حدود 18 ماه گذشته کمپانی ژاپنی سونی با ارائه اولین گوشی هوشمند مجهز به فناوری 4K در جهان (رزولوشن 3840*2160 پیکسل) توانست همه را متعجب سازد. ساعاتی پیش این کمپانی چندین گوشی هوشمند خود را در نمایشگاه MWC 2017 رونمایی کرد که یکی از آن‌ها گوشی هوشمند اکسپریا ایکس زد پریمیوم (Xperia XZ Premium) می‌باشد. مشخصه بارز این گوشی داشتن فناوری 4K با صفحه نمایش 5.5 اینچی است، اما این گوشی ویژگی‌های بارز دیگری را هم دارد که با هم آن‌ها را مرور می‌کنیم:

طراحی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

طراحی این گوشی پرچم‌دار بسیار زیبا است و توانسته توازنی در همه جای این گوشی را به کار ببرد. با وجود اینکه دیگر گوشی‌های خانواده اکسپریا زد تولید نمی‌شود ولی طراحی گوشی‌های سری اکسپریا زد ایکس یادآوری کننده طراحی گوشی‌های سری اکسپریا زد می‌باشد. البته شبیه بودن طراحی‌ نقطه ضعفی برای این گوشی محسوب نمی‌شود. این گوشی طراحی مستطیلی دارد و سمت راست و چپ این گوشی طراحی منحنی شکلی دارد که باعث یک دست شدن صفحه نمایش شیشه‌ای در جلو با قاب پشتی گوشی از جنس فلزی می‌شود. به علاوه گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم ضد آب است و گواهی مقاوم بودن در برابر نفوذ آب IP 68 را نیز گرفته است. دکمه بلندگوی گوشی در بالای دکمه خاموش و روشن قرار گرفته و در پشت گوشی سنسور اثر انگشت تعبیه شده است. دوربین این گوشی همانند مدل‌های قبلی دارای فلش است. همچنین این گوشی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای کرومی به بازار عرضه خواهد شد.

نمایشگر اکسپریا ایکس زد پریمیوم

یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی هوشمند نمایشگر 4K آن است که دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی و رزولوشن 3840*2160 پیکسلی می‌باشد و از محتوای اچ دی آر نیز پشتیبانی می‌کند. به نظر می‌رسد این ویژگی در بسیاری از گوشی‌های هوشمند تولیدی امسال مورد استفاده قرار گرفته است. فناوری 4K به کاربر اجازه می‌دهد تا رنگ‌های بیشتر و تصویر باکیفیت‌تری را با جزئیات ببیند. البته باید بگوییم که نمایشگرها با رزولوشن 1080 پیکسلی هم تصاویر باکیفیتی را نشان می‌دهند و حتی فرصت بیشتری برای نفس کشیدن به پردازنده و باتری گوشی می‌دهند.

سخت افزار اکسپریا ایکس زد پریمیوم

همانطوری که از نام این گوشی پیداست، اکسپریا ایکس زد پریمیوم مجهز به آخرین و عالی‌ترین پردازنده گوشی‌های هوشمند یعنی اسنپدارگون 835 هشت هسته‌ای با فرایند معماری 10 نانومتری می‌باشد. این گوشی دارای رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی است و به علاوه جایگاهی برای میکرو اس دی کارت در نظر گرفته شده است که کاربر می‌تواند حافظه آن را تا 256 گیگابایت افزایش بدهد. گوشی‌های هوشمند جدید اکسپریا سیستم اندروید 7.0 نوقا را پشتیبانی می‌کنند و به کاربرشان اجازه می‌دهند که ویژگی‌های دیگر اضافه سونی مانند ارتباط از راه دور با پلی‌ استیشن 4 از طریق وای فای را داشته باشند.

دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم

باید بگوییم که بالا بودن عدد پیکسل دوربین دلیل بر کیفیت عکس بهتری نیست، بلکه ویژگی‌هایی مانند سنسور و اندازه پیکسل تنها در کیفیت تصویر موثر هستند. گوشی هوشمند اکسپریا ایکس زد پریمیوم مجهز به دوربین 19 پیکسلی است که می‌تواند تصاویر صاف و کریستالی برایتان بگیرد. فوکوس اتوماتیک هیبریدی دوربین این گوشی می‌تواند عکس‌ها را در کمتر از 0.03 ثانیه شکار کند و ویژگی SteadyShot آن با قابلیت پایداری 5 محوری به کمک دستان لرزان شما می‌آید. به علاوه این دوربین قادر است ویدیوهایی فوق‌العاده یواش (Ultra Slow-motion) با 960 فریم در هر ثانیه را ضبط کند؛ در حال حاضر عدد نرمال 240 فریم در ثانیه است.

تاریخ عرضه و قیمت اکسپریا ایکس زد پریمیوم

گوشی پرچم‌دار سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بهار سال آینده وارد بازار بعضی از کشورها خواهد شد. هنوز قیمت دقیقی برای این گوشی مشخص نشده است ولی با توجه به ویژگی‌های آن می‌توان قیمت حدودی 800 دلار را برایش در نظر گرفت.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *