فصل هفتم این سریال از راه رسیده و با پخش هر اپیزود شاهد جا به جایی رکورد هایی هستیم که متعلق به اپیزود های قبلی همین سریال بوده اند. «Game of Thrones» در فصل هفتم پخته تر و با تجربه تر از گذشته به کار خود ادامه می دهد. سریالی که تنها چند اپیزود دیگر تا اتمام راهش باقی مانده و توانسته در طی این سال ها به مخاطبانی میلیونی در سراسر جهان دست یابد. شخصیت های ریز و درشت بسیاری در سریال حضور داشته اند و هر کدام به سهم خود تاثیراتی را بر روند داستانی آن نهاده اند. از ابتدای سریال تاکنون شاهد معرفی و یا کشته شدن شخصیت های بسیاری در سریال بوده ایم و هر چه به انتهای مسیر سریال نزدیک تر می شویم، از تعداد این اشخاص کاسته می شود و به قول ایرانی ها دانه درشت های آن باقی می مانند. در مطلبی که دیروز منتشر کردیم اعلام شد که اگر فرصت باشد گریزی به شخصیت «برن استارک» می زنیم و او را از منظری می نگریم که تاکنون به آن توجه نمی شده است.

 

متن پیش رو حاوی اسپویل است!

برندون استارک یکی از باقی مانده های قوم استارک ها در وستروس به حساب می آید. از همان فصل اول تا به امروز شاهد آن بودیم که سازندگان توجه بسیار زیادی به او داشته اند و به جرئت می توان وی را یکی از مهم ترین و پخته ترین شخصیت های کل سریال به حساب آورد. دیگر از برندون استارک تنها یک نام باقی مانده و او هویتی جدید به نام «کلاغ سه چشم» دارد. او با شروع فصل هفتم به همگان نشان داده که یکی از قدرتمند ترین شخصیت های باقی مانده از خط داستانی سریال است. او در حال حاضر به همراه دو خواهر خود در وینترفل به سر می برد و می توان به وضوح نگرانی های او را در رابطه با نزدیک شدن ارتش «وایت واکر» ها مشاهده نمود. در اپیزود چهارم سریال بود که یار قدیمی او یعنی «میرا رید» با او خداحافظی کرد. قبل از خداحافظی اش نام وی را بیان کرد و با این پاسخ مواجه شد:

من دیگر برن نیستم. به یاد دارم که برندون استارک بودن چه احساسی داشت اما اکنون چیز های دیگری را به یاد دارم.

او چه چیز های دیگری را به یاد می آورد؟ دانشی که او دارد چگونه قرار است بر جنگ های پیش رو تاثیر بگذارند؟

  • خط زمانی سریال

در طول پنج فصل اولیه ی سریال تقریباً خط داستانی صاف و مستقیمی را در شاهد بودیم. بعضاً شاهد فلش بک به گذشته بودیم اما روایت داستان به صورتی بود که هرگز پرداختن به گذشته و خطوط زمانی دیگر مورد توجه نبود و هدف اصلی سازندگان به شمار نمی رفت. این خط زمانی از وقتی که برندون استارک با کلاغ سه چشم قبلی ملاقات نمود تغییر کرد. حاصل این ملاقات آن بود که برن استارک توانست علاوه بر کشف ابعاد تازه ای از نیروی «وارگ» بودن خود، تبدیل به موجودی به نام «گرین سیر» شود. این لفظ را نخستین بار است که در رابطه با سریال می شنوید. موجودات موسوم به «Greenseer» رهبر موجودات دیگری به نام «فرزندان جنگل» بودند. گرین سیر ها توانایی های مختلفی دارند که از جمله ی آن ها می توان احاطه داشتن به قدرت های طبیعی و دیدن رویا هایی که هنوز اتفاق نیوفتاده اند می باشد. رویا هایی که این افراد می بینند معانی متفاوتی دارند. برندون استارک به مانند دیگر استارک ها توانایی وارگ دارد. این قدرت به فرد اجازه می دهد تا کنترل موجودات نزدیک به خود را در دست بگیرد. در سریال تنها برندون را با این قابلیت می بینیم. حال قدرت های موسوم به «گرین سیر» را هم به برندون اضافه کنید. شخصی با این خصوصیات می تواند به شبکه ای از ریشه ی درختان کهنسال متصل شود و به خاطرات آن ها سفر کند.

جمله ی زیر نقل قولی از کتاب نغمه ای از آتش و یخ می باشد :

از هر هزار نفر تنها یک نفر با قابلیت وارگ به دنیا می آید و از بین هر هزار وارگ تنها یک نفر قابلیت «گرین سیر» بودن دارد.

حال برندون استارک هر دو شاخصه ی بالا را باهم دارد و تبدیل به نادر ترین ترکیبی شده که وستروس به خود دیده است. در فصل ششم شاهد آن بودیم که برن استارک توانست به زمانی سفر کند که سالیان بسیار با دوران تولدش فاصله داشت. در خاطره ای که او از برج شادی مشاهده کرد پدر جوانش یعنی ند ادارد استارک را صدا کرد و همگان دیدیم که ند استارک احساس کرد کسی صدایش می زند. در سریال کلاغ سه چشم به برندون استارک چنین دیالوگی را می گوید :

گذشته را نوشته اند و جوهر آن خیلی وقت است که خشک شده !

برندون استارک اما با وجود این جمله همچنان توانایی سفر در زمان های گذشته را دارد. در کتاب اول مجموعه رمان های جورج مارتین همگان از اصواتی حرف می زنند که ناخودآگاه به گوش شان می رسد. برندون استارک هرزگاهی از قابلیت های خود برای دیدن زندگی اجداد خود به گذشته سفر می کند. در کتاب رقصی با اژدها برندون استارک وارد خاطرات گذشته می شود و پدرش را می بیند که در کنار درخت قدیمی وینترفل شمشیر خود را تمیز می کند. او با صدا کردن پدرش با پاسخی این چنین مواجه می شود :

چه کسی آنجاست؟

 

برن استارک این کار را مجدداً در کتاب «نزاع پادشاهان» انجام می دهد و این بار به سراغ جان اسنو می رود. او با صدا کردن او باعث سردرگمی اش می شود و جان اسنو جنگل را برای یافتن منبع صدای برادرش زیر پا می گذارد ولی چیز جز درختان نمی بیند. این نظریه که می گوید برندون استارک قابلیت سفر در زمان های مختلف دارد توسط خیلی ها رد شده بود تا این که اپیزود موسوم به «در=The Door» به داستان این که نام شخصیت «هودور» از کجا آمده پرداخت و در آن جا خاطره ای از برن استارک را مشاهده کردیم که عامل اصلی تبدیل شدن این شخص به یک فرد ساده لوح بود.

  • برن استارک کیست؟

جهان وستروس منطقی دارد که تقریباً می توان آن را در رابطه با شخصیت برن استارک عاجز دانست. در پاسخ به این سوال می توان از پاسخ کوتاهی این چنین استفاده کرد : برن استارک یکی از فرزندان ند استارک است که دارای یک سری قابلیت های منحصر به فرد است؛ ولی وقتی دقیق تر به جزئیات این شخصیت می نگریم او را فردی می بینیم که در کودکی از بالای یک برج به پایین می افتد و زنده می ماند، با تن افلیج خود از چنگال وایت واکر ها می گریزد و زنده می ماند تا داستان وایت واکر ها را برای دیگران تعریف کند و ماجرا به همین جا ختم نمی شود. او ابعادی از زندگی وایت واکر ها را می داند که دیگران از آن بی اطلاعند. برای پاسخ و پیدا کردن جوابی صحیح به پاسخ بالا باید چند فرضیه را با هم مرور کنیم :

  • فرضیه ی اول : تمام افرادی که در طول تاریخ نام شان برن استارک بوده، یک نفر هستند.

زمانی که برن استارک در فصل اول از بالای برج به پایین سقوط کرد را به یاد دارید. آیا خدمتکار پیر خانواده ی استارک را که یک پیرزن بود را نیز به یاد دارید؟ او برای دلجویی از برن استارک برایش از شب طولانی داستان هایی نقل کرد. در صحبت هایش از افراد دیگری از خاندان استارک ها نام برد که همگی نام شان «برن» بوده است. پیرزن داستان در صحبت های خود اشاره می کند که همه ی برندون استارک ها در یک دیگر ادغام شدند. متن زیر گزیده ای از کتاب است :

هزاران سال پیش، برندون سازنده،  وینترفل را از هیچ ساخت و بسیاری معتقدند دیوار را نیز او ساخته است. برندون استارک این داستان را می دانست ولی هرگز داستان مورد علاقه اش این نبود. شاید جایی در تاریخ، یک برندون دیگر وجود داشته که این داستان را خیلی دوست داشته است. پیر زن داستان، وقتی با برن صحبت هایی درباره ی گذشته انجام می داد گاهاً او را با عمویش که نام او نیز برن بود اشتباه می گرفت. عموی برن قبل از تولد او توسط پادشاه دیوانه کشته شده بود. مادر پیرزن به او گفته بود که همه ی برندون استارک ها در نهایت برایش حکم یک شخص را داشته اند.!

جورج مارتین در مجموعه کتاب های خود توصیفات بسیاری برای برن استارکی که گفته می شود دیوار ساخته ی اوست، دارد. او این برن استارک را چیزی در حد و اندازه های نوح و گیلگمش توصیف می کند. این برن استارک چیزی در حدود 8000 سال پیش از برن استارک فعلی می زیسته است. وینترفل و دیوار تنها دو عدد از هزاران سازه ای هستند که ساخت آن ها را به برن استارک قدیمی نسبت داده اند. برن استارک سازنده، قدیمی ترین جد استارک هاست و نظریه ی بالا بیان می کند که برن استارک فعلی همان برن استارک 8هزار سال پیش است!

در کتاب رقصی با اژدها، کلاغ سه چشم به برن چنین می گوید :

برای مردم، زمان یک رودخانه است. ما اسیر جریان آنیم و از گذشته به سوی آینده رهسپاریم و همیشه در یک مسیر به پیش می رویم. زندگی درختان چنین نیست. آن ها ریشه می دوانند و رشد می کنند و در همان نقطه ای که متولد شدند، می میرند و رودخانه آن ها را تکان نمی دهد. درخت بلوط و میوه اش، هردو باعث به وجود آمدن دیگری هستند.

مطابق با این استدلال می توان نتیجه گرفت که برن استارک نیز همان برن استارک 8 هزار سال قبل است.

  • فرضیه دوم : برن استارک باعث شد که پادشاه دیوانه تبدیل به فردی افسار گسیخته شود.

در یکی از سکانس های سریال، جیمی لنیستر به برایان تارثی در مورد پادشاه دیوانه می گوید. او اشاره می کند که این پادشاه به دلیل دایره ی لغات محدودی که داشت از لفظ «همه شان را بسوزانید» استفاده می کرد. نظریه ی مذکور ادعا می کند که برن استارک با قابلیت وارگ شدن خود به پادشاه «آریس» در رابطه با وایت واکر ها هشدار می دهد و او را دیوانه می کند.

  • فرضیه سوم : برن استارک همان خداوند روشنایی است.

تمام زمزمه هایی را که تاکنون سریال نشان شان داده را در نظر بگیرید. این ها تنها بخشی از هزاران زمزمه ایست که درون کتاب های جورج مارتین به آن ها اشاره می شود. نجوایی که به گوش ملیساندرا، واریس و سگ شکاری می رسند از جمله ی آن ها هستند و طبق افسانه ها نباید چنین نجوا هایی را شنید و توجهی به آن ها نداشت. هر کدام آن ها می توانند نجوایی یکی از خدایان باشند. حال اگر فرض کنیم منشا تمامی این نجوا ها یک شخص است چه؟ با مشاهده ی روابط و اطلاعات موجود در سریال و کتاب ها می توان چنین در نظر گرفت که برن استارک منشا اصلی تمام این صداهاست.

آن چه خواندید نگاهی دقیق تر به شرح حال شخصیت برن استارک بود. چیزی که سریال نشان می دهد این است که برن استارک روز های سختی در پیش دارد ولی با خواندن این متن می توان چنین استنباط کرد که برن استارک در حال حاضر نیز می داند چه اتفاقی برای وستروس خواهد افتاد، چه اتفاقی در گذشته افتاده یا در حال وقوع است. طبق متن بالا می توانیم به سوال اصلی خود باز گردیم.

  • برن استارک کیست؟

– »شخصیتی است که می تواند در زمان گذشته، حال و آینده حضور داشته باشد!

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *