نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Venom Venom $9,954,504 $100 $142,108,258 10 موسیقی متن
A Star is Born A Star is Born $8,090,338 $36 $94,605,565 10  موسیقی متن
Goosebumps 2: Haunted Halloween $4,295,522 $35 $15,802,225 3 موسیقی متن
First Man First Man $3,857,330 $59 $16,006,065 3  موسیقی متن
Smallfoot Smallfoot $2,595,524 $80 $57,375,058 17 موسیقی متن
Night School 2018 Night School 2018 $2,021,970 $29 $59,560,205 17 موسیقی متن
The House With A Clock In Its Walls The House With A Clock In Its Walls $1,090,085 $30 $62,119,740 24 موسیقی متن
The House With A Clock In Its Walls The House With A Clock In Its Walls $1,090,085 $42 $62,119,740 24 موسیقی متن
The Nun The Nun $318,224 $22 $115,900,401 38 موسیقی متن
A Simple Favor A Simple Favor $319,734 $20 $51,987,209 31 موسیقی متن

گیشه آخر هفته بار دیگر به تصرف سونی و برادران وارنر درآمد. فروش ۳۵.۷ میلیون دلاری فیلم «ونوم» در دومین هفته اکران و فروش افتتاحیه ۱۶.۲ میلیون دلاری «مورمور ۲» (Goosebumps 2) در هفته گذشته باعث شد فروش داخلی استودیوی سونی از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کند و به چهارمین استودیویی تبدیل شود که به این موفقیت دست می‌یابد. دیزنی که تا کنون به فروش ۲.۷۵ میلیارد دلاری رسیده، و همچنین برادران وارنر با ۱.۳ میلیارد دلار و یونیورسال با ۱.۲ میلیارد دلار پیش از این چنین رکوردی را ثبت کرده بودند. بنابر گزارش «کام‌اسکور»، فروش ۱۰ روز اول ماه اکتبر با رشد ۵ درصدی نسبت به اکتبر ۲۰۱۴ و ۴۳ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، تا ۲۶۸.۲ میلیون دلار افزایش یافته و علت اصلی آن هم فروش بالای «ونوم» و «ستاره‌ای متولد می‌شود» بوده است.

سونی نسبت به سال گذشته دو ماه زودتر به فروش ۱ میلیارد دلاری رسید. پیش از سال ۲۰۱۷، این استودیو آخرین بار در سال ۲۰۱۴ ۱ میلیارد دلار در آمریکای شمالی فروخته بود. علاوه بر فروش ۱۴۲.۸ میلیون دلاری و ده روزه فیلم «ونوم»، سونی در ضمن امسال با «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» ۲۳۵.۵ میلیون دلاری درآمدزایی کرد. فروش کلی «جومانجی» در آمریکای شمالی ۴۰۴.۵ میلیون دلار است. دیگر فیلم‌های پرفروش استودیو در سال جاری میلادی شامل «هتل ترنسیلوانیا ۳» که دومین فیلم پرفروش این چندگانه شد (۱۶۶.۷ میلیون دلار)، «پیتر ربیت» (۱۱۵.۲ میلیون دلار)، و «ایکوالایزر ۲» (۱۰۲ میلیون دلار) می‌شوند. فیلم اخیر چهارمین فیلم پرفروش کارنامه «دنزل واشینگتن» در آمریکا نیز شد.

فیلم «ونوم» در دومین هفته اکران، در روز شنبه ۱۵.۳ میلیون دلار فروخت و این به بدان معناست که مخاطبین مرد جوان به جای «ستاره‌ای متولد می‌شود» به سمت این فیلم جذب شده‌اند. این فیلم پنجشنبه شب حریف فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» وارنر نشد اما در ادامه با رشد بلیت فروشی مواجه شد. موزیکال رمانتیک «لیدی گاگا» و «بردلی کوپر» عملکرد فوق‌العاده‌ای در روز شنبه داشت و ۱۱.۸ میلیون دلار فروخت. این فیلم در حال حاضر به فروش آخر هفته ۲۸ میلیون دلاری و فروش داخلی ۹۴.۱ میلیون دلاری دست یافته است.

 

فیلم فضایی «اولین انسان» (First Man) یونیورسال به کارگردانی «دیمین شزل» برنده اسکار و بازی «رایان گاسلینگ» در نقش «نیل آرمسترانگ» و «کلر فوی» طبق اعلام استودیو در افتتاحیه ۱۶.۵ میلیون دلار فروخته و رتبه سوم جدول را اشغال کرده است. استودیو انتظار عملکرد بهتری در حدود فروش ۲۰ میلیون دلاری از این اثر داشت و آنقدر از موفقیت فیلم مطمئن بود که آن را برای فصل تعطیلات حفظ نکرد. استودیو اکران در فصل پاییز را برگزید، نه تنها به سبب هیاهویی که در جشنواره تورنتو به پا کرد، بلکه به این خاطر که آن‌ها به آمار فروش خوب فیلم‌هایی چون «پل جاسوسان» که در افتتاحیه ۱۵.۳ میلیون دلار فروخت و این رقم را تا ۴.۷ برابر افزایش داد و به فروش داخلی ۷۲ میلیون دلاری دست یافت، نگاه کردند. استودیوهای رقیب اما معتقدند که «اولین انسان» با نمره نه چندان بالای B+ «سینمااسکور» از سینماروها و ۷۹ درصد «پست‌ترک»، رمق رسیدن که به فروش ۶۰ میلیون دلاری را ندارد. عملکرد پایین‌تر از حد انتظار «اولین انسان» را کمتر می‌توان به حواشی جنجالی آن در مورد به اهتزار در نیامدن پرچم آمریکا بر روی ماه نسبت داد. علت اصلی این مسئله بیشتر زمان طولانی ۲ ساعت و ۲۱ دقیقه‌ای فیلم و همچنین بی‌شباهت بودن آن به آثار پرزرق و برق «جاذبه» و «مریخی» است که در ماه اکتبر به نمایش درآمدند. «پل جاسوسان» با بازی «تام هنکس» هم یک فیلم ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه‌ای بود اما از مخاطبین نمره A‌ «سینمااسکور» دریافت کرده بود. ۵۶ درصد مخاطبین «اولین انسان» مرد و ۵۲ درصد آن‌ها بالاتر از ۳۵ سال سن داشتند. «جیم اُر» مدیر پخش داخلی یونیورسال همچنان بر این باور است که «مخاطبین و منتقدین تا ماه‌ها بعد و تا اوایل سال جدید میلادی در مورد این فیلم صحبت خواهند کرد. ما بسیار خوش‌بینیم که «اولین انسان» اکران طولانی و موفقی را در داخل داشته باشد.»

رقابت سخت و فشرده آثار مدعی کسب جایزه از هم اکنون آغاز شده است. گرچه فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» بیشتر مخاطبین زن را سمت خود جذب می‌کند، اما به روشنی باعث شده مخاطبین مرد فیلم «اولین انسان» که در ۳۶۴۰ سالن به نمایش درآمده کاهش یابد. طبق شنیده‌ها میان «دیمین شزل» و سران یونیورسال پیرامون مدت طولانی فیلم مشاجره‌ای درگرفته، ولی در نهایت همگی هنر را به فروش بیشتر در گیشه ترجیح داده‌اند. باوجود امیدواری یونیورسال به فروش فیلم، نباید از اختلاف مردم و منتقدین غافل شد. گروه اول فیلم را با امتیاز ۸۸ درصد «راتن تومیتوز» به شدت تحسین کرده‌اند، و دسته دوم به فیلم امتیاز متوسط B+ دادند که در قیاس با نمره A «آپولو ۱۳» و «مریخی» و A- «جاذبه» پایین‌تر قرار می‌گیرد. ضمن آنکه این فیلم اثری علمی-تخیلی شبیه به آثار فوق‌الذکر نبوده و دراماتیک‌تر است. «اولین انسان» به معنای واقعی کلمه در مورد سفر اولین انسان به ماه نیست بلکه شجاعت «نیل آرمسترانگ» و بیشتر مصائب این مأموریت در سال ۱۹۶۹ را به تصویر کشیده است. یکی از کارشناسان فروش می‌گوید: «فیلم‌هایی که براساس داستان واقعی ساخته می‌شوند معمولاً افتتاحیه پرفروشی ندارند.» یونیورسال تا حد ممکن هزینه‌های تولید «اولین انسان» را کاهش داد و آن را با بودجه ۶۰ میلیون دلاری ساخت. این فیلم می‌تواند عملکرد بهتری در بازارهای خارجی داشته باشد. حدود ۳۴ درصد از فروش «اولین انسان» در پنجشنبه شب به فروش ۳۷۰ هزار دلاری فیلم از ۴۰۴ سالن آیمکس اختصاص داشت و درحال حاضر طبق آخرین آمارها ۳۳ درصد فروش کلی فیلم در افتتاحیه از این سالن‌ها به دست آمده است. مخاطبین ۲۵ تا ۳۴ ساله با ۲۵ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی این فیلم بودند.

فیلم «گرفتاری در ال رویال» (Bad Times at the El Royale) استودیوی فاکس ۲۰۰۰ دیگر فیلم جدیدی بود که این هفته در ۲۸۰۸ سالن سینما افتتاح شد و به فروش سه روزه ۷.۲ میلیون دلاری رسید و رتبه هفتم جدول را به خود اختصاص داد تا فیلمی از «کریس همسورث» بار دیگر خارج از «دنیای سینمایی مارول» به شکست بیانجامد. چنین فروشی برای یک اثر بزرگسالانه که هفته آینده نیز باید با فیلم ترسناک «هالووین» رقابت کند مطلوب نیست. شرایط این فیلم آنقد بد است که فیلم کمدی «مدرسه شبانه» در سومین هفته اکران بیشتر می‌فروشد و با ۸ میلیون دلار و در اختیار داشتن ۲۷۸۰ سالن در جایگاه ششم قرار می‌گیرد. «ال رویال» شباهت بیش از حدی به آثار استودیوی «ساموئل گلدوین» و میرامکس در دهه ۱۹۹۰ داشت و مخاطبین خاصی را هدف گرفته بود. با این حال این فیلم شرایط بهتری نسبت به دیگر فیلم‌های استودیو از قبیل «درمان تندرستی» دارد که در افتتاحیه ۴.۴ میلیون دلار فروخت. اما منتقدین با امتیاز ۷۳ درصد «راتن تومیتوز» به فیلم نتاختند و از آن لذت برده‌اند. این فیلم هم مانند «اولین انسان» ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه وقت می‌گیرد اما درصورتی که کوتاه‌تر هم شده بود، با بودجه ۳۵ میلیون دلاری راه به جایی نمی‌برد. «ال رویال» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره B- دریافت کرده و عملاً هیچ ادعایی برای کسب جوایز در ماه‌های آینده نخواهد داشت. این فیلم بر خلاف فیلم «نفرتی که می‌پراکنی» (The Hate U Give) به کارگردانی «جورج تیلمن جونیور» استودیوی فاکس که این هفته تعداد سالن‌هایش را از ۳۶ به ۲۴۸ افزایش داد و در دومین هفته اکران با ۱.۷ میلیون دلار رتبه بسیار خوب نهمی را از آن خود کرد، در هیچ‌یک از جشنواره‌های پاییزی اکران نشد. فاکس تنها به خاطر اینکه با «درو گدار» نویسنده نامزد اسکار فیلم «مریخی» که با این فیلم پس از «کلبه‌ای در جنگل» دومین فیلمش را می‌ساخت، همکاری کرده باشد این فیلم را تولید کرد.

فیلم «مورمور ۲: هالووین شوم» (Goosebumps 2: Haunted Halloween) هم این هفته در ۳۵۲۱ سالن اکران شد و با فروش افتتاحیه ۱۶.۲ میلیون دلاری در رتبه چهارم ایستاد. در مقاطعی در تعطیلات آخر هفته پیش‌بینی می‌شد که دنباله «مورمور» بالاتر از «اولین انسان» شزل قرار بگیرد. این فیلم در حال حاضر با در نظر گرفتن بودجه ۳۵ میلیون دلاری‌اش شرایط بهتری نسبت به فیلم شزل دارد و نمره دریافتی «سینمااسکور» A آن هم بهتر است. «جک بلک» در قسمت اول فیلم حضور داشت، اما امسال مشغول بازی در فیلم خانوادگی «خانه‌ای با ساعتی پشت دیوارهایش» بود که این هفته با ۴ میلیون دلار و افت فروش ۴۵ درصدی در چهارمین هفته اکران در رتبه هشتم قرار دارد و به فروش داخلی ۶۲.۳ میلیون دلاری رسیده است.

هفته آینده فیلم «هالووین» یونیورسال که با اکران در ۳۷۰۰ سالن سینما به دنبال افتتاحیه ۶۰ میلیون دلاری است روی پرده می‌رود. علاوه بر این، فاکس تعداد سالن‌های «نفرتی که می‌پراکنی» را به عدد ۲۳۰۰ می‌رساند و فاکس سرچ‌لایت فیلم «پیرمرد و اسلحه» با بازی «رابرت ردفورد» که در هفته‌های گذشته به صورت محدود اکران شده بود را در ۶۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *