نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
How to Train Your Dragon: The Hidden World How to Train Your Dragon: The Hidden World $15,356,250 $129 $57,522,245 3  موسیقی متن
Alita: Battle Angel Alita: Battle Angel $3,626,892 $170 $61,023,359 11  موسیقی متن
The LEGO Movie 2: The Second Part The LEGO Movie 2: The Second Part $2,934,267 $99 $83,287,520 17  موسیقی متن
box-Fighting with My Family Fighting with My Family $1,955,976 $11 $8,028,134 11  موسیقی متن
Isn't It Romantic Isn’t It Romantic $1,602,463 $31 $33,379,863 12  موسیقی متن
What Men Want What Men Want $1,347,608 $20 $45,109,263 17  موسیقی متن
Happy Death Day 2U Happy Death Day 2U $1,156,340 $9 $21,511,665 12  موسیقی متن
Cold Pursuit Cold Pursuit $862,916 $60 $26,996,405 17  موسیقی متن
The Upside The Upside $781,022 $37.5 $99,707,367 45  موسیقی متن
Run the Race Run the Race $534,695 $20 $2,160,713 3  موسیقی متن

فیلم انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای مخفی» (How to Train Your Dragon: The Hidden World) استودیوی دریم‌ورکس و یونیورسال، این هفته در ۴۲۵۹ سالن سینما افتتاح شد و ۵۵.۵ میلیون دلار طبق اعلام استودیو تا پایان روز یکشنبه فروخت. این فیلم ۲۲.۴ میلیون دلار از روز شنبه درآمدزایی کرده بود و نسبت به روز جمعه تا ۲۸ درصد در بلیت فروشی رشد داشت. چنین دستاوردی هرچند انتظارات کارشناسان را برآورده نساخت، اما این رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی چندگانه‌ی «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» و دومین افتتاحیه‌ی پرفروش تاریخ ماه فوریه پس از «فیلم لگو» (The Lego Movie) با ۶۹ میلیون دلار بود. لازم به ذکر است که اوایل هفته‌ی گذشته برای «دنیای مخفی» فروشی ۴۰ تا ۴۵ میلیون دلاری پیش‌بینی می‌شد. این فیلم با احتساب پیش‌نمایش‌ها ۵۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۲۷۵ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

استودیو برای بازاریابی قسمت سوم انیمیشن محبوب خود تیزرهای تلویزیونی را در حین پخش بازی‌های NFL در شبکه‌ی NBC روی ایر برد و در مجموع همچون همیشه استراتژی پرخرجی برای فیلم درنظر گرفت. آن‌ها در شب سال نوی میلادی عروسک‌های شخصیت‌های فیلم را در «رژه‌ی گل رز» به نمایش درآوردند و یکی از بخش‌های برنامه‌ی صبحگاهی «امروز» شبکه‌ی NBC در کنار محل آماده‌سازی سازه‌ی مربوط به رژه برگزار شد. از این گذشته برای تعطیلات سال نو، استودیو بیلبورد دیجیتال «دنیای مخفی» را در میدان تایم نیویورک نصب کرد و تیزر مخصوص شخصیت «بی‌دندان» را در شب سال نو روی ایر برد که با استقبال پرشوری همراه بود. در روز کریسمس یونیورسال پنج تیزر تلویزیونی دیگر در حین مسابقات NBA و در روزهای دیگر در خلال پخش سریال‌های «ویل و گریس»، «ریوردیل»، «مراسم گرمی»، «خانواده‌ی مدرن» و بسیاری دیگر از مجموعه‌های تلویزیونی شبکه‌های ESPN، ABC، فاکس و TNT پخش کرد. تجربه‌ی واقعیت مجازی «دنیای مخفی» در فروشگاه‌های والمارت در شهر‌های لس آنجلس، لاس وگاس، فینیکس، دالاس، سن آنتونیو، هیوستن و بنتونویل، دیگر فعالیت‌های بازاریابی مرتبط با این انیمیشن بود.

اشتیاق فروکش نشده‌ی هواداران برای دیدن قسمت سوم و احتمالاً پایانی این چندگانه، یکی از علل اصلی فروش موفق انیمیشن ذکر می‌شود. امتیاز ۹۱ درصد «دنیای مخفی» از «راتن تومیتوز» را هم باید به این علت اضافه کرد. در دهه‌های گذشته وقتی استودیوهای بزرگ آثارشان را پیش از اکران داخلی در بازارهای جهانی به نمایش درمی‌آوردند، در اغلب موارد با فیلمی شکست‌خورده روبرو بودیم، اما این مسئله در این زمانه دیگر صدق نمی‌کند. یونیورسال برخلاف سنت همیشگی آثار انیمیشن، ابتدا فیلم را به صورت گسترده در بازارهای خارجی اکران کرد تا در نتیجه بازخورد مثبت مردم در سایر نقاط دنیا به داخل سرایت کند. «دنیای مخفی» از سینماروها نمره‌ی A «سینمااسکور» و در والدین «پست‌ترک» امتیاز ۵ ستاره یا ۹۰ درصد از مخاطبین عمومی و ۹۳ درصد از والدین و ۹۲ درصد از کودکان دریافت کرده است. ۱۴ درصد مخاطبین والدین، ۳۴ درصد کودکان و ۵۲ درصد مخاطبین عمومی بودند. ۵۷ درصد خریداران بلیت زن و ۴۳ درصد مرد بودند و ۵۲ درصد آنان زیر ۲۵ سال سن داشتند، ضمن اینکه ۸۳ درصد والدین دیدن فیلم را توصیه کردند. ۵۶ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۲ درصد آسیایی تبار و ۸ درصد سیاهپوست بودند.

اولین تیزرهای فیلم بیش از ۲۰۰ میلیون مرتبه مشاهده شدند و این بدان معناست که مخاطبین برای دیدن فیلم شما لحظه شماری می‌کنند. تریلرهای فیلم پیش از اکران «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون»، «شگفت‌انگیزان ۲» و «مرد مورچه‌ای و زنبورک» به نمایش گذاشته شد. دومین تریلر «دنیای مخفی» در کامیک کان نیویورک رونمایی شد و بیش از ۱۰۰ میلیون مرتبه دیده شد. سومین تریلر فیلم نیز با ۹۰ میلیون بازدید در سراسر دنیا بسیار پربیننده بود. شمار مشاهدات و دنبال کنندگان مربوط به فیلم «دنیای مخفی» در اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و یوتیوب به ۳۴۶ میلیون می‌رسد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که در فضای مجازی تقریباً بازخورد منفی در مورد فیلم دیده نمی‌شد و از آنجا که این آخرین قسمت سه‌گانه بود، هواداران به هر طریق خود را آماده‌ی حضور در سالن‌های سینما می‌کردند.

فیلم «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» (Alita: Battle Angel) استودیوی فاکس تا پایان روز شنبه در دومین هفته‌ی اکران ۱۲ میلیون دلار فروخت، با این حال تا ۵۸ درصد کاهش فروش نسبت به افتتاحیه روبرو شد. این فیلم روز شنبه با در اختیار داشتن ۳۸۰۲ سالن، ۵.۵ میلیون دلار بلیت فروشی کرد و به فروش ده روزه‌ی ۶۰.۶ میلیون دلاری دست یافت. این فیلم حتی با فروش کم‌نظیر ۶۲ میلیون دلاری افتتاحیه در بازار چین، طبق ادعای منابع مالی برای رسیدن به سوددهی کار بسیار دشواری خواهد داشت. این در حالی است که فیلم «بازیکن شماره‌ی یک آماده» در بازار چین ۶۱.۶ میلیون دلار فروخته بود. لازم به یادآوری است که تنها ۲۵ تا ۲۷ درصد درآمد حاصل از فروش بلیت در چین به فاکس اختصاص می‌یابد. «آلیتا» در حال حاضر به فروش جهانی ۲۶۲.۶ میلیون دلاری رسیده که برای یک فیلم با بودجه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری و هزینه‌ی بازاریابی جهانی ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون دلاری، رکوردی قابل قبول است. انتظار می‌رود فروش این فیلم در بازار چین هم مانند آمریکای شمالی پس از اولین هفته‌ی اکران با افت شدیدی مواجه شود.

انیمیشن «فیلم لگو ۲: بخش دوم» (The Lego Movie 2: The Second Part) استودیوی برادران وارنر این هفته با کاهش فروش ۵۴ درصدی در سومین آخر هفته مواجه شد و با ۱۰ میلیون دلار در رده‌ی سوم ایستاد. فیلم «رمانتیک نیست» نیو لاین هم در دومین هفته‌ی اکران ۷.۴ میلیون دلار فروخت و با کاهش فروش ۴۷ درصدی نسبت به افتتاحیه و فروش کلی ۳۳.۶ میلیون دلاری پنجم شد.

فیلم «مبارزه در کنار خانواده» (Fighting With My Family) استودیوی MGM این هفته فراتر از پیش‌بینی‌ها فروخت و در افتتاحیه رکورد ۸ میلیون دلاری را به ثبت رساند. این فیلم که در ۲۷۱۱ سالن به نمایش درآمده بود، از مخاطبین سینمارو نمره‌ی A- «سینمااسکور» و ۸۳ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۵۷ درصد مخاطبین دیدن آن را توصیه می‌کنند. انتظار می‌رود این فیلم با بازی «دووین جانسون» ۴ تا ۵ برابر افتتاحیه فروش کند. فروش این فیلم یادآور «ادی عقاب» (Eddie the Eagle) با بازی «تارون اجرتون» و «هیو جکمن» در سال ۲۰۱۵ بود که مانند «مبارزه در کنار خانواده» امتیازهای بسیار بالایی از طرف مردم و منتقدین دریافت کرد اما در نهایت به سختی مخاطبین را به سینما کشاند. «ادی» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۱ درصد و از «سینمااسکور» نمره‌ی A دریافت کرده بود، اما سرانجام دستاوردی بهتر از فروش افتتاحیه‌ی ۶ میلیون دلاری و فروش داخلی نهایی ۱۵.۷ میلیون دلاری نداشت. ۵۱ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۶۵ درصد زیر ۳۵ سال و پرجمعیت‌ترین گروه سنی افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله با ۲۸ درصد بودند. سینماروهای سفیدپوست ۵۲ درصد، اسپانیایی تبار ۲۰ درصد، سیاهپوست ۱۲ درصد و سایر نژادها ۱۶ درصد کل مخاطبین را تشکیل داده بودند.

فیلم مذهبی (Run the Race) استودیو «رودساید» یکی دیگر از آثار تازه اکران این هفته بود که با فروش ۲.۲ میلیون دلاری در جایگاه دهم قرار گرفت. فیلم «کتاب سبز» که شب گذشته اسکار بهترین فیلم را تصاحب کرد، با فروش آخر هفته ۲ میلیون دلار و فروش داخلی ۷۰ میلیون دلاری، یک رتبه پایین‌تر قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود به کمک پیروزی در شب برگزاری اسکار ۷ تا ۹ میلیون دلار دیگر از بازارهای داخلی به دست آورد.

فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی با بازی «خاویر باردم» و «پنه‌لوپه کروز» این هفته در ۷۱ سالن نمایش در آمریکا روی پرده رفت و با فروش آخر هفته ۳۵۵ هزار دلاری و فروش کلی ۷۲۸ هزار دلاری در رده‌ی بیست و پنجم قرار گرفت.

فروش کلی بلیت در هفته‌ی گذشته به ۱۲۸.۶ میلیون دلار رسید که در مقایسه با فروش سه روزه‌ی هفته‌ی گذشته ۲ درصد رشد را نشان می‌داد. فروش سالانه‌ی باکس آفیس نیز تا به امروز از ۱.۳۹ میلیارد عبور کرده اما تا ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه است.

هفته‌ی آینده فیم «گرتا» (Greta) در بیش از ۲۰۰۰ سالن و فیلم (A Madea Family Funeral) با بازی «تایلر پری» در ۲۳۵۰ سالن سینما روی پرده می‌رود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *