نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Aquaman Aquaman $18,850,000 $160 $72,700,000 3  موسیقی متن
Mary Poppins Returns Mary Poppins Returns $8,171,453 $130 $32,337,792 5  موسیقی متن
Bumblebee Bumblebee $6,110,000 $135 $21,610,000 3  موسیقی متن
Spider-Man Spider-Man: Into The Spider-Verse $5,525,000 $90 $64,735,063 10  موسیقی متن
Dr. Seuss' The Grinch 2018 Dr. Seuss’ The Grinch 2018 $3,005,230 $75 $253,588,345 45  موسیقی متن
The Mule The Mule $2,476,000 $50 $35,431,465 10  موسیقی متن
Second Act Second Act $1,850,000 $75 $6,480,000 3  موسیقی متن
Ralph Breaks the Internet Ralph Breaks the Internet $1,589,424 $175 $162,197,355 33  موسیقی متن
Bohemian Rhapsody Bohemian Rhapsody $710,533 $52 $184,793,006 52  موسیقی متن
Mortal Engines Mortal Engines $584,990 $100 $12,033,095 10  موسیقی متن

فصل تعطیلات سال ۲۰۱۸ که از ماه نوامبر آغاز و تا هفته‌ی منتهی به سال نوی میلادی ادامه داشت، پس از سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ چهارمین فصل تعطیلات پرفروش در تاریخ آمریکا به شمار می‌آمد، اما فروش کلی فیلم‌ها در این هفته موجب شد رکورد امسال تا رتبه‌ی ششم سقوط کند. کریسمس بدون «جنگ ستارگان» بهتر از این نمی‌شود. اما براساس پیش‌بینی‌ها هفته‌ی آینده فروش بلیت از رکورد ۱۱.۳۷ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۶ گذر کند. «فندنگو» سال گذشته گزارش داده بود که مخاطبین در تعطیلات سال نو می‌تواند تا چهار فیلم را تماشا کنند.

فیلم «آکوامن» (Aquaman) استودیوی برادران وارنر به کارگردانی «جیمز ون» با امتیاز A- «سینمااسکور» و ۴ و نیم ستاره از «پست‌ترک»، این هفته در آمریکای شمالی خروش برآورد و برخلاف پیش‌بینی‌های بیش از ۷۰ میلیون دلاری در تعطیلات ۳ روزه‌ی آخر هفته ۶۷.۴ میلیون دلار فروخت. این رکورد نهمین افتتاحیه‌ی پرفروش تاریخ دسامبر محسوب می‌شود، گرچه «آکوامن» ۴.۷ میلیون دلار دیگر را نیز هفته‌ی گذشته از اکران‌های آزمایشی کسب کرده بود. پیش‌بینی ‌می‌شود این فیم ۱۷.۸ میلیون دلار از روز یکشنبه به دست آورد. با اینحال از جهاتی یکی از ضعیف‌ترین رکوردهای دنیای دی‌سی به ثبت رسید؛ مسئله‌ای که با توجه به شکست تجاری «لیگ عدالت»، فیلمی که شخصیت «آکوامن» با بازی «جیسون موموآ» را معرفی کرده بود، دور از انتظار نبود. آن فیلم در هفته‌ی اول اکران ۹۳.۴ میلیون دلار فروخت و به فروش داخلی ۲۲۹ میلیون دلاری دست یافت و بدترین فروش دنیای سینمایی دی‌سی را رقم زد. «آکوامن» در ابتدا با نقدهای مثبت زیادی روبرو شد اما در حال حاضر از «راتن تومیتوز» دارای امتیاز ۶۴ درصد است. این فیلم تاکنون در بازارهای خارجی ۴۱۰ میلیون دلار فروخته و فروش کلی رضایت‌بخش خود را به ۴۸۲ میلیون دلار رسانده است. این فیلم تا شب کریسمس از فروش نیم میلیارد دلاری گذر می‌کند.

علت اصلی برآورده نشدن انتظارات بیشتر استودیوها در هفته‌ی گذشته بدون تردید فعالیت‌های مرتبط با شب عید و مسافرت‌های مردم بود. آخرین باری که کریسمس با سه‌شنبه مصادف شده بود به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد، وقتی که وارنر فیلم «هابیت» را در تعطیلات سال نو اکران کرد و به فروش ۸۴.۶ میلیون دلاری در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ ماه دسامبر آن سال رسید. در آخر هفته‌ی ۲۱ تا ۲۳ دسامبر ۲۰۱۲ فیلم «هابیت» در دومین هفته‌ی اکران به فروش ۳۶.۹ میلیون دلاری دست یافته و فیلم «جک ریچر» با ۱۵.۲ میلیون دلار در رتبه‌ی دوم قرار داشت. این آمار و ارقام شرایط غیرقابل پیش‌بینی ایام کریسمس را خوبی نشان می‌دهد. ارزش «آکوامن» تا ۱۴ روز آینده معلوم خواهد شد و با توجه به واکنش مخاطبین پس از خروج از سالن، وارنر امیدوار است فیلم به سرنوشت «لیگ عدالت» دچار نشود. پیش‌بینی می‌شود این فیلم در پایان همچون فیلم‌های «بتمن علیه سوپرمن»، «جوخه‌ی انتحار» و «واندر وومن» به فروش بیش از ۳۰۰ میلیون دلاری در آمریکای شمالی برسد. «آکوامن» ۱۵ درصد از فروش این هفته‌ی خود معادل ۱۰ میلیون دلار را از سالن‌های آیمکس به دست آورد و رکورد ۹.۱ میلیون دلاری «واندر وومن» و ۹.۹ میلیون دلاری «لیگ عدالت» را پشت سر گذاشت.

آمار و ارقام قابل توجه در مورد فیلم «بامبلبی» (Bumblebee)  که در افتتاحیه ۲۱ میلیون دلار فروخت (نیمی از افتتاحیه‌ی «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه) نیست، بلکه به امتیاز بالای ۹۴ درصد «راتن تومیتوز» این فیلم مربوط می‌شود. این درحالی است که اولین فیلم چندگانه امتیاز ۵۷ درصد دریافت کرده بود و میانگین امتیازات چهار فیلم چندگانه به کارگردانی «مایکل بی» به ۸۸ درصد می‌رسد. هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت که «بامبلبی» در این فصل شلوغ تعطیلات موفق به جذب خانواده‌ها خواهد شد یا نه، اما این فیلم حتی اگر به فروش داخلی ۱۳۰ میلیون دلاری «آخرین شوالیه» هم برسد، با توجه به بودجه‌ی ۱۳۵ میلیون دلاری‌اش باید به امید بازارهای خارجی بنشیند. هیچیک از فیلم‌های لایو-اکشن «ترنسفورمرها» کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار در بازارهای جهانی نفروخته‌اند.

فیلم «بامبلبی» براساس گزارش «پست‌ترک» از کودکان زیر ۱۲ سال تا ۹۳ درصد امتیاز مثبت دریافت کرده و از این حیث بر ۸۹ درصد «آکوامن» غلبه کرده است. این فیلم که از سینماروها امتیاز A- «سینماسکور» و ۴ و نیم ستاره «پست‌ترک» دریافت کرده، با استقبال خوب مخاطبین سیاهپوست و اسپانیایی تبار مواجه شده و به ترتیب ۱۴ و ۲۵ درصد مخاطبین فیلم را این گروه‌ها تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد که مخاطبین در مورد این فیلم با منتقدین هم عقیده‌اند و باور دارند که «بامبلبی» اثری است که سال‌ها منتظر دیدنش بوده‌اند. آن‌ها از بازی «هیلی استنفیلد» و «جان سینا» در فیلم و نقش‌های منحصر به فردشان نیز رضایت دارند و دیدن آن را به هواداران چندگانه توصیه می‌کنند. پارامونت با هواداران ۸۰ میلیونی سینا و استنفیلد در توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک برای بازاریابی فیلم فوق‌العاده عمل کرد. استنفیلد هفته‌ی گذشته ترانه‌ی «بازگشت به زندگی» (Back to Life) فیلم را در شوی «صدا» (The Voice) شبکه‌ی NBC اجرا کرد. تریلر فیلم نیز در کامیک-کان با حضور دو ستاره‌ی فیلم رونمایی شده بود. طبق آخرین گزارشات، ۳۵ درصد مخاطبین فیلم خانوادگی و ۶۵ درصد عمومی بوده‌اند. ۲۹ درصد آنان نیز مردان زیر از ۲۵ سال، ۲۸ درصد مردان بالاتر از ۲۵ سال، ۲۲ درصد زنان زیر ۲۵ سال و ۲۱ درصد زنان بالاتر از ۲۵ سال بودند. ضمن آنکه ۴۸ درصد سینماروها سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۲ درصد سیاهپوست، و ۱۱ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. مردان بالاتر از ۲۵ سال با امتیاز ۹۰ درصد بیش از سایرین از دیدن فیلم لذت برده‌اند.

فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» (Mary Poppins Returns) استودیوی دیزنی این هفته با ۲۲.۲ میلیون دلار افتتاح شد و تا پایان روز شنبه از فروش ۳۱ میلیون دلاری عبور کرده است. اگر فکر می‌کنید چنین فروشی برای این فیلم موزیکال پایین است به رکورد فیلم‌های «بزرگترین شومن» (The Greatest Showman) در سال گذشته، و «لا لا لند» و «شیکاگو» نگاه کنید. فیلم «شبح اپرا» (The Phantom of the Opera) با کارگردانی «جوئل شوماخر» نیز با فروش ۴ میلیون دلاری اکرانش را شروع کرد اما در نهایت به فروش ۵۱ میلیون دلاری رسید. فروش «مری پاپینز بازمی‌گردد» بسیاری را بهت‌زده کرد. دیزنی برای این فیلم افتتاحیه‌ی سه روزه‌ی بیش از ۳۰ میلیون دلاری را پیش‌بینی ‌می‌کرد اما این موزیکال ۵۴ ساله هرگز به چنین فروشی نزدیک نشد، هرچند که فروش ۳۱ میلیون دلاری این فیلم در طول پنج روز اول از ۱۳۱ درصد بیش از «بزرگترین شومن» خواهد بود که درسال گذشته ۱۷۴.۳ میلیون دلار فروخت. به همین خاطر «پاپینز» که با بزرگسالان بهتر از کودکان ارتباط برقرار کرده به راحتی می‌تواند از فروش ۲۰۰ میلیون دلاری عبور کند.

حدود ۴۵ درصد از مخاطبین فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» زنان بالاتر از ۲۵ سال،  ۲۸ درصد مردان بالاتر از ۲۵ سال بودند که به ترتیب به فیلم امتیاز ۸۹ و ۸۵ درصد دادند. ضمناً ۶۷ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۱۶ درصد اسپانیایی تبار، ۷ درصد آسیایی تبار و ۶ درصد سیاهپوست بوده‌اند. به نوشته‌ی «رلیش‌میکس» مخاطبین یا از زمانی که دیزنی تولید فیلم را اعلام کرد پیگیر پیشرفت پروژه شده‌اند و یا پس از آغاز بازاریابی به دیدنش اشتیاق نشان دادند. ترکیب «امیلی بلانت»، «لین-مانوئل میراندآ» و «مریل استریپ» فیلم را به اثری ایده‌آل برای ایام کریسمس تبدیل کرد. از طرف دیگر برخی به بازسازی‌های متعدد و پی در پی دیزنی انتقاد کرده‌اند. برخی دیگر از بلانت و میراندا در دنباله استقبال نکرده و برخی دیگر کنجکاو بودند بدانند چرا «دیک ون دایک» در فیلم حضور دارد اما «جولی اندروز» نه. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی یوتیوب، توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام در مجموع دارای ۲۲۹.۴ میلیون هوادار و بازدید بوده، درحالی که میانگین فیلم‌های موزیکال ۱۸۹ میلیون بازدید و هوادار است.

فروش «به مارون خوش آمدید» (Welcome to Marwen)، تازه‌ترین اثر «رابرت زمیکس» (فارست گامپ) به اولین فیلم‌های او از قبیل «می‌خواهم دستت را بگیرم» (I Wanna Hold Your Hand) و «ماشین‌های کارکرده» (Used Cars) و پیش از اکران فیلم‌های «بازگشت به آینده» (Back to the Future) و «عشق بازی با سنگ» (Romancing the Stone) که ناجی او بودند شبیه است. این فیلمساز پس از خلق آثار به‌یادماندنی بسیار، دوباره در گیشه با مشکلاتی مواجه شده. سونی فیلم «پیاده‌روی» (The Walk) او را یک هفته پس از «مریخی» (The Martian) اسکات به اکران درآورد و به فروش ۳.۷ میلیون دلاری و فروش کلی ۱۰.۱ میلیون دلاری در آمریکا دست یافت. فیلم «متفقین» (Allied) زمیکس نیز با بازی «برد پیت» و «ماریون کوتیار» و بودجه‌ی ۸۵ میلیونی، در روزهایی که رابطه‌ی پیت با «انجلینا جولی» به بن‌بست رسیده بود و به همین علت بازاریابی مناسبی برای فیلم صورت نگرفت، تنها ۴۰ میلیون دلار در بازارهای داخلی فروخت. این هفته فیلم «به مارون خوش آمدید» یونیورسال بدترین فروش کارنامه‌ی زمیکس را به ثبت رساند. این فیلم با اکران گسترده در ۱۹۱۱ سالن به فروش ۲.۳ میلیون دلار و رکورد میانگین ضعیف ۱۲۳۴ هزار دلاری در هر سالن نمایش دست یافت. این پنجمین فیلم زمیکس بود که امتیاز «فاسد» (Rotten) دریافت کرد.

فروش ۶.۵ میلیون دلاری «شغل دوم» (Second Act) با بازی «جنیفر لوپز» بین رکورد دیگر فیلم‌های لوپز از جلمه «چشمان فرشته‌سان» (Angel Eyes) و «جیلی» (Gigli) قرار می‌گیرد که به ترتیب ۹.۲ و ۳۷ میلیون دلار فروخته بودند. این فیلم که از سینماروها نمره‌ی B+ «سینمااسکور» و از منتقدین امتیاز ۴۱ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده، تا چندین هفته پس از کریسمس روی پرده خواهد ماند و برخلاف «به مارون خوش آمدید» باید استودیو را به سوددهی برساند. استودیوی STX طبق آخرین شنیده‌ها ۱۹ میلیون دلار برای بازاریابی و تبلیغات تلویزیونی این فیلم هزینه کرده است. حدود ۷۲ درصد مخاطبین فیلم افراد بالاتر از ۲۵ سال بودند. ضمن اینکه ۴۹ درصد آنان سفیدپوست، ۲۶ درصد اسپانیایی تبار، ۱۰ درصد آسیایی تبار، و ۹ درصد سیاهپوست بودند. لوپز در شبکه‌های اجتماعی دارای ۱۷۲ میلیون هوادار و «ونسا هاجنز» دیگر ستاره‌ی فیلم دارای ۵۵ میلیون دنبال کننده است.

انیمیشن «مرد عنکبوتی: به‌سوی دنیای عنکبوتی» این هفته ۱۶ میلیون دلار فروخت، فروش داخلی خود را به ۶۵ میلیون دلار رساند و پیش‌بینی می‌شود در پایان بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ دلار در آمریکا بلیت فروشی کند. فیلم «قاطر» با بازی «کلینت ایستوود» هم نزدیک به ۱۰ میلیون دلار در آخر هفته‌ی گذشته فروخت و انتظار می‌رود در پایان به فروش ۶۵ تا ۷۵ دلار دست پیدا کند. فیلم «رالف اینترنت را خراب می‌کند» هم در پنجمین هفته‌ی اکران به فروش آخر هفته‌ی ۵ میلیون دلاری رسید تا در این بازه‌ی زمانی اندکی از رکورد «کوکو» پیشی بگیرد. به این ترتیب این فیلم می‌تواند به فروش داخلی ۲۰۰ میلیون دلاری امیدوار باشد، هرچند با توجه به بودجه‌ی ۱۷۵ میلیونی نباید از فروش در بازارهای خارجی چشم بردارد و در آنجا به دنبال سوددهی باشد. استودی فوکوس این هفته تعداد سالن‌های «ماری ملکه‌ی اسکاتلند» را به ۷۹۵ رساند، ۲.۲ میلیون دلار دیگر درآمدزایی کرد و در رتبه‌ی دهم ایستاد. فیلم «سوگلی» لانتیموس نیز با کسب ۲ میلیون دلار، فروش داخلی خود را به ۱۰ میلیون دلار رسانده است. «ستاره‌ای متولد شد» با بازی «بردلی کوپر» و «لیدی گاگا» هم این هفته از مرز فروش ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرد و به یازدهمین فیلمی تبدیل شد که به این موفقیت می‌رسد. فیلم‌های «آکوامن»، «ماری پاپینز بازمی‌گردد» و «رالف اینترنت را خراب می‌کند» دیگر آثار در حال اکرانی هستند که فرصت ثبت چنین رکوردی را در هفته‌های آینده خواهند داشت.

سال گذشته در چنین روزهایی فیلم «آخرین جدای» در دومین هفته‌ی متوالی صدر جدول را در اختیار داشت و «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» با افتتاحیه‌ی ۳۶ میلیون دلاری در رتبه‌ی دوم قرار گرفته بود. شب کریسمس سال گذشته با یکشنبه مصادف شده بود و به همین علت بلیت فروشی فیلم‌هایی که افتتاحیه‌ی بی‌فروغی را پشت سرگذاشته بودند به یکباره افزایش یافت. «آوازه‌خوان حرفه‌ای ۳» (Pitch Perfect 3) با وجود آنکه در هفته‌ی اول ۲۰ میلیون دلار فروخته بود، در نهایت به فروش داخلی ۱۰۴ میلیون دلاری رسید. فیلم «بزرگترین شومن» با بازی «هیو جکمن» نیز در دو روز اول اکران کمتر از ۵ میلیون دلار درآمدزایی کرده بود، اما در ادامه‌ی هفته به فروش ۸.۸ میلیون دلاری و در نهایت فروش داخلی ۱۷۴ میلیون دلاری رسید. افزایش ۱۹.۷۹ برابری فروش این فیلم نسبت به افتتاحیه تنها رکورد ۲۰.۹۷ برابری فیلم «تایتانیک» را در طول تاریخ برای آثاری که در بیش از ۲۵۰۰ سالن به نمایش درآمده‌اند بالاتر از خود می‌بیند.

در آخرین روزهای سال فیلم «هلمز و واتسون» (Holmes & Watson) با بازی «ویل فرل» و «جان سی. رایلی» در ۲۷۰۰ سالن به روی پرده می‌رود. سونی این فیلم را از دسترس منتقدین دور نگه داشته بنابراین امتیاز «راتن تومیتوز» این فیلم در روزهای آینده مشخص خواهد شد. اناپورنا نیز فیلم «معاون» (Vice) به کارگردانی «آدام مک‌کی» را در ۲۳۰۰ سالن نمایش اکران می‌کند. همین استودیو فیلم «ویرانگر» (Destroyer) با بازی «نیکل کیدمن» را که در حال حاضر به امتیاز «راتن تومیتوز» ۷۸ درصد رسیده به صورت محدود در سه سالن سینما عرضه می‌کند. فیلم «براساس جنسیت» (On the Basis of Sex) با بازی «فلیسیتی جونز» در نقش «روث بیدر گینزبرگ» دومین قاضی زن عالی در آمریکا هم با امتیاز ۷۳ درصد از «راتن تومیتوز» توسط فوکوس افتتاح می‌شود. «استن و اولی» (Stan & Ollie) دومین فیلم «جان سی. رایلی» در روزهای آینده نیز با امتیاز ۹۰ درصد از «راتن تومیتوز» به نمایش گذاشته می‌شود.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *