نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Fantastic Beasts Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald $15,368,019 $200 $62,163,104 3  موسیقی متن
Dr. Seuss' The Grinch 2018 Dr. Seuss’ The Grinch 2018 $12,644,765 $75 $126,963,410 12  موسیقی متن
Bohemian Rhapsody Bohemian Rhapsody $4,919,538 $52 $128,228,824 17  موسیقی متن
Instant Family Instant Family $4,103,284 $48 $14,504,315 3  موسیقی متن
Widows Widows $3,194,831 $75 $12,361,307 3  موسیقی متن
The Nutcracker and the Four Realms The Nutcracker and the Four Realms $1,515,900 $120 $43,965,640 17  موسیقی متن
Overlord Overlord $1,116,768 $38 $17,683,140 10  موسیقی متن
A Star is Born A Star is Born $1,247,506 $36 $185,784,570 45  موسیقی متن
The Girl in the Spider's Web: A New Dragon Tattoo Story The Girl in the Spider’s Web: A New Dragon Tattoo Story $679,642 $38 $13,292,139 10  موسیقی متن
Nobody's Fool Nobody’s Fool $600,822 $19 $28,843,691 17 موسیقی متن

منتقدین با فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) به اولین فیلم در دنیای «هری پاتر» امتیاز «راتن» (فاسد) دادند، اما با توجه به عملکرد فیلم در افتتاحیه، به نظر می‌رسد که مخاطبین همچنان با داستان همراهی کرده‌اند، اگرچه سرنوشت فیلم در هفته‌های آینده رقم می‌خورد.

«جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» این هفته به راحتی صدر جدول فروش آمریکا را در اختیار گرفت، اما این تنها موفقیت فیلم در داخل بود. قسمت دوم «جانوران شگفت‌انگیز» حتی نمی‌تواند مدعی شود که بهترین افتتاحیه‌ی فصل تعطیلات آخر سال را به ثبت رسانده، چرا که با ۶۲ میلیون دلاری که از هفته اول کسب کرد، پایین‌تر از رکورد افتتاحیه‌ی ۶۷.۵ میلیون دلاری انیمیشن «گرینچ» که در هفته گذشته اکران شد قرار می‌گیرد. این فیلم با چنین افتتاحیه‌ای ممکن است حتی در میان ۲۵ فیلم پرفروش ماه نوامبر در هفته اول هم جای نگیرد. با این حال، فروش جهانی ۲۵۳ میلیون دلاری شرایط فیلم را رضایت‌بخش کرده است. قسمت دوم «جانوران» در روز شنبه در آمریکای شمالی ۲۱.۵ میلیون دلار و در روز جمعه با احتساب پیش‌نمایش‌ها ۲۵.۷ میلیون دلار فروخت. بدین ترتیب فروش کلی دو فیلم «جانوران شگفت‌انگیز» از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد. گفتنی است که فروش جهانی قسمت دوم فیلم در افتتاحیه نسبت به قسمت اول (۲۲۰ میلیون دلار) افزایش یافته است. حدود ۷۱ درصد از فروش کلی قسمت اول «جانوران» به بازارهای جهارجی اختصاص داشت.

فروش افتتاحیه‌ی ۶۲ میلیون دلاری در میان چندگانه‌ی «هری پاتر» پایین‌ترین رکورد به شمار می‌رود و ۱۶ درصد کاهش را نسبت به قسمت قبلی (۷۴.۴ میلیون دلار) نشان می‌دهد. پیش از این، قسمت قبلی «جانوران شگفت‌انگیز» (Fantastic Beasts and Where To Find Them) با ۷۴.۴ میلیون دلار این رکورد را در اختیار داشت و قبل از آن بدترین فروش‌ افتتاحیه به فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» (Harry Potter and the Order of the Phoenix) تعلق گرفته بود، اگرچه این فیلم موفق شده بود تا ۳.۷۸ برابر هفته اول فروش کند. «جانوران شگفت‌انگیز» طبق برنامه باید در قالب پنج قسمت ساخته شود، و این درحالی است که صدای اعتراض منتقدین از هم اکنون بلند شده. فروش داخلی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون دلاری نشان‌دهنده‌ی یک شکست بزرگ برای استودیوی برادران وارنر و همچنین گواه ناامید شدن هوادارن خواهد بود. بنابراین فروش جهانی فیلم اهمیت بسیاری برای استودیو پیدا می‌کند. مانند چندگانه‌ی «دزدان دریایی کارائیب» و «ترنسفورمرها»، اگرچه ممکن است مخاطبین آمریکایی نسبت به فیلم ابراز بی‌میلی کنند، اما تا زمانی که فیلم‌ها در خارج از مرزهای آمریکا با استقبال مواجه شوند، ما شاهد تولید قسمت‌های جدید «جانوران» خواهیم بود.

درحالی‌که به راحتی می‌توان علت فروش پایین «جانوران شگفت‌انگیز ۲» را امتیاز «راتن تومیتوز» ۴۰ درصد آن قلمداد کرد، اما لازم به ذکر است فیلم مشکلات قسمت قبلی را به ارث برده. هرچند برادران وارنر در بازاریابی فیلم فوق‌العاده عمل کرد و «جود لا» را به عنوان «دامبلدور» جوان معرفی کرد، اما هواداران پاتر با وجود استقبال از «جنایات گریندل‌والد» می‌دانستند که فیلم از صلابت «هری پاتر» برخوردار نیست. چالش دیگر فیلم وجود اثر خانوادگی دیگری به نام «گرینچ» روی پرده بود. منتقدین بر این باورند که «جی. کی. رولینگ» و «دیوید ییتس» در این فیلم ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه‌ای بیش از حد آشفته عمل کرده‌‌اند. طرفداران آمریکایی و کانادیی پاتر هنگام خروج از سالن به فیلم نمره‌ی B+ دادند درحالی که قسمت اول فیلم از مخاطبین نمره‌ی A دریافت کرده بود. اما «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که سینماروها با اعطای امتیاز ۴ و نیم ستاره برای قسمت اول و ۴ ستاره برای قسمت دوم چندان بی‌رحمانه با اثر برخورد نکرده‌اند. حدود ۵۴ درصد مخاطبین این فیلم سفیدپوست، ۱۸ درصد اسپانیولی، ۱۹ درصد آسیایی تبار، و ۹ درصد سیاهپوست بوده‌اند و ۸۹ درصد کودکان از فیلم لذت برده‌اند.

براساس آخرین گزارشات، ۵۲ درصد سینماروها زن و ۵۲ درصد آنان بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. «جنایات گریندل‌والد» این هفته ۷.۵ میلیون دلار از سالن‌های آیمکس درآمدزایی کرد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که در رسانه‌های جمعی هواداران بیشتر در مورد پایان پیچیده‌ی فیلم صحبت می‌کنند. برخی از داستان گیج‌کننده و معماگونه‌ی قسمت دوم گلایه‌مندند اما برخی دیگر این مسئله را ایراد مهمی نمی‌دانند و آن را مقدمه‌ای برای قسمت سوم می‌دانند. دسته‌ا‌ی از سینماروها از تایم‌لاین متناقض فیلم شکوه می‌کنند و دسته‌ای دیگر از فقدان عناصر داستانی کتاب‌ها که در فیلم گنجانده نشده ناامید شده‌اند. بعضی دیگر از مخاطبین نیز حتی توصیه می‌کنند که «پول خود را به هدر ندهید.» اینگونه واکنش‌ها نشان‌دهنده‌ی پیوندی است که رولینگ نتوانسته میان کتاب‌های «هری پاتر» و فیلم برقرار کند. اغلب هواداران از دیدن فیلم به همراه دوستان و آشنایانشان لذت برده‌اند اما آن‌ها را قابل قیاس با تجربه‌ی دیدن هری و دوستانش در سینما نمی‌دانند.

فروش کلی بلیت در هفته گذشته طبق اعلام «کام‌اسکور» معادل ۱۷۴.۷ میلیون دلار بود که ۱۳ درصد کاهش را نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال میلادی گذشته را نشان می‌دهد. سال گذشته در چنین روزهایی فیلم «لیگ عدالت» ۹۳ میلیون دلار فروخته بود اما درنهایت با فروش داخلی ۲۲۹ میلیون دلاری به شکستی تمام عیار برای استودیوی برادران وارنر بدل شد و آینده‌ی دنیای سینمایی دی‌سی را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

این هفته استودیوی پارامونت برای فیلم «خانواده‌ی فوری» (Instant Family) به کارگردانی «شان آندرس» از منتقدین امتیازهای خوبی دریافت کرد، اما این فیلم ۴۸ میلیون دلاری اثری در حد «خانه‌ی بابا» (Daddy’s Home) دیگر اثر کمدی آندرس با بازی «مارک والبرگ» و «ویل فرل» نبود، بااینحال استودیو امیدوار است فیلم بتواند چهارمین فیلم پرفروش هفته‌ی آینده در تعطیلات روز شکرگزاری باشد. استودیو که اطمینان داشت مخاطبین در جستجوی اثری خانوادگی و مفرح‌ برای تعطیلات خود هستند، تاریخ اکران این فیلم را از فوریه به این آخر هفته تغییر داد ولی نتیجه‌ی آن چیزی فراتر از افتتاحیه‌ی ۱۲.۵ میلیون دلاری نبود. از سال ۱۹۹۰ به این سو، فیلم‌های پرشماری کار خود را با فروش بین ۱۳.۷ تا ۱۵.۷ میلیون دلاری آغاز کرده‌اند و تنها سه عنوان از آن‌ها در نهایت به فروش ۵۰ میلیون دلاری دست یافته‌اند. فیلم « شغال» (The Jackal)، فیلم «رئیس‌های وحشتناک ۲» (Horrible Bosses 2)، و فیلم «سه‌تیغ هکسا» (Hacksaw Ridge) به کارگردانی «مل گیبسون» که یکی از مدعیان اسکار بود و اکرانی طولانی را پشت سر گذاشت، از جمله این آثارند. درصورتی که «خانواده‌ی فوری» در جذب تماشاگر ناکام بماند، به هفتمین فیلم متوالی «مارک والبرگ» تبدیل می‌شود که پایین‌تر از بودجه‌ی خود می‌فروشد. «خانواده‌ی فوری» از مخاطبین نمره A «سینمااسکور» و امتیاز ۸۳ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده است. بنابر آخرین آمارها، ۶۵ درصد سینماروها زن و ۶۱ درصد آنان بالاتر از ۳۵ سال سن داشتند و نزدیک به نیمی از مخاطبین زن بالاتر از ۲۵ ساله بودند. همچنین ۵۶ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۲۳ درصد اسپانیولی زبان، ۱۳ درصد سیاهپوست، و ۵ درصد آسیایی تبار بودند.

به نظر می‌رسد که فیلم ۴۲ میلیون دلاری «بیوه‌» (Widows) تازه‌ترین اثر «استیو مک‌کوئین» نیز که در افتتاحیه ۱۲.۳ فروخته و در رتبه پنجم قرار گرفته در شرایطی مشابه به سر می‌برد، اما این فیلم مدعی اسکار این فرصت را خواهد داشت که بیش از حد معمول روی پرده بماند. مردم با نمره‌ی B «سینمااسکور» و منتقدین با امتیاز ۹۱ درصد «راتن تومیتوز» واکنش‌های متفاوتی نسبت به فیلم نشان دادند. با فیلمی اجتماعی و معماگونه سر و کار داریم که با جنبش‌های #MeToo و امثالهم متناسب بوده و مقامات سیاسی را نقد می‌کند، بنابراین سؤال این است که چرا فیلم در گیشه نمی‌فروشد؟ برخی از منابع نزدیک به پروژه معتقدند که کمپین بازاریابی فیلم نیاز چندانی به تبلیغ فیلم ندیده است. این زنگ خطری برای مدعیان اسکار است که فیلم را تنها با نقدهای مثبت نمی‌توان به مخاطب عرضه کرد و انتظار فروش داشت. ستارگان زن فیلم از قبیل «وایولا دیویس»، «میشل رودریگز»، و «الیزابت دبیکی»، موجب شدند ۵۵ درصد از مخاطبین فیلم را زنان تشکیل دهند. ضمن آنکه ۴۹ درصد از سینماروها سفیدپوست، ۲۴ درصد سیاهپوست، ۱۵ درصد اسپانیولی زبان و ۱۳ درصد آسیایی تبار بودند.

فیلم «کتاب سبز» (Green Book) با بازی «ماهرشالا علی» و «ویگو مورتنسن» دیگر مدعی کسب جایزه این هفته در ۲۵ سالن اکران شد و ۳۱۲ هزار دلار درآمدزایی کرد. این فیلم از روز چهارشنبه آینده تعداد سالن‌هایش را به ۱۰۰۰ افزایش می‌دهد. مشکل اساسی این فیلم آن است که به مخاطبین بفهماند حقیقتاً در مورد چیست. یونیورسال امیدوار است این عنوان که در جشنواره‌ی فیلم تورنتو صاحب جایزه شده و نمره‌ی A+ «سینمااسکور» دریافت کرده در هفته‌های آینده به خصوص با نامزدی در گلدن گلوب سر و صدایی به پا کند و فروش بهتری تجربه کند. فیلم «هویت پنهان» (Hidden Figures) استودیوی فاکس سرنوشتی مشابه این «کتاب سبز» داشت و در جشنواره‌ی فیلم تورنتو جنجالی شد و در هفته‌ی اول اکران در ۲۵ سالن اکران شد و ۵۱۵ هزار دلار تنها در روز کریسمس و ۱.۴۶ میلیون دلار در هفته اول فروخت. فاکس آن فیلم را پیش از آن که در اولین هفته‌ی سال ۲۰۱۷ در نزدیک به ۲۵۰۰ سالن اکران کند دو هفته‌ی دیگر به صورت محدود به نمایش گذاشت.

فیلم «پشت دروازه‌ی ابدیت» به کارگردانی «جولیان اشنابل» نیز این هفته با ۹۲ هزار دلاری که از ۴ سالن نمایش کسب کرد، بهترین فروش میانگین این هفته را به ثبت رساند. «ویلم دافو»‌ در این فیلم که امتیاز ۷۶ درصد دریافت کرده، در نقش «ونسان ون گوگ» به ایفای نقش پرداخته است.

اقتباس استودیوی ایلومینیشن از کتاب «گرینچ» این هفته جایگاه خوبی برای خود دست و پا کرد و با فروش ۱۰ روزه‌ی ۱۲۶.۵ میلیون دلاری از رکورد انیمیشن «لوراکس» همین استودیو عبور کرد. پیش‌بینی می‌شود این فیلم که این هفته با ۳۸.۱ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته و هفته‌ی آینده باید رقابت سختی با انیمیشن «رالف اینترنت را خراب می‌کند» داشته باشد، در ادامه به فروش داخلی ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون دلاری دست یابد. فیلم «راپسودی بوهمی» نیز که به دنبال فروش داخلی ۱۷۰ میلیون دلاری است، این هفته ۱۵.۷ میلیون دلار فروخت و سوم شد. این فیلم تا کنون به فروش جهانی ۳۸۴ میلیون دلاری رسیده و سود هنگفتی را برای استودیو فاکس به ارمغان آورده است. فیلم «اورلرد» و «دختری در تار عنکبوت» بر خلاف فیلم «گرینچ» و زندگینامه‌ی «فردی مرکوری»، که به ترتیب با بودجه‌ی ۳۸ و ۴۳ میلیون دلاری تولیده شده‌اند این هفته ۱۷.۷ و ۱۳.۲ میلیون دلار فروختند و در رتبه‌های هشتم و نهم قرار گرفتند. فیلم «دختری در تار عنکبوت» تنها ۲۶ میلیون دلار از بازارهای جهانی به دست آورده و «اورلرد» با ۳۲ میلیون دلار وضعیت چندان بهتری ندارد. فیلم ۱۲۰ میلیون دلاری «فندق‌شکن و عوالم چهارگانه» دیزنی هم یک پروژه‌ی گرانقیمت و شکست خورده دیگر است که با فروش داخلی ۴۳ میلیون دلاری و فروش جهانی ۱۱۶ میلیون دلاری در سومین هفته اکران، جایی در میان رتبه‌های بالای جدول نداشت.

تعطیلات روزشکرگزاری امسال پر از عناوین دنباله و ریبوت خواهد بود. انتظار می‌رود دیزنی هفته‌ی آینده برای سومین سال متوالی با «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks the Internet) که در ۳۸۰۰ سالن به نمایش گذاشته می‌شود برنده‌ی اصلی این تعطیلات باشد. انتظار می‌رود این انیمیشن در اولین هفته‌ی اکران بین ۶۷ تا ۷۲ میلیون دلار فروش کند. استودیوی MGM‌ هم قسمت دوم «کرید» (Creed II) را روی پرده می‌برد و لاینزگیت چه خوب و چه بد روایتی دیگر از «رابین هود» را این بار با بازی «تارون اجرتون» و «جیمی فاکس» راهی سالن‌های سینما می‌کند. فیلم «محبوب» (The Favourite) آخرین اثر «یورگوس لانتی‌موس» نیز هفته‌ی آینده به صورت محدود اکران می‌شود.

 

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *