نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
The Meg The Meg $12,520,931 $130 $45,402,195 3 موسیقی متن
Mission: Impossible - Fallout Mission: Impossible – Fallout $5,630,629 $178 $161,319,374 17 موسیقی متن
Disney's Christopher Robin Disney’s Christopher Robin $3,890,037 $75 $50,549,374 10 موسیقی متن
BlacKkKlansman BlacKkKlansman $3,111,825 $15 $10,845,330 3 موسیقی متن
Slender Man Slender Man $2,720,577 $10 $11,371,866 3 موسیقی متن
The Spy Who Dumped Me The Spy Who Dumped Me $1,838,153 $40 $24,422,997 10 موسیقی متن
Mamma Mia Mamma Mia! Here We Go Again $1,797,775 $75 $103,870,915 24 موسیقی متن
The Equalizer 2 The Equalizer 2 $1,584,599 $62 $89,554,165 24 موسیقی متن
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation Hotel Transylvania 3: Summer Vacation $1,565,312 $80 $146,988,206 31 موسیقی متن
Ant-Man and the Wasp Ant-Man and the Wasp $1,240,629 $162 $203,573,980 38 موسیقی متن

فیلم «مِگ» (The Meg) محصول مشترک برادران وارنر و چین این هفته در ۴۱۱۸ سالن در آمریکای شمالی اکران شد با ۱۵ میلیون دلار از روز جمعه و ۳۶ میلیون دلار از سه روز اول و در مجموع با ۴۴.۵ میلیون دلار بالاتر از «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» ایستاد. این فیلم مانند «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» که بر همه‌ی پیش‌بینی‌ها  خط بطلان کشید و ۶۰ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت، از مخاطبین امتیاز B+ سینمااسکور دریافت کرده است. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان انتظار دارند فروش این فیلم کوسه‌ای همانند دیگر آثار این ژانر در روزهای بعد کاهش زیادی داشته باشد. بعضی از استودیوهای رقیب مدعی هستند که این پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم کوسه‌‌ای است.

مردم در شبکه‌های اجتماعی این فیلم را یک سرگرمی پاپ‌کورنی ویژه‌ی تابستان دانسته‌اند. طرفداران ژانر وحشت و آثار تریلر، سریال «شارک ویک»، هواداران فیلم‌های اکشن «جیسون استاتهام» و «روبی رز» و «آرواره‌ها»ی اسپیلبرگ مخاطبین اصلی فیلم «مگ» بودند. این فیلم که هواداران را به یاد «شارکنیدو»ی شبکه سای‌فای انداخته، دارای لحظات طنزآمیز مبتکرانه و بازیگرانی است که برای همه جذابند. سینماروهایی که قصد دیدن فیلم را داشته‌اند بیشتر به ترس از کوسه، شخصیت «دوایت» از سریال «اداره» و اکران سه بُعدی اشاره داشته‌اند.

آیا «مگ» می‌تواند به یک اثر پرفروش در سراسر دنیا برای برادران وارنر تبدیل شود؟ پخش‌کنندگان داخلی آمریکا چنین تصوری ندارند. در حال حاضر خطای هاله‌ای عجیبی در مورد عملکرد فراتراز انتظار «مگ» وجود دارد. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی فروش کلی فیلم‌ها در این آخر هفته نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته، این خبر برای آثار پاپ‌کورنی خبر بسیار خوبی است. برادران وارنر به جای نمایش تریلرهای خشن و خونین بر روی شوخی‌ها و تفاوت این هیولای ماقبل‌تاریخی با دیگر آثار کوسه‌ای مشابه هالیوودی تأکید کرد و نتیجه‌اش را هم دید.

مشکل اصلی «مگ»‌ اما بودجه‌ی ۱۷۸ میلیون دلار آن طبق اعلام چندین منبع مالی است. این درحالی است که برادران وارنر بودجه‌ی خالص فیلم بدون احتساب مخارج تبلیغات و بازاریابی را ۱۳۰ میلیون دلار اعالم کرده است. بودجه‌ی این فیلم را مقایسه کنید با بودجه‌ی ۱۷ میلیون دلاری «آب‌های کم‌عمق» (The Shallows) سونی که در گیشه ۱۱۹ میلیون دلار فروخت و حتی بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری فیلم «دریای آبی عمیق» برادران وارنر در سال ۱۹۹۹ که در گیشه ۷۳.۶ میلیون دلار درآمدزایی کرد. بعضی منابع آگاه علت بودجه‌ی بالای فیلم «مگ» را ریخت و پاشی دانسته‌اند که معمولاً آثار مشترک هالیوود و چین مثل «دیوار بزرگ» و «وارکرافت» مرتکب می‌شوند. برخی دیگر ولخرجی وارنر برای تنت-پول‌هایش را دلیل اصلی شمرده‌اند. استودیوهای دیگر هرگز حاضر نیستند برای چنین فیلمی بیش از ۱۳۰ میلیون دلار هزینه کنند.

با این همه، باید ریسک برادران وارنر در امضای قرارداد همکاری با استودیوی چینی CMC را ستود. طبق اعلام منابع آگاه، سهم ایالات متحده در فراهم کردن بودجه‌ی «مگ» ۴۹ و سهم شرکای چنی ۵۱ درصد بوده است و نکته مثبت برای وارنر این است که این استودیو با این فیلم ۴۳ درصد فروش فیلم در چین را به دست می‌آورد. استودیوی چینی ضمناً هزینه‌ی بازاریابی فیلم در کشور چین را هم متقبل شده است. استودیوها معمولاً ۲۵ تا ۲۷ درصد از فروش فیلم در کشور چین را به خود اختصاص می‌دهند. نکته‌ی مثبت دیگر برای «مگ» این است که این فیلم از آنجا که محصول مشترک آمریکا و چین به حساب می‌آید می‌تواند بیش از سایر عناوین آمریکایی روی پرده‌ی سالن‌های سینمای چین بماند. عناوین آمریکایی معمولاً پس از سه هفته پایین آورده می‌شوند، درحالی‌که که «مگ» می‌تواند تا ۷ الی ۹ هفته به اکران خود ادامه دهد. با این حال سینماروهای چینی عموماً به سمت آثار تازه اکران گرایش نشان می‌دهند. فیلم «مگ» در صورتی که به فروش جهانی ۴۰۰ میلیون دلاری دست یابد، می‌تواند از تحمل ضرر بگریزد و این به سبب ساختار فیلم است که برپایه‌ی باکس آفیس چین بنا شده است.

در حال حاضر «مگ» رکورد افتتاحیه‌ی ۳۷.۲ میلیون دلاری «حاشیه اقیانوس آرام» و رکورد ۲۸.۱ میلیون دلاری دنباله‌ی آن «طغیان» و همینطور رکورد ۲۴.۹ میلیون دلاری «آسمان‌خراش» را پشت سر گذاشته است. این فیلم همچنین از رکورد ۳۵.۷ میلیون دلاری «یورش» با بازی «دووین جانسون» هم پیش است. نظرسنجی‌های جدید «کام‌اسکور» نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از مخاطبین فیلم مردان بالاتر از ۲۵ سال و ۲۶ درصد از آنان زنان بالاتر از ۲۵ سال بوده‌اند. ۲۲ درصد از مخاطبین زنان زیر ۲۵ سال و ۲۱ درصد آنان مردان زیر ۲۵ سال هستند. امتیاز کلی فیلم سه ستاره است و ۵۳ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۱۸ درصد اهل آمریکای لاتین، ۱۳ درصد سیاهپوست و ۱۰ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

فیلم «مگ» درحالی به سینما آمده که تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین افزایش یافته است. «دونالد ترامپ» با افزایش تعرفه‌های واردات کالاهای چینی که ارزش آن‌ها به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، با این کشور جنگ تجاری به راه انداخته است. چین نیز در اقدامی متقابل تعرفه‌هایش را به همان مقدار برای واردات کالاهای آمریکایی به چین که ارزش آن‌ها به ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد افزایش داد. برخی از اهالی هالیوود از این اقدام ترامپ و تأثیر آن بر روی صنعت سینما ابراز نگرانی کردند. چین از هم اکنون از سرمایه‌گذاری در هالیوود عقب نشینی کرده است، اما هنوز محصولات مشترک چین و هالیوود سر جای خود باقی هستند و امید آن می‌رود که شرایط در این بخش تغییری نکند. عملکرد فراتر از انتظار فیلم «مگ» نشان داد که شاید همکاری با چین به نفع هر دو طرف باشد.

فروش خارجی فیلم «مگ» هم تا پایان روز یکشنبه به ۹۷ میلیون دلار از ۴۲ کشور می‌رسد. این فیلم در ۱۲۶۵۰ سالن در کشور چین روی پرده رفت. «مگ» ۱۳.۶ میلیون دلار از ۱۰۷۴ سالن سینمای آیمکس در ۴۶ کشور مختلف تصاحب کرد که ۷ میلیون دلار آن به ۵۰۲ سالن کشور چین اختصاص داشت.

فیلم ترسناک «اسلندرمن» (Slender Man) استودیوی «اسکرین جمز» این هفته با اکران در ۲۳۵۸ سالن نمایش ۱۱.۸ میلیون دلار فروخت و چهارم شد. طبق ادعای منابع نزدیک به پروژه این فیلم با بودجه‌ی ۲۸ میلیون دلاری به تولید رسیده اما سونی اصرار می‌کند که مانند «نفس نکش» ۱۰ میلیون دلار بر روی این فیلم سرمایه‌گذاری کرده است. «برنت لنگ» در مقاله‌ی خود برای ورایتی در این باره توضیح داده است که تهیه‌کنندگان این فیلم به رهبری «ویلیام شراک» و «جیمز وندربیلت» چگونه با نحوه توزیع و بازاریابی فیلم توسط سونی مخالفت کرده و فیلم را در سکوت خبری دست به دست کرده و به فروش گذاشته‌اند. «استیو برش» ریاست استودیوی «اسکرین جمز» متعلق به سونی پیکچرز طبق شنیده‌ها یکی از طرفداران این فیلم بوده و قصد داشته فیلم را حفظ کند. این فیلم طبق ادعای منابع آگاه اکران‌های آزمایشی بسیار ضعیفی را پشت سر گذاشته است.

یکی از تهیه‌کنندگان غیرمرتبط با این پروژه این فیلم را «بسیار بد!» خوانده است و به همین دلیل بود که فیلم هرگز به فروش خوبی دست نیافت و امتیازی بهتر از ۱۵ درصد از «راتن تومیتوز» و D- از «سینمااسکور»‌ دریافت نکرد. برخی ممکن است فیلم را بیش از حد به وقایع ویسکانسین در سال ۲۰۱۴ شبیه بدانند. در آن واقعه دو دختر ۱۲ ساله که به وجود «اسلندرمن»‌ اعتقاد داشتند، دوستشان را به جنگل کشاندند و ۱۹ بار او را با چاقو زدند تا این شخصیت خیالی را راضی کنند. منتقدین در مورد این فیلم با مردم هم عقیده بودند و «اسلندرمن» را «ملال‌آور» و «تکراری» خواندند. «گلن کنی» منتقد نیویورک تایمز این فیلم را «شلخته‌ترین فیلم ترسناک عمر» خود دانسته است. اغلب مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی فیلم را نکوهیدند. سینماروهای سنتی‌تر «اسلندرمن» را از این جهت استثنا قرار دادند که براساس یک رویداد واقعی ساخته شده است. برخی بر این باورند که این فیلم باید زودتر از این‌ها ساخته می‌شد وقتی که مردم هنوز اخبار مربوط به واقعه را می‌شنیدند و به آن علاقه نشان می‌دادند.

 

فیلم «بلک‌ک‌کلانزمن» استودیوی فوکوس به کارگردانی «اسپایک لی» و بازی «آدام درایور» دیگر فیلم تازه اکران این هفته بود که در ۱۵۱۲ سالن به نمایش درآمد و ۱۰.۷ میلیون دلار فروخت. این فروش برای فیلمی که با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری تولید شده یک شروع متوسط به شمار می‌آید. انتظار می‌رود این فیلم با نمره A- «سینمااسکور» (مانند فیلم«دیترویت» به کارگردانی «کاترین بیگلو» در سال گذشته) بتواند تا ۳۵ میلیون دلار از گیشه‌های آمریکا کسب کند. طبق آمار «کام‌اسکور» ۸۵ درصد مخاطبین به این فیلم چهار و نیم ستاره‌ای امتیاز مثبت داده‌اند. ۵۶ درصد مخاطبین این فیلم مرد و ۴۴ درصد زن بودند و ۷۷ درصد آنان را سینماروهای بالاتر از ۲۵ تشکیل دادند. ۳۰ درصد خریداران بلیت برای این فیلم سیاهپوست، و ۴۷ درصدشان سفیدپوست هستند. این فیلم همزمان با اولین سالگرد شورش‌های خشونت‌بار شارلوتس‌ویل و درگیری طرفداران KKK با مردم اکران شده است.

این هفته فیلم کمدی «روزهای سگی» (Dog Days) با بازی «ایوا لونگوریا» هم در ۲۴۴۲ سالن اکران شد و ۳.۶ میلیون دلار فروخت. این فیلم طبق شنیده‌ها بدون احتساب مخارج بازاریابی ۱۰ میلیون دلار برای استودیوی LD هزینه داشته است. فیلم «ماما میا! دوبار شروع کنیم» یونیورسال نیز این هفته از فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری عبور کرد. فیلم «انتمن و وسپ» هم این هفته به رکورد ۲۰۰ میلیون دلاری رسید.

اما این هفته تمام درآمدها توسط کوسه‌ها به تاراج نرفت. فیلم «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» با۲۰ میلیون دلار و افت فروش ۴۶ درصدی در سومین هفته اکران دوم شد و فروش کلی خود را به ۱۶۰.۸ میلیون دلار رساند. فیلم «کریستوفر رابین» هم در دومین هفته اکران با ۱۲.۴ میلیون دلار و افت فروش ۵۰ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت و فروش داخلی خود را به پس از ده روز به ۴۹.۹ میلیون دلار رساند.

هفته‌ی آینده کمدی-درام «آسیایی‌های پولدار دیوانه»، فیلم اکشن «مایل ۲۲» به کارگردانی «پیتر برگ» و بازی «مارک والبرگ»، «لورن کوهن» و «جان مالکوویچ» و درام خانوادگی «آلفا» به کارگردانی «آلبرت هیوز» به صورت گسترده اکران می‌شوند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *