این سالن‌ها ۶.۱ میلیون دلار درآمدزایی کرد که ۱۲ درصد فروش سه روزه‌ی فیلم به شمار می‌رود. «شزم!» به ویژه در ایالت‌های غربی و جنوب غربی با فروش بهتری مواجه شد. پیش‌بینی می‌شود فروش روز یکشنبه تا ۳۳ درصد نسبت روز شنبه افزایش داشته باشد.

«شزم!» مانند «مرد مورچه‌ای» و «واندر وومن» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A دریافت کرده است. این درحالی است که «آکوامن» نمره‌ی A-، «لیگ عدالت» و «جوخه‌ی انتحار» نمره‌ی B+ و «بتمن دربرابر سوپرمن» نمره‌ی B دریافت کرده بودند. آخرین آمار «پست‌ترک» نیز نشان می‌دهد که ۲۵ درصد مخاطبین فیلم «شزم!» زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند و تعداد مردان بالاتر و پایین‌تر از ۲۵ سال با ۳۳ درصد برابر بوده است. کودکان و والدین در مجموع ۲۵ درصد مخاطبین را تشکیل دادند و هر دو به فیلم امتیاز ۴ و نیم ستاره دادند. حدود ۷۲ درصد کودکان زیر ۱۲ سال دیدن فیلم را توصیه می‌کنند، حال آنکه مخاطبین در مجموع امتیاز ۴ ستاره داده و ۶۱ درصدشان دیدن فیلم را پیشنهاد کردند. پنجاه و سه درصد خریداران بلیت «شزم!» سفیدپوست، ۱۷ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیایی تبار و ۱۱ درصد سیاهپوست بودند.

کارشناسان بسیاری بنابر واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی می‌کردند که «شزم!» برآوردهای اولیه را پشت سر بگذرد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۱۲۹:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند، درحالی که استاندارد آثار ابرقهرمانی ۳۷:۱ است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی حتی معتقدند که بهترین فیلم ابرقهرمانی دی‌سی خود را دیده‌اند. برخی دیگر فیلم را با «کاپیتان مارول» قیاس کرده و می‌گویند این فیلم انتظاراتشان را برآورده ساخته است. از سوی دیگر نزاعی میان هواداران دی‌سی و مارول در فضای مجازی شکل گرفت، چرا که فیلم «شزم!» در ابتدا قرار بود با نام «کاپیتان مارول» اکران شود، اما در نهایت تغییر نام پیدا کرد. بسیاری از بازخوردهای مثبت فیلم پس از اکران‌های آزمایشی رایگان و پولی آن به وجود آمد.

فیلم «شزم!» در بازارهای خارجی از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرده است. این فیلم در بیش از ۴۰ هزار سالن در ۷۹ کشور روی پرده رفته و با احتساب فروش داخلی، به فروش جهانی ۱۵۸.۶ میلیون دلاری رسیده است. این فیلم ابرقهرمانی دی‌سی، در ۶۰ کشور از جمله مناطق اروپایی در صدر قرار گرفت. این درحالی است که «شزم!» بالاتر از فیلمی چون «مرد مورچه‌ای» در آمریکای لاتین هم صدرنشین شد. کشور چین بیشترین فروش خارجی را به خود اختصاص داد اما از آنجا که شاید بعضی از شوخی‌های فیلم برای مردم آن سرزمین نامفهوم بوده باشد، رکوردی پایین‌تر از انتظار در این منطقه به ثبت رسید. پس از چین، بازار چین که معمولاً از آثار خانوادگی و ابرقهرمانی استقبال می‌کند با ۶.۲ میلیون دلار در رتبه‌ی بعدی قرار دارد و به دنبال آن بریتانیا با ۵.۳ میلیون دلار، روسیه با ۵.۲ میلیون دلار، و برزیل با ۵.۱ میلیون دلار جای گرفته‌اند.

پارامونت گزارش داده است که «قبرستان حیوانات خانگی» (Pet Sematary) پس از رکورد ۹.۱ میلیون دلاری در روز شنبه و افزایش ۹ درصدی بلیت فروشی نسبت به جمعه، در افتتاحیه ۲۵ میلیون دلار فروخته و در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است. دومین اثر اقتباس شده از رمانی که «استیون کینگ» در سال ۱۹۸۳ منتشر کرد مطابق انتظارات استودیو و کارشناسان در گیشه عمل کرد. استودیو هوشمندانه چنین فیلمی را در تقابل با اثر ابرقهرمانی «شزم!» قرار داد. حدود ۵۴ درصد خریداران بلیت فیلم مرد بوده ضمن اینکه ۶۶ درصد مخاطبین ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند و ۷۵ درصدشان زیر ۳۵ سال سن داشته‌اند.

این فیلم که با درجه‌ی سنی بزرگسال اکران می‌شود، به خصوص در ایالات شرقی، غرب میانه و جنوب غربی با فروش بالایی مواجه شد اما از ده سالن پرفروش فیلم هشت مورد آن به ایالات غربی اختصاص داشت. با این حال، «قبرستان حیوانات خانگی» مانند بازسازی «مُرده‌ی شریر» (Evil Dead) در سال ۲۰۱۳ از مخاطبین نمره‌ی ضعیف C+ دریافت کرد، بنابراین انتظار می‌رود فیلم موفق نشود تا سه برابر رقم افتتاحیه بلیت فروشی کند. «مرده‌ی شریر» با ۲۵.۷ میلیون دلار اکرانش را آغاز کرد و در پایان اکران ۵۴.۲ میلیون دلار فروخت و آمار فروش خود را تا ۲.۱ برابر هفته‌ی اول بالا برد. به هر حال، فروش بیش از ۲۰ میلیون دلاری برای استودیوی بلوم‌هاوس دستاورد بزرگی محسوب می‌شود چرا که آن‌ها فیلم را بدون مخارج بازاریابی با بودجه‌ای تک رقمی و با برشمردن آن با بودجه‌ی ۲۰ میلیون دلاری به تولید رسانده‌اند. دستیابی فیلم به فروش ۳۰ میلیون دلاری تحسین‌برانگیز خواهد بود، اما بسیاری معتقدند که فیلم با توجه به نمرات مخاطبین به هنگام خروج از سالن با افت فروش مواجه می‌شود. این فروش افتتاحیه اگرچه با موفقیت «آن» دیگر اثر اقتباسی از رمان‌های کینگ قابل مقایسه نیست، اما رکوردی بهتر از «برج تاریک» سونی به ثبت رساند که در هفته‌ی اول اکران ۱۹.۱ میلیون دلار فروخت و با بودجه‌ی۶۰ میلیون دلاری تولید شده بود.

این فیلم علاوه بر نمایش در جشنواره فیلم تگزاس (SXSW) در فستیوال فیلم‌های ترسناک بروکلین هم با حضور عوامل و بازیگران آن اکران شد. «قبرستان حیوانات خانگی» مانند «مرده شریر» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۲ درصد و نمره‌ دریافت کرده است. از طرف دیگر مخاطبین به گزارش «پست‌ترک» امتیاز ۲ و نیم ستاره داه‌اند و ۴۷ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. پرجمعیت‌ترین گروه سنی فیلم مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۳ درصد بودند و به دنبال آن زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۵ درصد، مردان پایین‌تر از ۲۵ سال با ۲۲ درصد و زنان پایین‌تر از ۲۵ سال با ۲۰ درصد قرار داشتند. جماعت زیر ۲۵ ساله‌ی فیلم با ۴۳ درصد بیش از مخاطبین ۲۵ ساله یا بیشتر فیلم را پسندیدند و به فیلم امتیاز ۷۳ درصد نسبت به ۶۱ درصد دادند. حدود ۵۰ درصد خریداران بلیت فیلم سفیدپوست، ۱۹ درصد اسپانیایی تبار، ۱۵ درصد سیاهپوست و ۱۰ درصد آسیایی تبار بودند. از سوی دیگر مخاطبین زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۵۰ سال به فیلم نمره‌ی B «سینمااسکور» داده‌اند و ۵۵ درصد سینماروها را زنان تشکیل می‌دهند. هشتاد درصد مخاطبین نیز ۱۸ تا ۴۴ ساله بودند. این درحالی است که نسخه‌ی اول فیلم در سال ۱۹۸۹ در ۱۵۸۵ سالن افتتاح شد و ۱۲ میلیون دلار فروخت و در پایان به رکورد فروش داخلی ۵۷.۵ میلیون دلاری رسید.

فیلم «قبرستان حیوانات خانگی» از ۴۶ بازار خارجی ۱۷.۳ میلیون دلار کسب کرد. این رکورد تا ۴۱ درصد بالاتر از «نفس نکش» و ۳۷ درصد افزون‌تر از «ماما» (Mama) و ۵ درصد بیشتر از «ما» (Us) به شمار می‌آید. روسیه با ۳.۱ میلیون دلار بیشترین فروش خارجی این فیلم ترسناک را به خود اختصاص داد. این هفته فیلم «ما» به کارگردانی «جوردن پیل» از فروش جهانی ۲۰۰ میلیون دلاری عبور کرد.

فیلم «دامبو»ی دیزنی در دومین هفته‌ی اکران با افت فروش ۶۰ درصدی مواجه شد و با فروش آخر هفته ۱۸.۲ میلیون دلاری و فروش کلی ۷۶.۲ میلیون دلاری در جایگاه سوم ایستاد. چنین افت فروشی برای یک اثر خانوادگی معمول نیست و حتی فیلم «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» (Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children) دیگر فیلم «تیم برتون» که اثری بی‌پشتوانه‌تر بود، در دومین هفته با افت ۴۸ درصدی روبرو شده بود. فیلم «آلیس آنسوی آینه» دیزنی هم در هفته‌ی دوم اکران در سال ۲۰۱۶ با افت فروش ۵۷ درصدی مواجه شد.

فیلم «بهترین دشمنان» (The Best of Enemies) استودیوی STX با مضمون حقوق شهروندی، این هفته در ۱۷۰۵ سالن نمایش افتتاح شد و ۴.۵ میلیون دلار فروخت. فروش این فیلم در روز شنبه نسبت به روز قبل ۴ درصد افزایش یافته بود. «بهترین دشمنان» به‌رغم نمرات خوب  مخاطبین به هنگام خروج از سالن سینما که شامل A+ زنان بالاتر از ۳۵ سال و نمره‌ی کلی A و امتیاز «پست‌ترک» ۸۲ درصد می‌شد، طبق معمول درام‌های دیگر به ویژه در دورانی غیر از فصل اهدای جوایز، نقدهای مثبتی دریافت نکرد. حتی در آن ایام نیز فیلم‌های درامی که نقدهای خوبی دریافت نمی‌کنند در گیشه با مشکلاتی دست به گریبان می‌شوند. بنابراین وقتی یک فیلم چنین افتتاحیه‌ای را به ثبت برساند با وجود نمرات بالای مخاطبین، تاکنون سابقه نداشته است که در گیشه دوام بیاورد. این فیلم که با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری به تولید رسیده، می ۲۰۱۷ و زمانی که هنوز «سم راک‌ول» با فیلم «سه بیلبورد» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را به دست نیاورده بود، به مرحله‌ی تولید رسید.

مقایسه‌ی «بهترین دشمنان» با «کتاب سبز» صحیح نیست، هرچند که آن فیلم هم با افتتاحیه‌ی ۵.۵ میلیون دلاری در ۱۰۶۳ سالن اکران خود را آغاز کرد. اما «کتاب سبز» در فصل اهدای جوایز سر و صدای زیادی به پا کرد و در جشنواره‌ی فیلم تورنتو جوایزی تصاحب کرد. «بهترین دشمنان» فیلمی است که در فصل جوایز روی پرده نرفته و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۰ درصد دریافت کرده است. بنابراین نباید از این فیلم انتظار زیادی داشت و دستاورد فیلم را باید با «نژاد» (Race) استودیوی فکوس قیاس کرد. بنابر اعلام «پست‌ترک» حدود ۵۹ درصد مخاطبین این فیلم با بازی «تاراجی پی. هنسون» و راک‌ول را زنان تشکیل دادند، درحالی که «نژاد» بیشتر به مردان با ۵۲ درصد گرایش پیدا کرده بود. هر دو فیلم از سینماروها نمرات بالای A «سینمااسکور» دریافت کردند. اما از آن طرف هیچیک از این دو فیلم با استقبال منتقدین همراه نشدند. حدود ۲۵ درصد مخاطبین فیلم «بهترین دشمنان» سیاهپوست و ۵۴ درصد آنان سفید پوست بودند.

این هفته در بخش اکران‌های محدود مخاطب خاص، فیلم (High Life) به کارگردانی «کلر دنی» محصول استودیوی A24 با بازی «رابرت پتینسون» در چهار سالن روی پرده رفت و به فروش ۱۰۰ هزار دلاری دست یافت. این فیلم که «ژولیت بینوش» را هم در یکی از نقش‌های مکمل به خدمت گرفته، از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۹ درصد دریافت کرده است.

هفته‌ی آینده انیمیشن «لینک گمشده» (Missing Link) در ۳۵۰۰ سالن اکران می‌شود، ریبوت «هل‌بوی» (Hellboy) با بازی «دیوید هاربر» در ۳۲۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید، کمدی «کوچک» (Little) با بازی «رجینا هال» در ۲۶۰۰ سالن سینما روی پرده می‌رود و «بعد» (After) در نزدیک به ۲۰۰۰ سالن عرضه می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *