نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Mission: Impossible - Fallout Mission: Impossible – Fallout $17,011,158 $178 $61,236,534 3 موسیقی متن
Mamma Mia Mamma Mia! Here We Go Again $4,679,915 $75 $70,524,620 10 موسیقی متن
The Equalizer 2 The Equalizer 2 $4,287,433 $62 $64,251,362 10 موسیقی متن
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation Hotel Transylvania 3: Summer Vacation $3,644,925 $80 $119,177,141 17 موسیقی متن
Ant-Man and the Wasp Ant-Man and the Wasp $2,735,218 $162 $183,490,227 24 موسیقی متن
Teen Titans Go! To The Movies Teen Titans Go! To The Movies $2,672,514 $162 $10,411,189 3 موسیقی متن
Incredibles 2 Incredibles 2 $2,201,660 $200 $572,880,761 45 موسیقی متن
Jurassic World: Fallen Kingdom Jurassic World: Fallen Kingdom $2,034,625 $200 $397,508,235 38 موسیقی متن
Skyscraper Skyscraper $1,581,560 $125 $59,091,215 17 موسیقی متن
The First Purge The First Purge $651,770 $13 $65,469,275 26 موسیقی متن

«مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» (Mission: Impossible – Fallout) استودیوی پارامونت با رکورد ۶۱.۵ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین افتتاحیه این چندگانه را به ثبت رساند و بالاتر از فیلم‌های رکورددار قبلی «مأموریت غیرممکن ۲» با ۵۷.۸ میلیون دلار، و فیلم «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی» که چندگانه را بار دیگر احیا کرد، با ۵۵.۵ میلیون دلار، قرار گرفت. «فال‌اوت» همچنین رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه جهانی را با ۱۵۳.۵ میلیون دلار برای این چندگانه جابه‌جا کرد و رکورد ۱۳۱.۵ میلیون دلاری «پروتکل روح» را شکست. قسمت ششم «مأموریت غیرممکن» در ضمن اکنون پس از «جنگ عوالم» به عنوان دومین فیلم پرفروش «تام کروز» در افتتاحیه شناخته می‌شود.

«فال‌اوت» در پی شگفتی‌سازی «یک جای آرام» در گیشه و فروش جهانی ۳۳۲.۴ میلیون دلاری آن، پیروزی بزرگ دیگری برای پارامونت با هدایت «جیم جیاناپولوس» به شمار می‌آید، آن هم در زمانه‌ای که غول‌های رسانه‌ای درحال ادغام شدن با یکدیگرند. «لیز راپوزو» مدیر بخش تولید پارامونت که در تهیه چهار قسمت قبلی «مأموریت غیرممکن» نقش کلیدی داشته و حتی پس از تغییرات مدیریتی استودیو تولید قسمت ششم را فراموش نکرد، در حقیقت قهرمان گمنام چندگانه M:I است. «دیوید سامث» و «اری دیلی» در بخش توزیع بین‌المللی فیلم نیز نقش اساسی در موفقیت جهانی فیلم ایفا کرده‌اند.

یکی دیگر از ارکان موفقیت «فال‌اوت» ادامه‌ی همکاری ایده‌آل ستاره آن با کارگردان قسمت قبلی بود. «تام کروز» در این فیلم برای دومین بار با «کریستوفر مک‌کواری» نویسنده و کارگردان «ملت یاغی» همکاری کرد. کروز در فیلم‌های خاصی کارگردانی قابل‌اعتماد مانند مک‌کواری را در کنار خود نداشته و به همین علت در باکس آفیس نتایج مطلوب را به دست نیاورده است. «کایل دیویس» مسئول پخش داخلی پارامونت در مورد موفقیت «فال‌اوت» که حرکات بدلکاری دیدنی آن مهمترین المان در بازاریابی فیلم بود اظهار داشته که، «تابستان امسال مملو از گرافیک‌های کامپیوتری بود و با فیلم کارگردان و ستاره‌ای که با یکدیگر هماهنگ بودند کاملاً منطبق است.» جذاب‌ترین حرکت کروز در این فیلم پرش از ارتفاع این بازیگر بود که کلیپ آن در کامیک‌-کان رونمایی شد و سپس ۱.۴۵ میلیون مرتبه در یوتوب مشاهده شد. کروز برای پرش از این ارتفاع ۳۰ هزارپایی ۱۰۶ بار از هواپیما پایین پرید تا سرانجام این کار را به درستی انجام داد. تنها مکانی که سازندگان موفق شدند برای این حرکت تدارک ببینند آسمان امارات متحده عربی بود. به این اوصاف و این همه صحنه‌های اکشن کمتر بیننده‌ای درمی‌یابد که «فال‌اوت» با ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه طولانی‌ترین قسمت این چندگانه است.

در سال ۲۰۱۶ وقتی فیلم «فراتر از پیشتازان فضا» (Star Trek Beyond) که با بودجه‌ای مشابه «فال‌اوت» (حدود ۱۸۰ میلیون دلار) ساخته شد و به نمایش درآمد و در افتتاحیه ۵۹.۲ میلیون دلار فروخت، اغلب رسانه‌های پوشش دهنده گیشه از پارامونت انتقاد کردند و علتش این بود که آن دنباله که در نهایت در سراسر دنیا ۳۴۳.۴ میلیون دلار فروخت، در آنسوی مرزهای ایالات متحده نمی‌توانست مانند «مأموریت غیرممکن» به موفقیت برسد. دو «مأموریت غیرممکن» قبلی کروز بیش از ۷۰ درصد فروش خود را از بازارهای خارجی کسب کرده‌اند. «ملت یاغی» و «پروتکل روح» در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار در بازارهای مختلف جهانی فروخته‌اند. «ملت یاغی» طبق اعلام استودیو بیش از ۱۱۰ میلیون دلار سود از انواع بازارها به دست آورد. انتظار می‌رود فیلم «فال‌اوت» هم پس از عرضه در شبکه نمایش خانگی تمام هزینه‌های فیلم را جبران کند.

پارامونت برای بازاریابی «فال‌اوت» پربیننده‌ترین رویدادها را برگزید و تریلرهای فیلم را در مسابقات NBA، سوپربول و پیش اکران تمامی آثار صدرنشین گیشه برای ۱۴ هفته به نمایش درآورد. معطوف شدن توجه هواداران به حرکات خطرناک «تام کروز» بخش عظیمی از بازاریابی این فیلم بود و به همراه انتشار هر تریلر، صحنه‌هایی از حرکات هرگز دیده نشده ستاره فیلم و تعهد مثال‌زدنی او را عرضه کرد. ششمین قسمت «مأموریت غیرممکن» در خارج از مرزهای آمریکا هم به تبلیغات گسترده‌ای دست زد و ۱۳۵ میلیون دلار برای تبلیغات رسانه‌ای هزینه کرد. همکاری با شرکت‌هایی نظیر BMW، ایرباس، شل (بریتانیا) ال‌جی (کره جنوبی) و M&M (در فرانسه و بریتانیا) و همچنین «آمازون پرایم» و «اوبر» از جمله این تبلیغات گسترده بودند. پخش تیزر تبلیغاتی فیلم در شبکه ESPN با همکاری «جیمز هاردن» و نصب پوسترها و بنرهای فیلم در فرودگاه‌های چون JFK و آمریکن ایرلاین از دیگر اقدامات پارامونت برای بازاریابی «فال‌اوت» بود.

پارامونت برای هدف‌گیری نسل هزاره در شبکه‌های اجتماعی با فیلم‌های پشت صحنه «فال‌اوت» اقدام به بازاریابی «۳۶۰ درجه‌ای» کرد و از زاویه‌ای تازه حرکات خطرناک کروز را به مخاطبین عرضه کرد. فیلم پشت صحنه اثر در ۲۴ ساعت ۱۳ میلیون مرتبه مشاهده شد. کروز برای افتتاح فیلم در بریتانیا، توکیو و سئول به خارج از مرزهای آمریکا سفر کرد و برای اکران فیلم برای اولین بار در دنیا به پاریس رفت. بازاریابی خارجی فیلم بیشتر بر جام جهانی فوتبال روسیه و همچنین فستیوال‌های بزرگ موسیقی تکیه کرد. حضور «هنری کویل» بازیگر نقش «سوپرمن» در فیلم هم تحسین هواداران در شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. «فال‌اوت» اولین فیلم چندگانه «مأموریت غیرممکن» است که از سینماروها نمره A سینمااسکور دریافت می‌کند. سه قسمت قبلی این چندگانه از مخاطبین نمره A- دریافت کرده بودند. «فال‌اوت» ضمناً با امتیاز ۹۸ درصد از «راتن تومیتوز»، بهترین امتیاز میانگین را در میان همه قسمت‌های این مجموعه فیلم‌ها به ثبت رساند.

طبق گزارش «کام‌اسکور»، «فال‌اوت» در حال حاضر دارای ۴۱ درصد مخاطب مرد بالاتر از ۲۵ سال و ۳۳ درصد مخاطب زن بالاتر از ۲۵ سال است و ۱۷ درصد مردان کمتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. زنان زیر ۲۵ سال نیز که ۹ درصد سینماروها را تشکیل می‌دهد به فیلم چهار ستاره اعطا کرده‌اند. حدود ۸۴ درصد مخاطبین از دیدن فیلم رضایت داشته و ۶۵ درصد آنان دیدن آن را قطعاً توصیه می‌کنند. مخاطبین ۱۸ تا ۲۴ ساله نیز به فیلم نمره A+ سینمااسکور دادند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که مجموع هواداران/مشاهدات فیلم در شبکه‌های اجتماعی به ۲۴۵ میلیون می‌رسد. ۲۰.۴ میلیون هوادار به کروز، ۷.۴ میلیون هوادار به «سایمون پگ» و ۶.۹ میلیون هوادار به کویل اختصاص دارد. فیلم در فیسبوک دارای ۳۲.۱ میلیون هوادار، در توئیتر دارای ۱۸.۸ میلیون هوادار و در یوتویب دارای ۱۶۳.۱ میلیون مشاهده است.

فیلم «ماما میا! دوباره شروع کنیم» استودیوی یونیورسال به راحتی با ۱۵ میلیون دلار رتبه دوم را تصاحب کرد. فروش این فیلم در دومین هفته اکران با افت ۵۷ درصدی مواجه شد و فروش ۱۰-روزه آن به ۷۰.۴ میلیون دلار رسید.

«تایتان‌های نوجوان پیش! به سوی سینما» (Teen Titans Go! To the Movies) استودیوی برادران وارنر، دومین فیلمی بود که این هفته به صورت گسترده افتتاح شد. این انیمیشن با ۱۰.۵ میلیون دلار در رتبه پنجم جدول فروش قرار گرفت. چنین آغازی برای پروژه‌ای که با ۱۰ میلیون دلار به تولید رسیده، و مخاطبین اصلی خود را که بینندگان سریال تلویزیونی همین انیمیشن هستند در بازارهای پس از اکران خواهد یافت، فروش متوسطی به شمار می‌آید. سوددهی فیلم به پای آثار استودیوی بلوم‌هاوس یا حتی آثار ترسناک نیو لاین نخواهد رسید، اما استودیو در پایان نباید از وضعیت درآمد فیلم ناراضی باشد. انیمیشن تلویزیونی «تایتان‌های نوجوان به پیش!» امسال در میان مخاطبین پسر ۶ تا ۱۱ ساله رتبه دوم پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه‌های کابلی را به خود اختصاص داده است. بازی این انیمیشن نیز (Teen Titans Go! Figure) که در تاریخ ۱۹ جولای منتشر شد، در بخش برترین بازی‌های پولی جدید فروشگاه گوگل پلی رتبه اول، در فهرست برترین بازی‌های پولی آی‌پد رتبه دوم، و در فهرست برترین بازی‌های پولی آی‌فون رتبه پنجم را کسب کرده بود. پس از آغاز بازاریابی فیلم بازی «تایتان‌های کوچک» (Teeny Titans) هم که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، پیوسته در فهرست ۲۰ بازی برتر آی‌فون و آی‌پد جای داشت. این مسئله برای یک بازی که دو سال از انتشارش گذشته بسیار قابل توجه است. علاوه بر این، انیمیشن تلویزیونی هم دومین نامزدی امی متوالی خود را در بخش بهترین انیمیشن تلویزیونی کوتاه دریافت کرد. جمعه گذشته، برادران وارنر اعلام کرد که حق پخش فیلم پرخرج «Mowgli» به کارگردانی «اندی سرکیس» که بر اساس «کتاب جنگل» ساخته شده و طبق برنامه باید در سال ۲۰۱۹ اکران می‌شد را به نت‌فلیکس فروخته، اقدامی هوشمندانه که از بروز فاجعه‌ای مانند فیلم «پن» در باکس آفیس جلوگیری می‌کند. برادران وارنر با فروش این فیلم به نت‌فلیکس در هزینه‌های هنگفت بازاریابی جهانی صرفه‌جویی کردند. ۴۶ درصد مخاطبین «تایتان‌های نوجوان» کودک و ۲۲ درصد والدین و ۳۱ درصد سایر سینماروها بوده‌اند.

بدین ترتیب با فرارسیدن آگوست، گیشه وارد روزهای سخت خود می‌شود. فیلم «فال‌اوت» هفته آینده تمامی سالن‌های آیمکس را به تصرف خود درمی‌آورد و جایی برای فیلم‌های بزرگ دیگر باقی نمی‌گذارد. استودیوها برای انتخاب تاریخ‌ اکران فیلم‌های خود در تابستان، تعداد سالن‌های آیمکس موجود را مبنا قرار می‌دهند، از این رو فروش آگوست سال گذشته با اشغال سالن‌های آیمکس توسط «دانکرک» کاهش یافت. هفته آینده چهار فیلم به صورت گسترده روی پرده می‌روند و فیلم «کریستوفر رابین» دیزنی به دنبال فروش ۳۰ میلیون دلاری است، فروشی که به مراتب بالاتر از افتتاحیه ۲۱.۵ میلیون دلاری «اژدهای پیت» در سال ۲۰۱۶ خواهد بود. فیلم «جاسوسی که مرا قال گذاشت» که مخاطبین نوجوان را هدف گرفته و فیلم «شیطانی‌ترین اذهان» که فاکس آن را از یک رمان نوجوانانه اقتباس کرده و به فروش بالای تک رقمی امیدوار است و بالأخره مستند سیاسی «مرگ یک ملت»، همگی به صورت گسترده اکران می‌شوند.

هفته آینده فیلم «کریستوفر رابین» دیزنی در ۳۵۰۰ سالن سینما اکران می‌شود؛ لاینزگیت اکشن کمدی خود «جاسوسی که مرا قال گذاشت» را که دارای درجه سنی بزرگسال است در ۳۵۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد؛ فاکس تریلر علمی-تخیلی «شیطانی‌ترین اذهان» (The Darkest Minds) را در ۳۰۰۰ سالن روی پرده می‌برد؛ و مستند سیاسی «مرگ یک ملت» ساخته «دینش دسوزا» در بیش از ۱۰۰۰ سالن سینما اکران می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *