نقاط قوت شخصیتی، ابرقدرت های مخفی، منبع انرژی طبیعی و بهترین خصوصیات درونی ما هستند که از ما یک انسان می سازند. نقاط قوت شخصیتی بیشتر از آن چه فکرش را می کنید پرکاربرد هستند. همه ما می دانیم که نقاط قوت شخصیتی به مدیریت و غلبه بر استرس کمک می کنند و باعث شکوفایی ما می شوند. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است اما نظر شما در به کار بردن این نقاط قوت شخصیتی در کارهای کسل کننده چیست؟

دانشمندان دانشگاه هاروارد برای رسیدن به پاسخ این سوال تحقیقاتی را انجام داده اند و در این تحقیق افرادی را به ۲ گروه تقسیم کرده اند. از هر ۲ گروه خواسته شد کارهایی انجام دهند که دوست ندارند. (کارهای کسل کننده ای مثل جارو زدن، ظرف شستن یا گردگیری کردن) ساختاری که به یکی از گروه ها اضافه کردند این بود که در حین انجام دادن کاری که هیچ علاقه ای به آن ندارند به یک نکته یا یک چیز جالب تمرکز کنند. به عنوان مثال اگر کاری که به آن هیچ علاقه ای ندارد انجام می دهد شستن ظرف هاست به چیزهایی مثل حباب های مایع ظرفشویی، وزن ظرف ها و حکاکی های ظروف توجه کنند. در نتیجه گزارش های این گروه نشان می داد که از کار خود لذت می برند و آن را به خوبی انجام می دهند.

این تحقیق نشان می دهد که نقاط قوت شخصیتی (در این مورد قوت کنجکاوی) کار کسل کننده را تبدیل به یک کار جالب می کند و باعث شد شرکت کنندگان نه تنها از کار دوری نمی کردند بلکه بیشتر خودشان را مشغول به آن کار می کردند.

چگونه با یک کار کسل کننده کنار بیاییم

بیایید این موضوع را در کارهای پیچیده تری در نظر بگیریم. یکی از کارهایی که معمولا خیلی ها از آن کناره می گیرند تغییر دادن و یا سازمان دادن فضای کار یا فضای خانه است. در ادامه راهکاری آورده می شود که در آن نقاط قوت شخصیتی باعث می شود نه تنها وظیفه را کامل انجام دهید بلکه از انجام دادن آن لذت هم ببرید. پس چرا از این انرژی طبیعی خود کمک نگیریم؟ از این ۵ مرحله برای رسیدگی به فضای کاری استفاده کنیم.

توجه خود را به فضای کار متمرکز کنید و از خود این سوال ها را بپرسید:

هم اکنون چه چیزی در فصای کاری من خوب کار می کند؟

چه چیزی در فضای کاری من انرژی من را بالا می برد و باعث می شود احساس خوبی داشته باشم؟

چه چیزی در فضای کاری انرژی من را تحلیل می برد؟

چگونه می توانم ارزش های شخصی ام را در این فضا بیان کنم (مثل خانواده، سخت کوشی، دوستان، معنویات)؟

نقطه قوت خلاقیت داشته باشید

اجازه بدهید ایده های جدید به ذهن تان بیاید. قضاوت و انتقاد از خود را کنار بگذارید و هر ایده ممکنی را برای تغییر فضای کاری ارائه بدهید.

از نقطه قوت “احتیاط” برای سازماندهی استفاه کنید

احتیاط باعث می شود برای ایده ها نقشه بریزید، برنامه ریزی کنید و در نحوه اجرا و پیاده سازی آن تصمیم گیری کنید. ابتدا تنها با یک ایده شروع کنید و وارد عمل شوید. این ایده می تواند تغییر مکان کشوها یا اضافه کرده عکس یا تغییر جای مبلمان باشد.

نقطه قوت خود تنظیمی را به کار ببرید

زمانی که حواستان پرت می شود یا علاقه به کارتان را از دست می دهید از قدرت خود تنظیمی استفاده کنید و تمرکز را به کار بازگردانید. چندین بار این کار تکرار کنید.

نقطه قوت درک زیبایی را به کار ببرید تا از کارتان لذت ببرید

بنشینید، نفس عمیق بکشید و به فضای کارتان نگاه کنید. لحظه ای مکث کنید و به خودتان اجازه بدهید که لذت، شادی و فضایی که در آن هستید را حس کنید. به احساسات مثبت امتداد بدهید و از فضای که در آن هستید قدردانی کنید.

bedunim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *